آفتاب

بهترین دستگاه‌ها در اجرای قانون یک درصد به امر پژوهش/۲۴ آذر آغاز هفته پژوهش‌وفناوری

بهترین دستگاه‌ها در اجرای قانون یک درصد به امر پژوهش/۲۴  آذر آغاز هفته پژوهش‌وفناوری

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه تاکنون ۷۳ درصد اعتبارات پژوهشی اختصاص یافته است، گفت: بر اساس گزارش‌ها وزارت نفت و بهداشت بهترین عملکرد در زمینه اختصاص دادن اعتبارات به امر پژوهش را داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود برومند در نسشت خبری امروز برگزاری هفته پژوهش و فناوری را در جهت توسعه فناوری و ارتقای آگاهی جامعه از دستاورهای علمی کشور عنوان کرد و افزود: هفته ملی پژوهش وفناوری سال جاری از ۲۴ آذرماه آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هفته ملی پژوهش و فناوری امسال با شعار "پژوهش هدفمند، فناوری ارزش‌آفرین در خدمت تولید ملی" برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: در سال جاری برخلاف سال‌های گذشته هفته پژوهش وفناوری به صورت همزمان در تهران و سراسر کشور برگزار می‌شود.

برومند با اشاره به عناوین روزهای هفته پژوهش، خاطر نشان کرد: روز شنبه ۲۴ آذر ماه "روز پژوهش، فناوری، مدرسه و دانشگاه" نامگذاری شده است که در طی این روز وزرای علوم و آموزش و پرورش در دبیرستان دخترانه یاس نبی واقع در منطقه ۷ حضور می‌یابند تا ضمن نواختن زنگ هفته پژوهش، از طرح‌های برتر بخش دانش‌آموزی تقدیر به  عمل آورند.

به گفته وی، در این مراسم از ۲۱ دانش‌آموز دارای طرح‌های برتر تقدیر می‌شود.

معاون وزیر علوم برگزاری مراسم "درهای باز" را از دیگر برنامه‌های روز اول هفته ملی پژوهش و فناوری نام برد و یادآور شد: در این مراسم ۲۰۰ دانشگاه،  پژوهشگاه و پارک‌های علم وفناوری با هماهنگی مدارس همجوار خود زمینه را برای بازدید دانش‌آموازن از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فراهم می‌کنند.

وی روز یکشنبه ۲۵ آذر ماه را "روز پژوهش" نام برد و اظهار کرد: روز ۲۵ آذر ماه جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران در سالن اجلاس برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در این مراسم علاوه بر تقدیر از ۱۷ پژوهشگر و ۶ فناور ، از استاندارانی که بیشترین حمایت را از فعالیتهای پژوهشی داشتند، تقدیر به عمل می‌آید.

برومند نشست با معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را از دیگر برنامه‌های  روز دوم هفته پژوهش اعلام کرد و گفت: در این نشست دو موضوع "بررسی لایجه بودجه ۹۸" و "تعاملات حوزه‌های فناوری برای ارتقای فعالیتها" میان عناصر نوآوری بحث و تبادل نظر خواهد شد.

معاون پژوهش‌وفناوری وزیر علوم روز دوشنبه ۲۶ آذرماه را "روز پژوهش، فناوری و چالش‌های ملی" ذکر کرد و گفت: در سومین روز هفته ملی پژوهش و فناوری هر یک از دستگاه‌های اجرایی نشستی با محوریت پژوهش و فناوری به منظور حل مشکل موجود در آن دستگاه برگزار می‌کنند.

برومند همچنین برگزاری "جشنواره هنری پژوهش" را از دیگر برنامه‌های این روز نام برد و افزود: از سوی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری جشنواره هنری پژوهش در بخش‌های دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شد که در طی آن ۲۴۵۰ اثر ارسال شد.

وی یادآور شد: در این مراسم از آثار برتر تقدیر می‌شود.

برومند با بیان اینکه روز سه‌شنبه، ۲۷ آذرماه "روز پژوهش، فناوری، علوم انسانی و هنر" نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: در این روز نشستهایی در زمینه آسیب‌شناسی علوم انسانی و پژوهش‌های علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

به گفته وی، آخرین روز از هفته ملی پژوهش در روز چهارشنبه، ۲۸ آذر ماه برگزار می‌شود  که با نام "پژوهش، فناوری و مسؤولیتهای اجتماعی" نامگذاری شده است.

وی اضافه کرد: در این روز نشستی با مدیران روابط بین‌الملل دانشگاه‌ها با موضوع روند اجرایی طرح‌های مشترک در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود.

تفاوت هفته ملی پژوهش سال ۹۸

معاون پژوهش وفناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته در هفته پژوهش تنها به عرضه دستاوردهای علمی پرداخته می‌شد، گفت: ولی در این دوره به بررسی چالش‌های حوزه پژوهش و فناوری پرداخته می‌شود.

وی همچنین همکاری وزارت علوم با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی را از دیگر تفاوتهای برنامه هفته ملی پژوهش سال جاری دانست و ادامه داد: در این دوره وزارت علوم با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و دفتر همکاری‌های رییس‌جمهور همکاری خواهد داشت و با هماهنگی‌های صورت گرفته نمایشگاه هفته پژوهش‌وفناور همزمان با نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل از سوم دی ماه برگزار خواهد شد.

وضعیت بودجه‌های پژوهشی سال ۹۷ و۹۸

معاون پژوهشی وزات علوم با اشاره به وضعیت بودجه‌های حوزه پژوهشی در لایجه بودجه سال ۹۸ با بیان اینکه در این زمینه هماهنگی های خوبی با سازمان بودجه و برنامه صورت گرفته است گفت: این هماهنگی موجب اتفاقهای خوبی شده است به گونه‌ای که شاهدیم در بودجه سال ۹۸ بودجه پارک‌های علم وفناوری ۷۳ درصد رشد داشته که این میزان بالاترین میزان رشد بودجه پارک‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حوزه پژوهشی رشد ۱۷ درصدی اعتبارات داریم، خاطر نشان کرد: در این لایحه بودجه دانشگاه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان در نطر گرفته شده است.

برومند با اشاره به میزان بودجه های اختصاص یافته در قانون بودجه سال ۹۷ ، توضیح داد: بودجه پژوهشی سال ۹۷ به میزان ۷۲ درصد اختصاص یافته است و با جلسات متعددی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم قول مساعد دریافت کردیم که تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد اعتبارات بخش پژوهش محقق شود.

وی با بیان اینکه ما به صداقت سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اعتقاد داریم، یادآور شد: در سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتبارات دانشگاه ها محقق شد ولی ۱۰۰ درصد اعتبارات پارک‌ها اختصاص داده نشد.

میزان حمایت از شرکت های دانش‌بنیان

معاون وزیرعلوم از حمایت ۱۳ میلیارد تومانی از شرکتهای دانش بنیان در سال ۹۲ خبر داد و گفت: در سال جاری این میزان به ۴۲.۷ میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین میزان فروش محصولات دانش بنیان در پارک‌های علم وفناوی را  ۸ هزار میلیارد تومان ذکر کرد وافزود: تعداد شرکت‌های زایشی به ۱۰۸ شرکت در سال ۹۵ رسیده و در حال حاضر این عدد به ۱۶۱ شرکت رسیده است.

برومند با بیان اینکه یک سوم شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌ها مستقر شدند، اضافه کرد: براساس آمارهای موجود میزان صادرات محصولات دانش بنیان از ۲۳۰ میلیون دلار به ۲۶۰ میلیون دلار رسیده است.

وی همچنین از در نظر گرفتن گرنت فناوری در سال ۹۸ خبر داد و گفت: در این طرح پارک‌ها با همکاری دانشگاه‌ها و پارک‌های علم وفناوری مقالاتی که قابلیت تبدیل شدن به فناوری دارند در دستور کار خود قرار می‌دهند و ما هم مشوق‌هایی به آنها اعطا  می‌کنیم.

وضعیت اختصاص یک درصد اعتبارات دستگاه‌ها به پژوهش

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به عملکرد دستگاه ها در زمینه اختصاص یک درصد اعتبارات پژوهشی گفت: از این محل ۸۵ میلیارد تومان به امر پژوهش اختصاص یافته که در این زمینه وزارت نفت و بهداشت بیشترین عملکرد را داشته اند.

وی با بیان اینکه این عددهم عدد مورد انتظار ما نبوده گفت: امیدوارم با ارائه راهکار در سال ۹۸ این قانون به وضع بهتری اجرایی شود.

انتهای پیام

کد N2030521

وبگردی