آفتاب

سقفی برای کارتن خواب ها | آغاز به کار مرکز غربالگری

سقفی برای کارتن خواب ها | آغاز به کار مرکز غربالگری

کارشناسان پیش‌بینی کردند زمستان ۹۷ سخت و طولانی برای کارتن خواب ها خواهد بود و به همین دلیل مسولان تدبیر کرده و کوشیدند شب های زمستان برای آن ها کمی راحت باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی می شود که کارتن خوابی به یکی از مهمترین مشکلات جامعه تبدیل شده است و در فصل سرمای زمستان شاهد خزان زندگی هموطنانمان در گوشه و کنار خیابان هستیم.

تا چند سال پیش کارتن خوابی، یک پدیده و مشکل اجتماعی محسوب نمی شد اما همه چیز از مرگ دردناک ده ها نفر از آنها در پس یک سرمای ناغافل شبانه زمستانی شروع شد و جنازه های خشک شده آنها صبح زود روی دست شهر ماند. حدود یازده سال پیش مرگ طبیعی و غیر مشکوک آنها در شب های برفی و یخبندان فصل زمستان سال ۱۳۸۲ تا مدت ها بازتاب رسانه ای گسترده ای پیدا کرد.

وقتی که عده ای کارتن خواب بر روی آسفالت های سخت خیابان شهرمان یخ زدند؛ در این مقطع زمانی بود که کارتن خوابی نیز به عنوان یکی از دغدغه های مهم در جامعه محسوب شد.

دلیل افزایش کارتن خواب ها بدتر شدن اوضاع اقتصادی و خدمات رسانی مناسب به کارتن خواب ها در پایتخت است که موجب شده تا مقصد کارتن خواب ها از نقاط دیگر کشور تهران باشد و در حال‌حاضر شرق پایتخت کلونی آسیب کارتن خواب ها است.

بیشترین کلونی‌های آسیب در جنوب تهران و در محله‌های هرندی منطقه ۱۲، خاوران منطقه ۱۵ و دره فرحزاد منطقه ۲، و منطقه ۱۶ نیز با معضل کارتن‌خواب‌ها مواجه است.

مردم به کارتن خواب ها به چشم یک آدم معتاد بی خانمان نگاه می کند این در حالی است که سرهنگ محمد بخشنده رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران می گوید ۸۰ درصد بی خانمان ها معتاد هستند و ۲۰ درصد کسانی هستند که به بیماری هایی همچون ایدز و هپاتیت مبتلا هستند.

وی ادامه داد: ۲۵۰۰ نفر از کارتن خواب ها افراد سالمی هستند که به علت عدم دسترسی به امکانات قادر به رعایت بهداشت نیستند و به دلیل کثیفی آن ها را معتاد می دانند.

متاسفانه در بین کارتن خواب ها زنان و کودکانی دیده می شود  که با مشکل تامین محل خواب روبرو هستند که این امر ضرورت را ایجاب می کند با توجه به نزدیک سرما اقدامات جدی در خصوص ساماندهی وضعیت کارتن خواب ها انجام شود.

راه اندازی مرکز فوریت‌های خدمات اجتماعی

سید نجم‌الدین محمدی مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی شهرداری تهران در تشریح برنامه های این سازمان در خصوص ساماندهی کارتن خواب ها گفت: با توجه به مکان‌یابی مناسبی که در مناطق انجام شده، کارتن‌خواب‌ها دسترسی آسانی به گرمخانه‌ها دارند علاوه بر دسترسی جامعه هدف به خدمات گرمخانه، استانداردها و کیفیت خدمات ارائه شده را افزایش داده‌ایم و اکنون در ۱۶ منطقه پایتخت گرمخانه به ظرفیت ۱۵۰۰ نفر وجود دارد که قابلیت افزایش ظرفیت به ۳ هزار نفر را دارند.

وی ادامه داد: برای ارائه خدمات به این اقشار، اتوبوس‌های سیار پیش‌بینی کرده‌ایم، درسال گذشته حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس برای اسکان معتادان کارتن‌خواب اختصاص داده شده بود که با توجه کلونی کارتن‌خواب‌ها در مناطق مستقر شده بودند.

محمدی عنوان کرد: علاوه بر اتوبوس‌ها، حدود ۳۰ گشت ویژه خدمات اجتماعی در مناطق گشت‌زنی می‌کنند و پس از جمع‌آوری معتادان کارتن‌خواب آنها را به گرمخانه یا اتوبوس‌های سیار منتقل می‌کنند.

وی ادامه داد: افراد به محض ورود به گرمخانه توسط پزشکان، معاینه و مراحل غربالگری انجام می‌شود،برخی در گرمخانه می‌مانند و تعدادی هم با حکم قضایی به «مرکز ترک اعتیاد ماده۱۶» منتقل می‌شوند و افرادی هم که بیمار هستند با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان به مراکز درمانی می‌روند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی در خصوص اقدامات پیش‌بینی شده برای زنان معتاد و کارتن‌خواب گفت: اتوبوس ویژه برای بانوان پیش‌بینی شده است که زنان کارتن‌خواب را به گرمخانه چیتگر منتقل می‌کند همچنین در مناطق ۱۵ و ۲۲ مرکز مادر و کودک داریم که متناسب با ایام سال به زنان کارتن‌خواب خدمات ارائه می‌شود.

وی از راه اندازی مرکز فوریت‌های خدمات اجتماعی خبر داد و افزود: مرکز بهاران منطقه ۹ برای جداسازی کارتن‌خواب‌ها از معتادان متجاهر راه‌اندازی شده است و نماینده ستاد مبارزه با موادمخدر در آن حضور دارد و معتادان متجاهر پس از غربالگری به مرکز ترک اعتیاد منتقل می‌شوند.

به هر شکل کارتن خوابی معضلی نیست که نتوان آن را حل کرد بلکه با آموزش های لازم و اقدامات موثر آن ها را می توان به جامعه بازگرداند از این رو می توان به کارتن خواب ها به دید یک شاگرد رفوزه نگاه کرد و به آن ها فرصت آموزش مجدد آن را داد.

کد N2029474

وبگردی