آفتاب

اولتیماتوم ۶۰ روزه آمریکا به روسیه

اولتیماتوم ۶۰ روزه آمریکا به روسیه

همشهری‌آنلاین: آمریکا به روسیه ۶۰ روز مهلت داده است تا درباره نقض معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان برد شفاف‌سازی کند و تاکید کرده که تنها مسکو می‌تواند این معاهده را نجات دهد.

اخیرا مقامات کشورهای عضو ناتو تحت رهبری آلمان مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا را در نشستی در بروکسل تحت فشار قرار دادند تا آخرین فشارهای دیپلماتیک را پیش از خارج شدن رسمی آمریکا از این معاهده مربوط به سال ۱۹۸۷ که سبب بیرون نگه داشتن موشک‌ها از اروپا بوده، وارد کند. آنها نسبت به بروز یک رقابت تسلیحاتی جدید در اروپا نگران هستند.

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌به نقل از رویترز، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف ناتو به خبرنگاران گفت‌: روسیه آخرین فرصت را برای نشان دادن پایبندی‌اش به معاهده به روشی قابل بررسی در اختیار دارد اما ما مجبور به آماده کردن خود برای این حقیقت که این معاهده ممکن است فروبپاشد، هستیم.

وزرای خارجه ناتو توافق کردند که رسما روسیه را عامل "نقش اساسی" معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان برد طی یک بیانیه در پشتیبانی از آمریکا اعلام کنند. این اتفاق بعد از آن رخ داد که مایک پمپئو در مقر ائتلاف در بروکسل این مقامات را در جریان ادعا این کشور با مضمون نقض این معاهده از سوی روسیه و هدف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج شدن از آن قرار داد.

روسیه با این حال انجام هر گونه اقدامی از جمله توسعه یک موشک میان برد پرتابی از زمین که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای و هدف گرفتن شهرهای اروپا در فاصله‌ای کم است، رد کرده.

آلمان، هلند و بلژیک نسبت به استقرار موشک‌های آمریکا در اروپا نظیر اتفاقی که در دهه ۱۹۸۰ رخ داد، نگران هستند. با این حال آنها خود را گرفتار رقابت هسته‌ای میان مسکو و واشنگتن می‌بینند.

خروج رسمی آمریکا از معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان برد فشار جدیدی را بر اعضای ناتو که تا پیش از این درگیر درخواست‌های ترامپ برای افزایش بودجه نظامی و همین طور فقدان شفافیت راهبرد آمریکا بوده‌اند، وارد می‌کند.

استولتنبرگ تاکید کرد: به ‌این‌ ترتیب از این پس فشارهای دیپلماتیک شدید برای متقاعد کردن روسیه به منظور کنار گذاشتن آنچه پامپئو "یگان‌های متعدد موشک‌های SSC-۸" خوانده وارد می‌کند. واشنگتن نیز خود را برای خارج شدن از این معاهده در ماه فوریه و گذراندن یک دوره شش ماهه در نظر گرفته شده برای چنین خروجی طبق معاهده آماده می‌کند.

پمپئو درباره موشک‌های مذکور گفت‌: برد آنها این موشک‌ها را به یک تهدید مستقیم برای اروپا تبدیل میکنند.

نام دیگر این موشک‌ها ovator ۹M۷۲۹  است.

او ادعا کرد: اقدامات روسیه به شدت امنیت ملی آمریکا و هم‌پیمانان ما را تهدید می‌کند.

کارشناسان نظامی اظهار می‌کنند، این موشک‌های روسیه به سختی قابل تشخیص و پرتاب شده از پرتابگرهای متحرک بوده و به طور خاص خطرناک هستند، چون زمان هشدار سامانه‌های دفاع هوایی ناتو را برای سرنگون کردن آنها کاهش می‌دهند.

پمپئو گفت‌: دولت آمریکا از ۲۰۱۳ دست کم ۳۰ بار این مساله را  با مسکو مطرح کرده اما با ،آنچه او انکار و اقدامات متقابل خوانده، روبرو شده است.

او گفت‌ آمریکا مدارکی در اختیار دارد که پرتاب‌های آزمایشی از یک مکان در روسیه یعنی پایگاه کاپوستین یار مربوط به دولت شوروی سابق در نزدیکی ولگگراد در جنوب شرق مسکو انجام شده‌است.

پمپئو اظهار کرد: با در نظر گرفتن این حقایق، آمریکا، روسیه را عامل نقض اساسی معاهده اعلام و الزامات ما تحت آن را به حالت تعلیق در می‌آورد و این اتفاق بعد از ۶۰ روز اجرایی خواهد شد مگر این که روسیه به تبعیت کامل و قابل بررسی از این معاهده بازگردد.

واشنگتن هشدار داد که بعد از این ۶۰ روز مجبور به بازیابی توازن نظامی در اروپا خواهد شد. با این حال پمپئو از توضیح بیشتر درباره آن خودداری کرد و تنها گفت‌ که تست‌ها و استقرار موشک‌های جدید تا آن زمان انجام نخواهند شد.

او همچنین گفت‌، از آنجا که چین، ایران و کره شمالی امضا کننده معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان برد نیستند، آمریکا با عدم دست زدن به توسعه موشک‌های میان برد خودش را در معرض ضرر و زیان قرار داده است و در همین حال به سه تلاش دیپلماتیک شکست خورده برای فراگیر کردن این معاهده اشاره کرد.

کد N2025296

وبگردی