آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد:

تشریح برنامه‌های جشنواره قصه‌گویی/۳۱ رویداد استانی به پایان رسید

تشریح برنامه‌های جشنواره قصه‌گویی/۳۱ رویداد استانی به پایان رسید

رئیس بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های  بیست و یکمین جشنواره قصه گویی پرداخت.

محمدرضا زمردیان، رئیس بیست و یکمین جشنواره بین المللی قصه گویی در گفت و گو با خبرنگار مهر، برنامه ها و رویکردهای این جشنواره را تشریح کرد.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه گفت: قصه گویی در کانون پرورش فکری نه یک جشنواره که فرآیندی محتوایی و شکلی است که در جای جای فعالیت‌هاییکانون نقش پررنگی دارد.

وی افزود: مربیان زحمتکش کانون در اقصی نقاط کشور چه به عنوان مربیان فرهنگی و چه در قالب مربیان مراکز سیار از قصه گویی به عنوان یک ابزار پرورش فکر و خلاقیت بهره می‌برند و بیش از دو دهه است که هنرمندی خود را در این حوزه در قالب جشنواره قصه گویی به نقد و نمایش می‌گذارند.

زمردیان در ادامه یادآور شد: با آغاز دهه سوم عمر جشنواره قصه‌گویی به نظر میرسد زمان آن رسیده جغرافیای قصهگویی از مرزهای کانون فراتر رود و مربیان و قصهگویان کانون به عنوان مهمترین و شاید تنها مرجع ترویج قصهگویی در کشور به دنبال احیا این سنت مهم ایرانی در میان اقشار مختلف باشند.

رئیس بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی افزود: قصهگویی و روایتگری ارتباط مستقیم با قوه تخیل و تفکر مخاطب دارد، زیرا در قصهگویی بخشی از حواس درگیر قصه و قصه گو شده و سایر اجزا را باید ذهن مخاطب بسازد. قصهگویی ابزار مهمی است که نه تنها در پرورش فکری کودکان که زمینه ساز مهم انتقال عناصر فرهنگ و ارتباط دهنده نسل امروز با گذشته خویش است. با تجربه و دستاوردهایی که کانون پرورش در امر قصهگویی و آثار تربیتی آن دارد این مدل میتواند قابل تسری به سایر سازمان ها و دستگاههای علاقه‌مند باشد.

زمردیان افزود: با استقبال گستردهای که از جشنواره امسال شد شاهد تسری امر قصه‌گویی از کانون به سایر حوزه ها هستیم و امروز نهاد کتابخانهها و حتی بخش فرهنگی قوه قضائیه هم درصدد برگزاری جشنواره‌های قصهگویی و قصه ۹۰ ثانیه هستند که این امر نتیجه تلاش‌های کانون پرورش فکری برای احیا و زنده نگه داشتن فرهنگ قصه‌گویی است که رفته رفته به ثمر مینشیند.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به جشنواره امسال گفت: با تلاش همکاران عزیز در سراسر کشور جشن‌های قصهگویی در شهرهای مختلف، ۳۱ جشنواره استانی و ۵ جشنواره منطقهای برگزار شد و قصهگویان برتر پس از رقابت با یکدیگر برای جشنواره بینالمللی برگزیده شدند.

وی گفت: امسال برای نخستین بار تمامی جشنوارههای استانی با حضور ناظران ستادی انجام شد و به لطف خدا و تلاش همکاران کانون کمترین اعتراضات را شاهد بودیم. ضمن آن که میزان مشارکت قصه گویان آزاد نیز قابل توجه بود.

رئیس بیست و یکمین جشنواره قصهگویی گفت: در بخش بین الملل نیز ۲۵۰ اثر داخلی و ۱۸۰ اثر خارجی به دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی هیات داوران مجموعا ۷ اثر به مرحله نهایی راه یافت در میان نفرات برتر بخش بین الملل نمایندگانی از فرانسه، استرالیا، کره، ترکیه، اسپانیا، لبنان و افغانستان به همراه چهرههای برتر قصهگویی سالهای گذشته جشنواره و برخی قصهگویان سیما به رقابت با یکدیگر میپردازند.

زمردیان همچنین یادآور شد: مرحله نهایی جشنواره امسال از ۲۶ تا ۲۹ آذرماه در مرکز آفرینشهای فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود و در هر روز شاهد یک اتفاق فرهنگی از جمله مراسم نکوداشت پیشکسوتان قصهگویی کشور و رونمایی از کتاب قصه زندگی من و کتاب یلدا خواهیم بود. در جشنواره امسال از زحمات بهرام شاه محمدلو، احترام برومند و مصطفی رحماندوست طی مراسم جداگانهای تجلیل خواهد شد.

وی افزود: در زمینه انتخاب داوران جشنواره تلاش شد تا در چهار حوزه ادبیات، قصه گویی، هنر اجرا و سابقه کانونی، داورانی حضور داشته باشند. از همین رو در میان هیات داوران قصه گویانیکه سابقه چند دهه قصهگویی دارند و یا سابقه طولانی در اجرای قصهها در رسانههای مختلف داشته اند و یا به نوعی با هنر اجرا و ادبیات کشور مرتبط بودهاند مورد توجه قرار گرفتند.

معاون فرهنگی کانون اضافه کرد: در تلاش هستیم تا همزمان با شب یلدا، فرهنگ قصهگویی را رونق دهیم از همین رو باید توجه کنیم که سبک و شیوه قصهگویی باید با نیاز و علاقه مخاطبان همسویی داشته باشد. امروزه در جهان پر سرعت و عجین شده با تکنولوژی باید قواعد و شرایط قصه گویی نیز تغییر کند و پاسخگوی نیاز نسل امروز و سلیقه مخاطبان باشد.

کد N2030238

وبگردی