آفتاب

دموکراسی‌های صوری زمینه فساد را ایجاد می‌کند

دموکراسی‌های صوری زمینه فساد را ایجاد می‌کند

علی ربیعی گفت: کشورهای که دموکراسی بالا دارند یا دیکتاتوری صرف هستند به مراتب از دموکراسی‌های صوری فساد کمتری دارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی ربیعی در همایش «مبارزه با فساد در ایران؛ نظام‌‌‌مند یا موردی» در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در سخنرانی خود با عنوان «روش‌‌های کارآمدسازی مبارزه با فساد در ایران» با ذکر این موضوع که بنده در کارگروه مبارزه با فساد اداری در دولت آقای خاتمی بودم، گفت: مساله فساد از مهمترین مسائل جامعه است و با حیات سیاسی و اجتماعی جامعه مرتبط است.

وی افزود: آثار عمیق اجتماعی در روابط جامعه نفوذ می‌کند. فساد زندگی مردم را سخت تر می‌کند. در مواردی که فساد می‌شود در صورت محاسبه، هر ایرانی سرانه ١٠٠ هزار تومان می‌تواند سهم داشته باشد.

ربیعی ادامه داد: فساد از بین رفتنی نیست اما قابل کنترل است و نمونه اخیر آن گرجستان است.

وزیر سابق رفاه اظهار داشت: فساد ریشه در سیاست‌های فسادزا ،نظام‌های اجرایی فسادزا و عامل انسانی فاسد است. فساد سیستماتیک است. فساد از نهادهای مدنی تا دولت و دانشگاه و رسانه ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: فساد دو سطح یقه سفید و یقه آبی دارد؛ فساد یقه سفید از نظر حجم زیاد است اما فساد یقه آبی‌ها از نظر فساد قابل توجه است.

ربیعی گفت: رویکردهای فساد با تجربه ایرانی در مرحله اول شامل رویکرد سیاسی است که فقدان دموکراسی یا دموکراسی‌های صوری زمینه فساد را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: کشورهای که دموکراسی بالا دارند یا دیکتاتوری صرف هستند به مراتب از دموکراسی‌های صوری فساد کمتری دارند.

ربیعی گفت: امتیازات ویژه فسادزا است. برخی فسادها عامل روان شناختی فردی دارد که هرکس داده و ستاده‌های خود را با بقیه مقایسه می کند و اگر عدالت ندید به فساد گرویده می‌شود.

وی تصریح کرد: رویکرد کارفرما، کارگزار را بسیار قابل تبیین می‌بینم که وقتی کارفرما و ناظر یکی می‌شوند به شدت فساد پرور است. با رویکرد حامی پیرو، حامی فردی را حمایت می‌کند و پیرو منافع حامی را پیش می‌برد.

ربیعی اظهار داشت: من در راهکارها سه راهکار را مورد بررسی قرار داده‌ام؛ ما تنها یک بعد فساد را مدنظر قرار داده‌ایم در بحث اصلاحات ساختاری باید شفافیت ساختار انتخاباتی را پیش بگیریم. نظام نمایندگی را باید اصلاح کنیم و شکل اعمال دموکراسی مثل نهادهای نظارتی نیاز داریم.

وی ادامه داد: تنازعات ساختاری شاید در هیچ جای دنیا مثل ما وجود نداشته باشد مثلا در فرودگاه دوبار شما را مورد بررسی قرا می دهند دو نهاد شما را بازرسی می کند. در خصوص اصلاح سیاست اقتصادی خیلی سخن گفته می شود من سیاست های فسادزا را هم می گویم خصوصی سازی راه مبارزه با فساد است اما خصوصی سازی یک ساعته را مفید نمی دانم.

وی تاکید کرد: سیاست‌های بازار آزاد را باید اتخاذ کنیم. اصلاح فرآیندهای اداری را باید در دستور کار قرار دهیم و آزمون‌های نخبگی را باید پیش بگیریم.  من پایگاه‌های اطلاعاتی را در همین زمینه در وزارت کار پیش بردم من این را به عنوان یک راهکار ساختاری می‌دانم.

ربیعی ادامه داد: برنامه‌های انضباطی شامل افزایش کنترل و نظارت است. من معتقد به رسانه‌های آزاد هستم؛ رسانه‌ای پول می‌گیرد و به نفع یک جریان سوت می‌زند.

وی با بیان اینکه فقدان باور عمومی هم مساله مهمی است، گفت: هر وقت فساد را سیاسی کردیم مبارزه با فساد را هم ناکارآمد کردیم.

کد N2027755

وبگردی