آفتاب

مرحله نیمه نهایی استارت خورد/کولبری بدتر است یا قاچاق؟

مرحله نیمه نهایی استارت خورد/کولبری بدتر است یا قاچاق؟

در مرحله نیمه نهایی "هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" تیم‌های "جیم" از تهران و "سردار جنگل" از گیلان با یکدیگر به رقابت پرداختند که تیم جیم موفق به صعود به مرحله نهایی شد.

به گزارش ایسنا،   در اولین مناظره از مرحله نیمه نهایی هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران دو تیم جیم از تهران و سردار جنگل از گیلان بر سر موضوع "برخورد نیروی انتظامی با کولبری باید همانند سایر مظاهر قاچاق باشد" با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند.

در ابتدای مناظره تیم سردار جنگل که در موضع موافق با گزاره بود به ارائه کلید واژه‌های در رابطه با گزاره پرداخت  و کولبری را حمل کالا توسط نیروی انسانی در خارج از مبادی رسمی گمرکی عنوان کرد.

این تیم گفت: ما اعتقاد داریم کولبری نوعی قاچاق است و باید به برخوردی قانونی با این پدیده پرداخت. گزاره نیز کولبری را به عنوان یک مظهر قاچاق می‌داند.

عضو این تیم افزود: کولبری اثرات منفی بسیاری دارد که از میان آنها می‌توان به کاهش درآمد دولت، صدمه به اقتصاد ملی و تولید داخلی اشاره کرد. کولبری همچنین باعث کاهش فرصت‌های شغلی می‌شود.

سردار جنگل ادامه داد: کولبری همچنین در سیاست گذاری‌های دولت اختلال ایجاد می‌کند.

تیم مذکور با اشاره به اثرات کولبری از منظر اجتماعی اظهار کرد: این پدیده آسیب‌های اجتماعی بسیار دارد و باید با آن برخوردهای لازم صورت گیرد.

سردار جنگل گفت: به طور کلی کولبری باعث بی‌توجهی به دولت، حاکمیت مرزی، بحران‌های امنیتی و درگیری در مرزها می‌شود و ماباید به پدیده کولبری به عنوان مقوله‌ای حتی فراتر از قاچاق بپردازیم.

در ادامه این گفت وگو تیم جیم که در موضع مخالف با گزاره در گفت و گو حاضر شده بود، اظهار کرد: ما نیز با آسیب‌های ناشی از کولبری موافقیم ولی مصادیقی وجود دارد که کولبری را ازدیگر مصادیق قاچاق متفاوت می‌کند.

تیم جیم ادامه داد: به گونه‌ای می‌توان گفت بسیاری از کولبران به خاطر زندگی در مرزها و شرایط معیشتی خود مجبور به این کار هستند. این در حالی است که نوعی از کولبری از جانب دولت قانونی اعلام شده است و عده‌ای از کولبران با دریافت کارت‌هایی به کولبری قانونی می‌پردازند ولی مالیات‌های سنگین این کارت‌ها مانع از آن شده که کولبران دیگر قادر به فعالیت با این کارت باشند.

این تیم افزود: با در نظر گرفتن شرایط خاص کولبران اگر این شرایط و مجازات در برابر آنها اعمال شود شرایط اولیه زندگی از آن سلب شده و عدالت در برابر آنها اجرایی نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N2029669

وبگردی