آفتاب
سفیر ایران در روسیه:

وحدت مسلمانان نیاز و ضرورت اصلی جوامع اسلامی است

وحدت مسلمانان نیاز و ضرورت اصلی جوامع اسلامی است

سفیر ایران در روسیه گفت: وحدت مسلمانان یکی از نیازها و ضرورتهای اصلی جوامع اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در مراسم افتتاحیه سومین کنفرانس بین المللی  علمی و فقهی «بزرگداشت شهاب الدین مرجانی» با موضوع «تمدن مسلمانان اوراسیا» که در مسکو برگزارشد طی سخنانی ضمن اشاره به رویکرد روشنگرانه مرجانی، بر اهمیت بکارگیری آموزش و روشنگری در جهان اسلام‌ برای بازگشت به اسلام ‌ناب تاکید کرد.  

سفیر ایران در ادامه با اشاره به اندیشه های شیخ شهاب الدین مرجانی آموزه های وی را در دوران کنونی در دو محور قابل توجه و مهم دانست و گفت: محور اول لزوم روشنگری است و تلاش هایی که مرجانی برای تبیین اسلام واقعی انجام داد در زمان حاضر نیز باید به این موضوع پرداخته شود و اسلام واقعی مورد توجه، تبلیغ و آموزش قرار گیرد.  

وی افزود: وحدت مسلمانان یکی دیگر از موضوعات مورد تاکید مرجانی است که اکنون نیز از نیازها و ضرورت های اصلی جوامع اسلامی است و در این زمینه نیز شیخ مرجانی تلاش های زیادی رادرجامعه متکثر دینی زمان خود به انجام رساند.  

وی در بخش دیگر سخنان خود به تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در راستای وحدت مسلمانان و برگزاری کنفرانس اخیر وحدت اسلامی اشاره کرد.

سومین کنفرانس بین المللی  علمی و فقهی «بزرگداشت شهاب الدین مرجانی» با موضوع «تمدن مسلمانان اوراسیا» به مناسبت ۲۰۰ سالگی تولد مرجانی و با حضور راویل عین الدین، مفتی اعظم روسیه، مقامات دولتی و پارلمانی این کشور و سفرای برخی کشورهای اسلامی در مسکو در روز پنجشنبه ۱۵ آذرماه برگزار شد.

شهاب الدین مرجانی (۱۸۱۸-۱۸۸۹) که به هرودوت تاتارستان معروف است، فقیه، فیلسوف و تاریخدان، تنها فیقه تاتاری بود در زمان خود از شیعیان حمایت می کرد.

مرجانی که به زبان فارسی نیز مسلط بوده و کتابی در زمینه آموزش فارسی نگاشته است، از فقهای روشنگر و اصلاح گر در روسیه‌ تزاری به شمار ‌می‌رود.

کد N2026296

وبگردی