آفتاب

توافق آلمان و فرانسه گامی رو به جلو در ایجاد ساز و کار مالی

توافق آلمان و فرانسه گامی رو به جلو در ایجاد ساز و کار مالی

یک عضو سابق کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به دلایل تاخیر اروپا در ایجاد سازوکار مالی با ایران‌، ابراز کرد: آنچه درباره توافق فرانسه و آلمان گفته شده به نظر گامی رو به جلو محسوب می‌شود.

نوذر شفیعی در گفت وگو با ایسنا درباره این‌که گفته شده فرانسه و آلمان برای میزبانی سازوکار مالی ویژه با ایران توافق کرده‌اند، گفت: سازوکار و به طور کلی برجام برای اروپا یک توافقنامه حیثیتی است و اروپا به خاطر حفظ اعتبار خودش ناچار است به برجام پایبند بماند، از طرفی برجام هم در خلاء نمی‌تواند اجرا شود، باید سازوکارهایی برای اجرایی شدن آن طراحی شود.

وی تصریح کرد: مکانیزم‌هایی که از قبل وجود داشت، با خروج آمریکا از برجام از بین رفت و اروپا راه حل جایگزین یعنی ساز و کار جایگزین را برای ارتباطات مالی مستقیم بین اروپا و ایران پیشنهاد داد البته این ساز وکار جایگزین تاحدودی به تاخیر افتاد.

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین با اشاره به دلایل به تاخیر افتادن اجرای ساز و کار اروپا، بیان کرد: یکی از این دلایل فنی است  در واقع ایجاد چنین ساز و کاری به مقدمات فنی نیاز دارد،‌ دلیل دیگر شروط اروپایی‌ها بود که که ایجاد یک سازو کار منوط به امضای FATF و CFT است، ازسوی دیگر مباحث مربوط به دانمارک هم موجب شد تا اروپایی‌ها از این فضا سوء استفاده کنند. دلیل دیگر هم این است که واقعا اروپایی‌ها به شدت تحت تاثیر فشار آمریکا قرار گرفته‌اند، در مجموع همه این عوامل سبب به تاخیر افتادن اجرای ساز و کار مالی اروپایی‌ها شده است.

شفیعی ادامه داد: در حال حاضر اروپا باید از بین دو راهکار دست به انتخاب بزند، یعنی این‌که آیا می‌خواهد اروپای هنجاری باشد یا اروپای نظامی. اگر می‌خواهد اروپای هنجاری باشد باید در پیشبرد برجام ایفای نقش کرده و برجام را به نتیجه برساند،‌همچنین اگر می‌خواهد اروپای نظامی باشد، باید اتحادها و ائتلاف‌های نظامی قبلی با آمریکا را ادامه دهد.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین اروپا بر سر یک دو راهی سخت قرار دارد، آمریکایی‌ها هم سعی می‌کنند با امنیتی کردن محیط بین‌الملل به خصوص با خروج از پیمان موشک‌های بالستیک میان‌برد به نوعی در اروپا ایجاد ناامنی کنند و اروپا را به سمت دیگری سوق دهند.

وی تاکید کرد: اما به نظر می‌رسد آنچه باید اتفاق بیافتد، سریع‌تر باید انجام شود. زیرا اگر قرار باشد، ما به بهانه سازوکارهای مالی انتظار بکشیم و درعین حال تحریم‌ها هم برما فشار وارد کنند، عملا در وضعیت تحریم به سر می‌بریم، در واقع ما از یک طرف در فشار قرار داریم اما پاسخ و انگیزه‌های مثبتی را هم دریافت نمی‌کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه اظهار کرد: بنابراین در پیش گرفتن سازوکار با تسریع در روند اجرای آن، چیزی است که ایران انتظار دارد. اگر واقعا ایران هم بعد از مدتی به این نتیجه برسد که این سازوکار فایده‌ای ندارد، ممکن است به سمت دیگری تغییر سیاست دهد.

شفیعی با بیان این که توافق مطرح شده یک گام رو به جلو است،‌ گفت: آن‌ چیزی که مهم است در عمل برای ایران فعلا اتفاق نیفتاده یعنی سرمایه‌گذاری صورت نگرفته،‌ بانک‌های خارجی وارد نشده‌اند و مسائلی از این قبیل لذا هرگونه راهکار و پیشنهادی برای ایران مادامی که دستاوردی نداشته باشد، به منزله هیچ خواهد بود.

انتهای پیام

کد N2029000

وبگردی