آفتاب
سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت؛

اروپا می‌خواهد بدون هزینه از منافع برجام بهره‌مند شود

اروپا می‌خواهد بدون هزینه از منافع برجام بهره‌مند شود

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت اتفاقات زیادی داشت که از جمله مهمترین آنها این موضع ظریف بود که گفت: اروپا می‌خواهد بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی از منافع برجام بهره‌مند شود.

خبرگزاری مهر، گروه سیاست-محمد مهدی ملکی: آمریکا در ادامه هجمه تمام عیارش علیه ایران در ابعاد مختلف اقتصادی و روانی تلاش می کند که ایران را بیشتر از گذشته تحت فشار قرار دهد و در همین راستا بازی جدیدی را شروع کرده مبنی بر اینکه با استنباطی کاملاً اشتباه از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، برنامه موشکی ایران را تهدیدی علیه صلح و امنیت جهان معرفی کرده که البته مقامات مسئول در پاسخ به آنها موضعی محکم و منطقی را اتخاذ کردند.

تلاش ها برای خنثی کردن اقدام اخیر آمریکا مبنی بر اعمال دور جدید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران همچنان به عنوان مهمترین فعل و انفعال در حوزه سیاست خارجی کشورمان به حساب می‌آید، امری که با همکاری کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال پیگیری است.

سیاستمداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی‌خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

نامه ایران به سازمان ملل درباره توطئه های آمریکا علیه ایران

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه ای به این سازمان، با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا که طی آن ملت ایران را به قحطی تهدید کرده بود، اعلام نموده است اینگونه اظهارات بخشی از سیاست های آمریکا برای اعمال فشار و تهدیدی عملی برای به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه مردم ایران است.

در این نامه که به امضای اسحاق آل حبیب سفیر کشورمان در سازمان ملل به رئیس شورای امنیت و دبیرکل این سازمان ارسال شد، اعلام گردیده اینگونه اقدامات به مثابه مجازات جمعی یک ملت و مصداق بارز نقض اصول بنیادین حقوق بین الملل است.

همچنین با اشاره به اینکه اعمال مجدد تحریم های آمریکا مانع دسترسی مردم ایران به نیازمندیهای اساسی از قبیل دارو و لوازم پزشکی و درمانی می شود، اعلام گردیده اینگونه اقدامات از نمونه های بارز جنایات علیه بشریت است.

نقش مخرب آمریکا در شکست کنفرانس کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی

 چهارمین کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در حالی با مخالفت آمریکا از تصویب سند اجماعی باز ماند که کشورهای عضو تقریبا به مراحل نهایی تصویب این سند نزدیک شده بودند.

این کنفرانس که به ریاست سفیر السالوادور و با حضور دولت‌های عضو در مقر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در هلند برگزار شد، مذاکره پیش نویس سند نهایی را در دستور کار خود قرار داد و با وجود اختلاف نظرهای موجود رضایت اکثریت قاطع هیأت‌ها را به عنوان سند اجماعی به دست آورده بود.

با این وجود سفیر آمریکا نسبت به استقبال دولت‌های عضو از عضویت دولت فلسطین در این سازمان و عدم درج اتهامات غربی‌ها علیه سوریه در مورد کاربرد سلاح شیمیایی اعتراض داشت و در عین حال تاکید کرد: اعطای وظیفه انتساب کاربرد سلاح شیمیایی به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی باید در سند نهایی گنجانده شود.

وی با اشاره به اینکه حصول اجماع نباید مانع توجه کامل به کاربرد سلاح شمیایی شود، ضمن تکرار برخی اتهامات علیه روسیه، سوریه، ایران و ونزوئلا نسبت به متن پیش نویس ابراز نارضایتی کرد و به دنبال آن برخی کشورهای غربی مثل کانادا، فرانسه و انگلیس نیز مواضع مشابهی اتخاذ کردند.

تعلل اروپا در SPV نگرانی از فشار آمریکاست/ دنبال بهانه‌جویی هستند

نوذر شفیعی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص چرایی تعلل اروپایی ها در ارائه مکانیسم ویژه مالی (SPV) و برنامه های ایران برای ادامه همکاری با اروپا اظهارداشت: به نظر من تعلل اروپایی ها ناشی از دلایل سیاسی است، اروپا به شدت نسبت به بازتاب این اقدام خود در شکل فشارهای اقتصادی آمریکا علیه آنها نگران است.

وی گفت: اروپا از اینکه این اقدام آنها باعث تعمیم قوانین ثانویه به شرکت های اروپایی بشود و دولت های اروپایی نتوانند برای خروج شرکت‌های خود اقدام خاصی انجام دهند، نگرانی هایی دارد. 

قطعنامه‌ای در شورای امنیت برنامه موشکی ایران را ممنوع نکرده است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ادعای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا که آزمایش های موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست، اظهار داشت: برنامه موشکی ایران ماهیت دفاعی دارد و بر اساس نیازهای کشور طراحی می شود.

وی تاکید کرد: هیچ قطعنامه ای در شورای امنیت برنامه موشکی و یا آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نکرده است.

همواره مدافع نظام بوده‌ام/ اراده کل نظام مقابله با پولشویی است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه بسیار خوبی را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشتیم و من در حد زمانی که داشتیم به سوالات دوستان پاسخ دادم اما موضوعات بسیار گسترده است.

وی با بیان اینکه فعالیت وزارت امور خارجه گستردگی زیادی دارد، گفت: در این جلسه موضوعاتی درباره حوزه روابط اقتصادی با همسایگان و همچنین تعیین سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف مباحثی مطرح شد و توانستیم با همفکری به یک جمع بندی برسیم.

ظریف در مورد مسائل مطرح شده پیرامون سخنانش در خصوص پولشویی تاکید کرد: در این جلسه توضیحاتی را پیرامون سخنانم درباره پولشویی و مسائل مطرح شده در رسانه ها ارائه کردم. مسائلی که در خصوص پولشویی مطرح شده بود در سخنان من وجود نداشت و بیشتر یک فضاسازی بود. صحبت های من کاملا مشخص است و من به عنوان فردی که همواره از نظام اسلامی دفاع کردام واقعیت را هم مطرح می‌کنم.

هدف آمریکا بی ثباتی دائمی در منطقه برای توجیه شرارت هایشان است

 محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در توییتی با اشاره به گزارشی از روزنامه انگلیسی گاردین و ضمیمه کردن لینک آن نوشت: ظاهرا همدستی و مشارکت آمریکا در جنایات سعودی ها و اماراتی ها از طریق ارسال تسلیحات و حمایت های اطلاعاتی و لجستیکی کافی به نظر نمی رسد. آمریکایی ها در حال ارسال گسترده سلاح های پیشرفته به افراط گرایان از جمله القاعده و داعش هستند. ابتدا در سوریه و اکنون در یمن. هدف شان هم بی ثباتی دائمی در منطقه برای توجیه سیاست های شرارت آمیز شان است. 

برنامه ۴ ماده‌ای ایران پیشگام‌ترین طرح صلح و ثبات در یمن است

رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت بحران یمن و تلاش‌های دیپلماتیک ایران در جهت رسیدن به صلح و آتش بس در آن کشور اظهار داشت: پس از گذشت قریب به چهار سال از آغاز بحران یمن، مسببان جنگ و متجاوزین به آن کشور به این نتیجه رسیدند که راه حل برون رفت از این بحران صرفا سیاسی است و دیگر هیچ راهکار نظامی نمی‌تواند پاسخگوی این شرایط باشد.  

وی گفت: برای اولین بار در این مدت ما شاهد هستیم که شروع کنندگان جنگ یمن به واقعیت موجود که همان جایگاه و قدرت انصارالله یمن باشد اعتراف کردند و به این نتیجه پی بردند که اگر قرار باشد با کسی برای دستیابی به صلح به گفتگو بنشینند، آن طرف انصارالله است.

وزارت خارجه برتسریع در روند ارسال کمک‌های انسانی به یمن تاکید کرد

 وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص گفتگوهای یمنی - یمنی در استکهلم بیانیه ای را صادر کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه آغاز گفتگوهای یمنی - یمنی در سوئد تحت نظارت سازمان ملل متحد، ضمن استقبال و اعلام حمایت از این گفتگوها، تمامی طرف های یمنی را به مشارکت سازنده و مسئولانه در گفتگوهای استکهلم دعوت و از آنها می خواهد با برداشتن گام های اعتمادساز، زمینه لازم را برای دستیابی به یک تفاهم جامع فراهم کنند که به درد و رنج و محاصره ظالمانه مردم یمن پایان دهد.

جمهوری اسلامی ایران با یادآوری رویکرد جامع خود نسبت به حل بحران یمن که از آغاز جنگ و تجاوز ظالمانه به یمن در قالب ارائه طرح صلحی ۴ ماده ای بروز یافت و خواهان توقف فوری جنگ، ارسال کمک های انسان دوستانه، آغاز گفتگوهای یمنی - یمنی و تشکیل دولت فراگیر یمنی شد، بار دیگر تاکید می کند بحران یمن راه حلی جز راهکار سیاسی مبتنی بر گفتگوهای یمنی - یمنی ندارد و از جامعه جهانی می خواهد با ایفای نقش موثر و جدی از جمله از طریق اعمال فشار به کشورهای صادر کننده سلاح به متجاوزان، روند صلح را تسهیل کرده و اجازه دهند مردم یمن به دور از دخالت بیگانگان، سرنوشت و آینده کشور خود را رقم زنند.

دستیابی به مکانیسم مالی اروپا به دلیل فشارهای آمریکا طولانی شد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد، در مورد آخرین وضعیت کانال مالی اروپا، اظهار داشت: بحث سازوکار مالی همانطور که از قبل هم در دستور کار ایران و طرف های مرتبط بود در حال پیگیری است و تماس ها همچنان ادامه دارد.

وی گفت: موضوع روشن است و توقعات ایران هم برای طرف های دیگر مشخص است و بنا به دلایلی شکل این مساله در برخی حوزه ها هنوز تکمیل نشده و اصرار داریم با توجه به تعهد طرف های مقابل، این سازوکار دنبال شود و نتیجه کار هر چه زودتر مشخص شود.

قاسمی افزود: این تعهدی برای طرف های مرتبط است که باید آن را انجام دهند و امیدوارم که در کمترین زمان ممکن به این تفاهم دست پیدا کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص شکایت علیه ایران در دادگاه های آمریکا و اتهام زنی به کشورمان گفت: این مسائل اتهامی در ادامه جنگ روانی آمریکا علیه ایران است که به طرق مختلف آن را دنبال می کند و هدف آن هم جز ایجاد مشکل برای ایران چیزی نیست و ادعا پایه و اساسی ندارد.

ایران برای جلوگیری ازتصویب قطعنامه علیه مقاومت فلسطین تلاش می‌کند

 اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس طی تماس تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص آخرین تحولات فلسطین تبادل نظر کرد.

هنیه با اشاره به تلاش آمریکا برای ارائه پیش نویس قطعنامه ای در مجمع عمومی برای محکومیت مقاومت اسلامی فلسطین خواستار مخالفت جمهوری اسلامی ایران با این اقدام آمریکا شد.

ظریف نیز در این گفتگو ضمن تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از حقوق مردم فلسطین، از اینکه به دلیل برخی سیاست‌های کشورهای منطقه، دولت آمریکا این جسارت را پیدا کرده است که نه تنها در یک اقدام مغایر حقوق بین الملل سفارت خود را به قدس شریف منتقل، بلکه حتی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه مقاومت مردم فلسطین قطعنامه پیشنهاد کند، اطمینان داد که ایران در مجمع عمومی تمامی تلاش خود را در هماهنگی با سایر کشورهای اسلامی و مترقی برای جلوگیری از تصویب این قطعنامه مخالف منشور ملل متحد بکار خواهد گرفت.

مذاکرات آستانه ادامه دارد/نگرانی برخی کشورها از تداوم روند آستانه

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درخصوص آخرین وضعیت روند گفتگوهای آستانه با توجه به برگزاری یازدهمین دور آن، اظهار داشت: آستانه و پیشینه روند گفتگوهای آن مشخص است و همچنان به طور مستمر در حوزه مسائل سوریه فعال است و تاکنون هم موفقیت های بسیاری را تجربه کرده و به کار خود ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: برخی کشورها در آغاز روند این گفتگوها تصور این را نداشتند که گفتگوهای آستانه بتواند موفقیت هایی که امروز به دست آورده را کسب کند و طی سال های اخیر همچنان به کار خود ادامه دهد و حتی انتظار این را داشتند که به دلایل مختلف روند گفتگوهای آستانه از هم گسیخته و متوقف شود.

وی افزود: علیرغم همه فراز و فرودها، اشتراک نظرات و برخی اختلاف نظرها میان سه کشور ضامن یعنی روسیه، ایران و ترکیه روند گفتگوهای آستانه تا به امروز که یازدهمین دور از نشست آن را پشت سر گذاشته ایم، ادامه پیدا کرده است.

قاسمی با بیان اینکه در نشست اخیر آستانه در خصوص کمیته تعیین قانون اساسی سوریه مطالب خوبی عنوان شد، تصریح کرد: نگاه‌های منفی و مخالفانی که در قبال روند گفتگوهای آستانه مواضعی اینچنینی اتخاذ می‌کنند را مسئله جدیدی نمی‌دانم چرا که این روند از ابتدا مخالفینی را داشت که با ماهیت این گفتگوها کاملاً مخالف بوده و نمی‌خواستند وضعیت تروریست ها در سوریه به شرایطی که امروز از آن برخوردارند منتهی شود.

اعضای برجام برای جبران خروج آمریکا در حال برنامه‌ریزی هستند

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان با بیان اینکه اعضای برجام برای جبران خروج آمریکا در حال برنامه ریزی هستند، گفت: ایران با همکاری اتحادیه اروپا، روسیه و چین و دیگر کشورهایی که شرکای تجاری تهران محسوب می شوند، در حال طراحی راه حل هایی برای باز نگه داشتن مسیرهای همکاری هستند.

وی افزود: سایر اعضای برجام در تلاشند راه حل های عملیاتی طراحی کنند تا تحریم های یکجانبه آمریکا نتواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد.

عراقچی گفت: آخرین پیگیری های انجام شده در خصوص مرزبانان ایرانی ربوده شده و آزادی آنان، یکی از موضوعات مهمی که در دیدارها با طرف پاکستانی مطرح شد.

آفکام به شکایت تهران از ایران اینترنشنال رسیدگی می کند

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن از رسیدگی به پرونده شکایت ایران از شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» توسط نهاد ناظر بر رسانه‌های صوتی و تصویری انگلیس موسوم به «آفکام» خبر داد.

بعیدی نژاد در توییتر خود نوشت: «آفکام که نهاد نظارت بر رسانه‌های صوتی و تصویری انگلستان می‌باشد، امروز در بولتن خود اعلام و تائید کرده است که شکایت سفارت ایران در لندن از شبکه خبری «ایران اینترنشنال» به‌طور رسمی تحت رسیدگی این نهاد قرار دارد.».

ایران از گفتگوهای پیش روی بین یمنی در سوئد حمایت می‌کند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار متن کامل بیانیه وزارت امور خارجه در حمایت از گفتگوهای یمنی- یمنی در سوئد، بر مسئولیت تاریخی جهانیان در پایان دادن به بحران یمن تاکید کرد: ایران از گفتگوهای پیش روی بین یمنی در سوئد حمایت می کند. همه طرف ها باید نقش سازنده و مسئولانه ای برای پایان دادن به بحران در یمن ایفا کنند. جهانیان مسئولیتی تاریخی برای پشتیبانی از گفتگو و نیز توقف تسلیح متجاوزان دارند.

اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه از منافع برجام بهره‌مند شود

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در توضیح ادعای اخیر رویترز درباره عدم پوشش فروش نفت در جریان مراودات مالی اتحادیه اروپا با ایران، اظهارداشت: بر اساس اطلاعاتی که ما داریم اینگونه نیست، زیرا اگر پول نفت ایران به حسابی واریز نشود مشخص نیست که پولی برای مراودات وجود داشته باشد، از سوی دیگر قسمت عمده صادرات جمهوری اسلامی ایران نفت است بنابراین به نظر می‌رسد برخی فضاسازی‌ها در حال شکل‌گیری است تا مردم را ناامید کند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه بر توان داخلی خود تأکید داشته و از این رو تلاش خود را با اروپایی‌ها ادامه دادیم و بر این باوریم که اروپایی‌ها در تلاش برای ارتباط با ایران هستند. اروپایی‌ها معتقدند که اجرای برجام برای امنیت آنها ضروری است لذا آنها برای تأمین امنیت خود و اجرای برجام باید هزینه کنند.

وی یادآور شد: ما در تماس فنی با اروپایی‌ها هستیم تا این مکانیزم ویژه مالی برقرار شود، بنابراین امیدواریم spv بتواند نیازهای کشور را در حد قابل قبولی تأمین کند.

ظریف در خصوص مذاکرات با کشورهای ۱+۴ پیرامون برجام، گفت: اروپایی‌ها قرار بود این مکانیزم را به عنوان اولین قدم راه‌اندازی کنند و تاکنون تلاش‌هایی هم کردند. به نظر احتیاط بیش از حدی از طرف اروپایی‌ها احساس می‌شود، اروپایی‌ها می‌خواهند بدون هزینه برای رفع نگرانی‌های امنیتی، صرفا از منافع برجام بهره‌مند شوند که این امکان‌پذیر نیست.

وزیر امور خارجه، ادامه داد: با این شرایط در مجموع به نظر می‌رسد اروپایی‌ها این واقعیت را درک کنند و امیدواریم در روزهای آینده خبرهای خوبی در این مورد بشنویم، زیرا از سوی اروپایی‌ها اطلاعات مقدماتی مثبتی برای ثبت کانال مالی به ما رسیده بنابراین امیدواریم هر چه زودتر به واقعیت بپیوندد البته بعد از آن تضمین عملی از اهمیت زیادی برخوردار است.

عراقچی با وزیر امور خارجه پاکستان دیدار کرد

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به اسلام‌آباد سفر کرده است، با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خود، نوشت که با «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان دیدار و رایزنی کرده است.

قاسمی: برنامه های دفاعی خود را براساس نگرانی ها تنظیم نمی کنیم

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات مقامات برخی از کشورهای غربی و همچنین اقدام انگلیس و فرانسه برای تشکیل جلسه شورای امنیت در خصوص برنامه موشکی کشورمان گفت: نیازی به تکرار مجدد نیست که ماهیت برنامه موشکی ایران کاملاً بازدارنده و بخشی از برنامه های غیرقابل توقف دفاعی کشور است و ما قطعاً برنامه های دفاعی خود را براساس ابراز نگرانی های بی اساس و مبتنی بر القائات بی بنیان و هدفمند برخی کشورهای دور ازمنطقه تنظیم نمی کنیم. عمیقاً معتقدیم ابراز نگرانی ها پایه، اساس و مبنای منطقی و درستی ندارد و بیش از هر چیز آفریده سیاست ها و رویکردهای ایران هراسانه ای است که در دستور کار کشورها و رژیم های خاصی در جهان قرار دارد.

قاسمی افزود: ما در برنامه دفاعی موشکی خود هیچگونه مغایرتی با هیچ قطعنامه شورای امنیت نمی بینیم و اگر کسانی چنین ادعایی دارند یا با قطعنامه ۲۲۳۱ آشنایی ندارند و یا اینکه بدون توجه به مفاد این قطعنامه، صرفاً قصد فضاسازی و ایجاد حساسیت و تنش علیه ایران را دارند که در هر دو حالت، جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را محکوم کرده و آن را غیرسازنده و نا کارامد می داند و به تمامی کشورهایی که با این نوع فرضیات خام و بهانه جویی های ناقص و بی اساس چشمان خود را بر واقعیات و سیاست های شفاف و ثبات ساز ایران می بندند توصیه می کند که صلح ، ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی را قربانی اهداف دیگرانی که مناسبات سازنده ایران با کشور های منطقه و جهان را مخل سیاست های یک جانبه گرایانه و زیاده خواهانه خود می دانند نکنند؛ کشورهای اروپایی باید بیش از پیش هوشمندانه رفتارنمایند.

قاسمی تاکید کرد در سیاست های مدون و شفاف موشکی و دفاعی ایران هیچگونه طراحی و برنامه ریزی برای داشتن موشک هایی که بتوانند از کلاهک هسته ای استفاده کنند وجود نداشته و نخواهد داشت.

بهتر است بجای تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱، روی تبعیت همگان از آن کار شود

محمدجواد ظریف طی مطلبی در فضای مجازی با اشاره به تناقض گفتار آمریکایی ها و اعتراف به صراحت قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص عدم ممنوعیت برنامه موشکی ایران، تاکید کرد: سوء استفاده مضحک از شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمی تواند واقعیت کوتاهی در انجام تعهدات و نیز شکست در پاسخگو کردن آمریکا نسبت به عدم پایبندی به تعهداتش را بپوشاند. به ویژه آن که آمریکا اذعان داشته است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت  نمی تواند جلوی توانایی های بازدارندگی ایران را بگیرد. بهتر است بجای تضعیف قطعنامه ۲۲۳۱، روی تبعیت همگان از آن کار شود.

برایان هوک ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۸ در بیانیه ای تاکید کرده بود: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که رسما توافق ایران را مورد تایید قرار داد و جایگزین قطعنامه ۱۹۲۹ شد، حاوی زبانی ملایم بود که مثل هدیه ای برای ایرانیان بود که برایش به سختی رایزنی کرده بودند. آنگونه که قطعنامه اشاره می کند تنها از ایران "درخواست شده" ( و نه متعهد کرده ) که از انجام فعالیت های مرتبط به موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح های هسته ای خودداری کند.

آمریکا سوءاستفاده از شورای امنیت را متوقف کند

دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل درباره نشست ۱۳ آذر شورای امنیت بیانیه ای مطبوعاتی به شرح زیر صادر کرد.

«در حالی که همه فعالیت های مرتبط با موشک بالستیک ایران کاملاً در انطباق با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌باشد، این آمریکا است که این قطعنامه را به صورت کامل نقض کرده است.

معرفی برنامه موشکی ایران به عنوان اقدامی ناسازگار با قطعنامه مذکور یا تهدیدی منطقه ای، یک سیاست  فریبکارانه و خصمانه از طرف آمریکا است.

به رغم معرفی خود به عنوان یک کشور قانونمدار و حافظ حاکمیت قانون در سطح بین المللی، آمریکا به صورت تناقض آمیزی «دکترین خروج از سازمانها و موافقتنامه های بین المللی» را در پیش گرفته است. خروج غیرقانونی آن از برجام که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ تأیید شده است، فقط یک نمونه است.

بدتر اینکه، آمریکا نه تنها آشکارا همه کشورها را مجبور به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ می کند، بلکه آنها را تهدید می‌کند که در صورت اجرای آن مجازات خواهند شد. از قضا، این همان قطعنامه ای است که توسط خود آمریکا تنظیم و به اتفاق آراء، از جمله رأی مثبت خود این کشور تصویب شده است. 

آمریکا تلاش دارد با ارائه اطلاعات ساختگی و مخدوش و نیز استناد به معیارهای نامرتبط، نوعی ابهام و آشفتگی در تفسیر مفاد مربوطه قطعنامه ۲۲۳۱ ایجاد و از آن علیه ایران سوء استفاده کند.

کد N2026789

وبگردی