آفتاب

سازمان‌ها و دستگاه‌ها به مراکز علمی و دانشگاه‌ها اعتماد کافی ندارند

سازمان‌ها و دستگاه‌ها به مراکز علمی و دانشگاه‌ها اعتماد کافی ندارند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به لزوم برقراری ارتباط میان صنعت‌گران و بخش‌های تحقیقاتی، گفت: بخشی از مشکلات ما در حوزه پژوهش به این دلیل است که تاکنون سازمان‌ها و دستگاه‌ها به مراکز علمی و دانشگاه‌ها اعتماد کافی نداشته‌اند.

به گزارش ایسنا ، ابراهیم حاجی‌دولو با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان، اظهار کرد: نمایشگاه هفته پژوهش یکی از فرصت‌هایی است که در سطح استان و کشور برای ارائه توانمندی‌های علمی و پژوهشی مراکز تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، کارآفرینان و شرکت‌ها وجود دارد. امسال نیز علی رغم شرایط اقتصادی سختی که هست، این نمایشگاه به خوبی برگزار شده است. این مساله نشان دهنده این است که پژوهش و فناوری راه خود را در جامعه پیدا کرده است.

وی افزود: اگر بتوانیم از این شرایط استفاده کنیم و بخش‌های فعال جامعه یعنی بخش‌های کارآفرین و صنعت‌گران را با یکدیگر بیشتر ارتباط دهیم، می‌توانیم به حل مسائل و مشکلاتی که در استان و کشور وجود دارد کمک کنیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در تمام دنیا پژوهش دو بخش دارد؛ یک بخش آن کاربردی و تقاضامحور است و بخش دیگر نظری است. در اغلب دنیا به این مساله توجه زیادی شده است و مکانیزم‌ها و ساختارهای اداری لازم را در این حوزه شکل داده‌اند اما در کشور ما به تدریج دارد این اتفاق می‌افتد که برای حل مشکلات، این مشکلات باید به موضوعات پژوهشی تبدیل شوند و در اختیار مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و... قرار گیرند.

حاجی‌دولو افزود: این راهی است که همه کشورهای پیشرفته دنیا از آن گذشته‌اند ولی ما هنوز در ابتدای این راه هستیم. تحریم‌ها فرصتی برای کشور ما ایجاد کرده‌ است و ما را هدایت می‌کند تا از بخش جوان، دانشگاهی، کارآفرین و فعال کشور استفاده کنیم. شرکت‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید نیازهای خود را بیان کنند.

وی خاطرنشان کرد: یک بخش مشکل ما این است که سازمان‌ها و دستگاه ها به مراکز علمی و دانشگاه ها اعتماد کافی نداشته‌اند. تحریم صنعت نظامی موجب شد در این زمینه خودکفا شویم و جزو 10 کشور برتر تولید کننده تسلیحات نظامی شویم. این تحریم‌ها به ما کمک کردند. باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم و در این شرایط دستگاه‌ها باید نیازهای خود را اعلام کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: این مسیر راهی است که همه کشورهای دنیا از آن رفته‌اند ولی آن‌ها 40 سال قبل از ما کار خود را شروع کرده‌اند. شاید در کشور ما تنها هفت یا هشت سال باشد که در این زمینه شروع به کار کرده‌ایم. ما هنوز مثل یک کودک هفت هشت ساله هستیم. رسانه‌ها می‌توانند کمک زیادی کنند تا بخش صنعت، بخش دولتی و بخش‌های دیگر حتما با دانشگاه‌ها و شرکت‌های کارآفرین و شرکت‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و کارهای پژوهشی خود را به آن‌ها بسپارند.

حاجی‌دولو گفت: تمام تلاش و برنامه‌های دانشگاه چمران برای این است که خط ارتباطی و فرهنگ همکاری میان صنعت و دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها برقرار کند و با این کار این دانشگاه بتواند نقش محوری خود را ایفا کند.


انتهای پیام

کد N2026817

وبگردی