آفتاب
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

مطالعات حوزه و دانشگاه اغلب متناسب با واقعیت‌های عینی جامعه نیست

مطالعات حوزه و دانشگاه اغلب متناسب با واقعیت‌های عینی جامعه نیست

حجت الاسلام مختاری گفت: متأسفانه مطالعات در حوزه‌های علمیه اغلب متناسب با واقعیت‌های عینی جامعه نیست و گاهی اوقات دچار یک سردرگمی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی و بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: روز دانشجو، روز تحرک و جنبش علیه استبدا و اختناق و یادآور مقابله با استکبار جهانی است.

مردم دنیا دیگر فریب شعارهای به ظاهر زیبای استکبار جهانی را نمی‌خورند

وی افزود: استکبار جهانی یک نظام ارزشی و فکری جهانی است که مبارزه با آن هم باید جهانی باشد و با انقلاب اسلامی در ایران این اتفاق افتاده است.

حجت‌الاسلام مختاری با اشاره به پیش‌بینی رهبر انقلاب از افول آمریکا، اظهار داشت: امروز مشاهده می‌کنیم در فرانسه چه می‌گذرد. آن‌ها که در کلام جدیدشان دم از صلح، دموکراسی و همزیستی مسالمت‌آمیز می‌زدند، مشاهده می‌کنیم ۸۰ هزار نیروی مسلح نظامی در خیابان‌هایشان با مردم در حال جنگ هستند و این اعتراضات به دیگر کشورهای اروپا نیز سرایت کرده است و مردم متوجه شده‌اند که شعارهای به ظاهر زیبنده استکبار جهانی، چیزی جز فریب دادن افکار عمومی جهانی برای تحقیر ملت‌ها نیست.

وی ادامه داد: امروز تاریخ تکرار می‌شود و مردم دنیا دیگر فریب شعارهای به ظاهر زیبای استکبار جهانی را که در واقع در راستای تحقیر ملت‌ها به کار گرفته می‌شود، نمی‌خوردند.

مهم‌ترین نقص سیستم آموزشی کشور عدم توجه به نیازهای جامعه است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی نواقص و معایب سیستم آموزشی کشور پرداخت و گفت: طبیعی است که سیستم آموزشی کشور همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند دچار یکسری نواقص و معایبی است. گرچه تلاش‌ها و مجاهدت‌های فراوانی شده است. اما متأسفانه هنوز شاهد برخی کاستی‌ها در نظام آموزشی کشور چه در دانشگاه‌ها و چه در مدارس هستیم.

وی افزود: آنچه امروز به عنوان یک اصل و به صورت یک استاندارد بین‌المللی در سیستم آموزشی پذیرفته شده، این است که معمولاً دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی متناسب با نیازهای عینی جامعه تأسیس نمی‌شود و نسبت به نیازهای جامعه پاسخگو نبوده و متناسب با اعتقادات و فرهنگ حاکم بر جامعه نیست.

مطالعات در حوزه و دانشگاه اغلب متناسب با واقعیت‌های عینی جامعه نیست

حجت‌الاسلام مختاری بیان داشت: در دنیا معمولاً اول نیازهای جامعه را می‌سنجند و مطالعاتی در این زمینه انجام می‌گیرد و بعد بر اساس آن دانشگاه تأسیس می‌شود. اما متأسفانه در کشور ما اول یک دانشگاه یا یک مرکز آموزشی تأسیس می‌شود و بعد رشته‌هایی را از کشورهای غربی به صورت تقلیدی می‌آوردند و به صورت بین رشته‌ای مطالعاتی انجام می‌دهند. بدون اینکه تناسبی با نیازهای جامعه داشته باشد. یعنی تکثر پیدایش مراکز دانشگاهی یک اصل است و نه نیازسنجی صورت گرفته و نه تأسیس این مراکز متناسب با واقعیت های عینی جامعه است.

وی ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم دنیای غرب به دنبال گسترش مباحث فلسفی، کلامی و عقلی به خصوص کلام رفت تا جامعه را مدیریت کنند و بعد از مطالعات مستمر به این نتیجه رسیدند که می‌شود در حوزه کلام به یکسری مفاهیم پرداخت که جامعه و نسل جوان با آن آشنا شود و بتواند جامعه را اداره کرد. مباحثی مثل آزادی، صلح، دموکراسی، همزیستی مسالمت آمیز و... مربوط به بعد از جنگ جهانی دوم و شکل‌گیری علم کلام جدید است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ابراز داشت: امروز در دانشگاه‌های ما دپارتمان‌های فلسفه و کلام نیز همین مباحث کلام جدید را که بیشتر در ترجمه متون غربی رایج است، استفاده می‌کنند. در حالی که باید دید متناسب با نیاز جامعه چه رشته‌هایی باید تأسیس شود و متأسفانه این خلاء در حوزه‌های علمیه هم وجود دارد که مطالعات، اغلب متناسب با واقعیت‌های عینی جامعه نیست و گاهی اوقات دچار یک سردرگمی است.

در بحث علوم انسانی اسلامی نیازمند اقدامات نظام‌مند، هدفمند و چشمگیر هستیم

وی با بیان اینکه تلاش ما در این دانشگاه بر این است که با همکاری اساتید و پژوهشگران بتوانیم رشته‌هایی را تأسیس کنیم که متناسب با نیازها، مأموریت‌ها و رسالت‌های دانشگاه باشد، گفت: آنچه که برای ما مهم است، روش‌ها و فنون یادگیری است. البته ما در محتوا مشکل نداریم و بزرگان ما به اندازه کافی در مباحث اسلام‌شناسی از کتاب و سنت، تفسیرها و فهم‌های درستی داشته و ارائه داده‌اند که باید به گونه‌ای با یک متدولوژی متناسب با زمان که انس با زمانه دارد. به صورت سیال و رشته تحصیلی دربیاوریم تا علم‌آموزان در آن حوزه تحصیل کنند و خروجی آن بتواند برای جامعه نافع باشد.

حجت‌الاسلام مختاری خاطرنشان کرد: در زمینه علوم انسانی ما بیش‌تر از آنچه به نظریه‌پردازی در این حوزه بپردازیم حرفش را زده‌ایم و حتی بعد از اینکه مقام معظم رهبری در این باره تأکید داشتند به صورت نظام‌مند، هدفمند و چشمگیر کمتر کار کرده‌ایم که حوزه و دانشگاه باید این را به عنوان یکی از مطالباتشان به صورت جدی پیگیری کنند و امیدواریم دانشگاه مذاهب اسلامی با اساتید و دانشجویان نخبه و با تراز بالای خود در این زمینه بتواند موثر باشد.

برگزاری «آسیب شناسی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های علوم انسانی اسلامی» در اسفند ماه جاری

وی گفت: إن‌شاء‌الله در کنفرانسی که اسفند ماه با موضوع «آسیب‌شناسی رساله‌ها و پایان‌نامه‌های علوم انسانی اسلامی» برگزار می‌کنیم، به این مهم خواهیم پرداخت. البته بحث درباره علوم انسانی تنها مربوط به دانشمندانی نیست که تنها در حوزه علوم انسانی مطالعاتی داشته‌اند، بلکه ما شخصیت‌هایی را می‌شناسیم که در غیر این حوزه و حتی در علوم پایه کار کرده‌اند و نظراتی در علوم انسانی داشتند که بسیار آموزنده است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه در علوم انسانی بایستی آموزش‌ها، علم‌اندوزی‌ها و نحوه تعلیم و تعلم‌مان همراه با تتبع و پژوهش باشد، اظهار داشت: به قول شهید مطهری متأسفانه سیستم آموزشی ما همیشه انتقال علوم و دانش‌ها به مخاطب بدون هیچگونه خلاقیت، تحلیل و بررسی است و در این نقل و انتقال هیچ اثر جدیدی نمایان نیست. یک معلم در نشست علمی تلاشش اینکه معلومات خودش را به یک روشی به مخاطب منتقل کند. اما در این بین به آن هنر، فنون، خلاقیت‌ها و میزان هوشمندی مخاطبان که می‌شود، در نحوه نقل و انتقال استفاده کرد، کمتر توجه می‌شود و این یکی از آسیب‌های متوجه مراکز علمی ما است که باید برطرف شود.

کد N2030514

وبگردی