آفتاب
معاون پیشگیری سازمان بهزیستی:

یارانه نگهداری معتادان متجاهر دو برابر شود/صدور مجوز توسط بهزیستی

یارانه نگهداری معتادان متجاهر دو برابر شود/صدور مجوز توسط بهزیستی

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشورگفت: در حال حاضر یارانه نگهداری معتادان متجاهر ۱۵ هزار تومان است که با توجه به افزایش قیمتها باید دو برابر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فرید براتی سده در پنجمین جلسه کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده ۱۶ (معتادان متجاهر) با اشاره به اینکه ۴۰ هزار نفر از معتادان در مراکزی نگهداری می شوند که میانگین یارانه اختصاص داده شده به آنها روزانه تنها ۱۵ هزار تومان است، گفت: این یارانه بسیار کم است چرا که فقط هزینه عبور و مرور از یک سمت تهران به سمت دیگر آن چند برابر این میزان است.

وی با اشاره به اینکه ۹ هزار و ۵۰۲ معتاد متجاهر در مراکز ماده ۱۶ بهزیستی نگهداری می شوند، افزود:  بیش از ۴۰ هزار نفر نیز در مراکز تبصره ۲ ماده ۱۶ هستند و در مجموع تعداد معتادان حاضر در مراکز ماده ۱۶ و مراکز تبصره ۲ به بیش از ۵۰ هزار نفر می‌رسد.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی افزود: براساس بند۳ آیین‌نامه‌ای که به تصویب رئیس جمهور رسیده هر گونه تصمیم گیری در مورد مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر و بی خانمان در سطح کشور و اجرای طرح‌های ضربتی باید در کمیته کشوری و هماهنگی مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب، مطرح و پس از تصویب اجرایی شود.

وی همچنین گفت: در جلسه ای از رئیس مجلس درخواست شده است که مسئولیت سازمان بهزیستی در مورد معتادان متجاهر حذف شود. البته بهزیستی نیز  آمادگی ۱۰۰ درصدی دارد که این مسئولیت را زمین بگذارد.

 براتی افزود: پس از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۹ در مورد معتادان متجاهر، ابتدا ساماندهی معتادان متجاهر به نیروی انتظامی واگذار شد اما در ادامه جلسات مکرری با حضور مسئولان وزارت بهداشت در مورد ارائه خدمات به معتادان متجاهر و فرآیند درمان آنها برگزار و تصمیمات خوبی گرفته شد و درنهایت ساماندهی معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه پروتکل مربوطه نیز در مرداد ماه سال ۹۶ و بر اساس تصویب قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد گفت:آیین‌نامه مربوط به آن نیز به دستور رئیس جمهور ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه براساس ماده ۴ این قانون هر فرد حقیقی یا حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط پس از اخذ موافقت و مجوز بهره برداری نسبت به ارائه خدمات در مراکز ماده ۱۶ قانون می‌تواند اقدام کندافزود: انتظار داریم هر فرد و از هر نهادی مانند ناجا، بسیج و... که قصد احداث مراکز ماده ۱۶ را دارد این قانون را رعایت کند.

معاون پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه نظارت بر مراکز ماده ۱۶ بر عهده بهزیستی است، گفت: در مرکز فشافویه برای نگهداری از ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ معتاد متجاهر مجوز گرفته شده است. این در حالیست که بارها برای نظارت بر این مرکز درخواست دادیم اما با وجود داشتن مسئولیت نظارت بر سازمان بهزیستی تا کنون موفق نشدیم تا بر آن نظارت داشته باشیم.

وی افزود: بعد از جمع‌آوری معتادان متجاهر متوجه می‌شویم که همه این افراد در زمره معتادان قرار ندارند و طی بررسی انجام شده متوجه شدیم که ۳۴۰ نفر از افراد جمع‌آوری شده اتباع بیگانه بودند.

وی با اشاره به اینکه تست اعتیاد ۴۰۰ نفر از معتادان جمع آوری شده منفی بوده است گفت: همچنین ۳۰۰ نفر از این افراد نیز جزء سالمندان بالای ۶۵ سال قرار داشتند، به عبارت دیگر این مسئله نشان می‌دهد که همه معتادان جمع‌آوری شده باید از کانال سازمان بهزیستی غربالگری شوند.

وی پیشنهاد داد که با توجه به افزایش قیمت ها روزانه ۳۰ هزار تومان به عنوان سرانه درمان برای معتادان متجاهر اختصاص دهند.

کد N2029539

وبگردی