آفتاب

پایان ششمین مناظره دانشجویان/ آموزش جنسی از کودکی مانع آسیب‌های جنسی می‌شود؟

پایان ششمین مناظره دانشجویان/ آموزش جنسی از کودکی مانع آسیب‌های جنسی می‌شود؟

در ششمین مناظره مرحله کشوری "هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران" تیم "راه سبز امید" از استان اصفهان به عنوان برنده اعلام شد.

به گزارش ایسنا، در ششمین مناظره دو گروه "راه سبز امید" از اصفهان به عنوان موافق و "شهید دیالمه" از استان مازندران به عنوان مخالف بر سر گزاره "برای جلوگیری از آسیب‌های جنسی در جامعه باید آموزش‌های مربوط به این حوزه از سنین کودکی شروع شود" به مناظره پرداختند.

گروه راه سبز امید در ابتدای این مناظره به تعریف واژگان کودکی و آسیب جنسی پرداخت و گفت: این بحث مهمترین نهاد جامعه یعنی خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آسیب جنسی یعنی درگیر کردن کودک در فعالیتی که باعث ارضای جنسی یک فرد شود و کودک بنا به تعریف یونیسف یعنی فرد زیر هشت سال.

نماینده این گروه در ادامه از گروه مقابل خواست که موضع خود را در برابر سوال آیا بحران جنسی وجود دارد، روشن کند.

وی همچنین به بیان آمار و ارقامی درخصوص تعداد قربانیان جنسی در کشورهای خارجی و ایران پرداخت و تشریح کرد: در هزاره سوم اگر به این باور برسیم که کودکان از مسائل جنسی اطلاع پیدا نمی‌کنند در واقع دچار رویا هستیم. چه تضمینی وجود دارد که اگر کودک از راه‌های صحیح آموزش نبیند از طرق دیگر آگاه نشود. بین تربیت جنسی و آموزش جنسی تفاوت قائلم. تعریف رابطه جنسی برای کودکان توجیه ندارد اما آموزش جنسی در راستای فرهنگ جامعه و به فراخور سن کودک خوب است.

در ادامه گروه شهید دیالمه با بیان اینکه گروه مقابل تعاریف را از منظر خود ارائه کردند، افزود: باید چند واژه کلیدی در گزاره را تعریف کنم. جلوگیری یعنی مانع از کامل شدن یک رخداد و پدیده و کاهش یعنی تغییر یک پدیده. در گزاره آمده برای جلوگیری باید آموزش‌ها را پیگیری کنیم یعنی آموزش مانع کامل می‌شود. در آزار جنسی علل فرهنگی، بلوغ زودرس و مسائل خانوادگی هم تاثیرگذار است. حتی اگر منابع جهانی را ببینید نشان می‌دهند آموزش‌های جنسی ممکن است آسیب‌ها را کاهش دهد.

اعضای این گروه با اشاره به اینکه تربیت یعنی انتقال غیرمستقیم یک مفهوم به کودک به طوری که کودک پذیرا باشد و آموزش انتقال مستقیم است که کودک نقشی در آن ندارد، گفت: ما مخالف این نیستیم که برای کاهش آسیب‌های جنسی به کودکان آموزش داده شود اما می‌گوییم این راه جلوگیری نیست چون عوامل زیاد دیگری دست‌اندرکار هستند. راهکار اسلام این است که آموزش‌های جنسی بین ۱۰ تا ۱۴ سال به کودک داده شود.

دیگر عضو گروه راه سبز امید با اشاره به اینکه علوم انسانی علومی محلی است و بحث باید متناسب با زیستگاه باشد، گفت: ما هم موافقیم که در نحوه آموزش باید سن و ملاحظات دیگر را در نظر گرفت اما آموزش کم‌هزینه‌تر است و راندمان بالاتری دارد پس به صرفه است که آموزش را در اولویت قرار دهیم.

اعضای گروه شهید دیالمه با بیان اینکه مخالف ارائه مسائل جنسی به کودکان نیستند، افزود: اگر آموزش‌ها در سن خاص مورد اشاره انجام نگیرد بنا بر نظر یکی از روان‌شناسان بین‌المللی موجب پیشرسی جنسی کودک می‌شود.

گروه راه سبز امید اصفهان در پاسخ به ارائه نظریات شهید مطهری توسط تیم حریف گفت: ایستادن پشت سر افراد ایدئولوژیک کار درستی نیست. ما مخالفتی با تربیت اسلامی نداریم. سخنان شهید مطهری را گزینشی انتخاب کردیم. شهید مطهری دیالوگ با غرب را به رسمیت می‌شناخت. در مواجهه با غرب بهترین نظر، نظر دکتر نصر است که می‌گوید غرب یک آزمایشگاه است و قرار نیست تقلید کنیم. می‌توانیم سبک آموزش جنسی را با رویکرد اسلامی تعریف کنیم.

در پایان گروه مخالف به بیان آمار و ارقامی درباره آسیب‌های جنسی در کشورهای غربی پرداخت و مدعی شد آموزش جنسی تنها عامل جلوگیری از آسیب نیست.

محمدمعین جوادی(دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان)، ساجد سهرابی(دانشجوی کارشناسی برق دانشگاه صنعتی اصفهان)، امیرحسین داودآبادی فراهانی(دانشجوی کارشناسی مهندسی مواد دانشگاه صنعتی اصفهان) و علیرضا قضاوی(دانشجوی کارشناسی برق مخابرات دانشگاه صنعتی اصفهان) اعضای گروه راه سبز امید هستند.

 اعضای گروه شهید دیالمه نیز عبارتند از: نیما مهرجو(دانشجوی کارشناسی مکانیک دانشگاه نوشیروانی بابل)، سیدعلیرضا ساداتی(دانشجوی کارشناسی مهندسی برق دانشگاه نوشیروانی بابل)، امیرحسین نوشین و علی قربانی(دانشجوی کارشناسی مکانیک دانشگاه نوشیروانی بابل).

انتهای پیام

کد N2028879

وبگردی