آفتاب

تلاش برای ایجاد پل ارتباطی بین جامعه معلولان و مدیریت شهری

 تلاش برای ایجاد پل ارتباطی بین جامعه معلولان و مدیریت شهری

همشهری‌آنلاین: ولی‌الله شجاع‌پوریان گفت: شاید برخی از دیدگاه‌ها و مطالبات قشر توان‌یابان مستقیم به معاونت اجتماعی بازنگردد اما ما تلاش می‌کنیم نقطه تلاقی و پل ارتباطی بین جامعه معلولان و سایر مجموعه‌های مرتبط شهرداری تهران باشیم.

نخستین نشست مدیریت شهری با مجموعه جامعه مدنی، NGO‌ها و کانون‌های اجتماع محور در حوزه معلولین با حضور ولی الله شجاع پوریان، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری، زینب نصیری مدیرکل سلامت شهرداری تهران و نمایندگان مترو، اتوبوسرانی و... به میزبانی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

 به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولان اظهار داشت: جامعه معلولان کشور و به ویژه شهر تهران برای معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری از جایگاه والایی برخوردار است به طوری که در دوره مدیریت جدید بیشترین ارتباط تشکیلاتی منظم با NGO ها، سمن‌ها و کانون‌های معلولین برقرار شده و اداره کل سلامت ما با علاقه‌مندی بیشترین وقت خود را به تعامل سازنده با این قشر عزیز و مستعد اختصاص می‌دهد.

او از آغاز اقدامات خوب و قابل توجه در حوزه فرهنگ‌سازی در حوزه معلولان خبر داد و افزود: تلاش می‌کنیم در زمینه‌های آموزشی ویژه معلولین برای آگاه‌سازی آنان در خصوص حقوق مدنی خود و همچنین برای افزایش آگاهی شهروندان تهرانی نسبت به افراد دارای معلولیت، تولیدات خوبی آماده شود.

شجاع پوریان بر تلاش دائم و همیشگی مجموعه مدیریتی معاونت اجتماعی برای استماع دیدگاه‌های افراد دارای معلولیت، تصریح کرد: البته شاید برخی از دیدگاه‌ها و مطالبات قشر توان‌یابان مستقیم به معاونت اجتماعی بازنگردد اما ما تلاش می‌کنیم نقطه تلاقی و پل ارتباطی بین جامعه معلولان و سایر مجموعه‌های مرتبط شهرداری تهران باشیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران پیشنهاد داد: کارگروه و کمیته‌های تخصصی متشکل از معاونت های مختلف شهرداری تهران و نمایندگان جامعه معلولان برای پیگیری و نظارت بر رفع سریع‌تر بخشی از مشکلات این قشر ایجاد شود.

پورسیدآقایی: برای تجهیز ایستگاه های مترو به آسانسور ۵۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این نشست ضمن تبریک روز جهانی معلولان خطاب به آنان اظهار داشت: امروز با مدیران حمل و نقل از مجموعه‌های مترو، اتوبوسرانی، در جمع شما حضور یافته‌ایم تا از نزدیک و رو در رو به مسائل شما گوش فرا دهیم و خودمان را جای شما قرار دهیم.

او مناسب‌سازی حمل و نقل شهری را اقدام اساسی و اصولی برای افراد دارای معلولیت دانست و افزود: جامعه باید حق معلولان را ادا کند و ما نیز وظیفه داریم امکان رفت و آمد را برای معلولین و سایر اقشار خاص فراهم کنیم.

پورسیدآقایی با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده برای مناسب‌سازی حمل و نقل عمومی ویژه معلولین گفت: از مجموع ۱۰۵ ایستگاه موجود در کل خطوط مترو، ۷۰ ایستگاه به آسانسور مجهز است. البته بیشتر ایستگاه‌ها دارای پله برقی هستند. اما تجهیز تمام ایستگاه‌ها به آسانسور نیازمند تامین بودجه است.

او تصریح کرد: تجهیز ۳۵ ایستگاه مترو در خطوط ۱، ۲، ۴ و ۵ به آسانسور ۵۲ میلیارد تومان اعتبار مالی می‌طلبد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: درحال حاضر پیش‌بینی‌های لازم برای خطوط مترو ۶ و ۷ برای جانمایی آسانسور، پله برقی و سایر تجهیزات استاندار انجام شده تا هم‌زمان با افتتاح یا اندکی پس از آن راه‌اندازی شود.

او در خصوص مناسب سازی ناوگان اتوبوسرانی ویژه معلولین خاطرنشان کرد: اتوبوسهای قدیمی به دلیل دارا بودن پله فاقد امکان استفاده معلولین هستند اما در اتوبوس های تندرو (بی. آر. تی) امکان استفاده معلولین فراهم شده است.

پورسید آقایی با اشاره به انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر بسته شدن گیت‌های عبور معلولین در یکی از ایستگاه‌های بی آر تی طی یک یا دو ماه گذشته، گفت: از آن فاصله تاکنون تمام گیت‌های خط یک اتوبوسرانی تعویض شده و بنا داریم گیت‌های ورودی بقیه خطوط بی. آر. تی را هم تغییر دهیم تا افراد دارای ولیچر بتوانند به راحتی تردد کنند.

او حق برابر برای افراد دارای معلولیت در عبور از خیابان را مهم عنوان کرد و گفت: برای بهره‌مندی این افراد از حقوق طبیعی خود در حال پیگیری هستیم و باید تلاش کنیم سیستم حمل و نقل عمومی به صورت مساوی برای همگان قابل استفاده باشد.

پورسیدآقایی با اشاره به خواسته‌های معلولین تصریح کرد: هیچ فردی از مناسب‌سازی حمل و نقل عمومی ویژه معلولین غافل نیست اما بخش مهمی از تامین این مطالبات در گرو تامین بودجه و امکانات مالی است که در صورت تخصیص، به طور جدی انجام می شود.

او در خصوص سامانه حمل و نقل ویژه معلولین گفت:در دوره گذشته ۶۰ ناوگان ون برای حمل و نقل معلولین خریداری شده اما از مجموع حداقل ۴۰۰ هزار فرد دارای معلولیت در شهر فقط ۳۵۰۰ نفر اجازه ثبت‌نام در سامانه داشته‌اند. در صورت بهره‌مندی یکسان و برابر معلولین از این سامانه باید بیش از ۷۰۰ ون خریداری شود تا به همه این عزیزان خدمت رسانی شود.

نصیری: برای تحقق شعار «تهران، شهری برای همه» و شهر دسترس‌پذیر گام بر می‌داریم

زینب نصیری، مدیرکل سلامت شهرداری تهران نیز با اشاره به گفتمان شهر دسترس‌پذیر در حوزه اجتماعی گفت: خوشبختانه با رویکرد جدید معاونت اجتماعی، فرصتی برای ما فراهم شده تا در جهت تحقق مولفه‌های تبدیل تهران به شهر دسترس‌پذیر گام برداریم و مجموعه مدیریت شهری نیز تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا به لحاظ کالبدی و ساختاری، ضمن رفع محدودیت‌ها، کلانشهر تهران را برای تمام اقشار خاص از جمله معلولان، مادران دارای فرزند خردسال، سالمندان و... دسترس‌پذیر کند.

او از کانون های اجتماع محور محلات به عنوان یکی از جدی‌ترین شرکا اجتماعی اداره کل سلامت یاد کرد و افزود: خوشبختانه این انجمن ها و کانون‌ها با مقوله مطالبه‌گری به خوبی آشنایی دارند و انواع مشارکت های اجتماعی را به منصه ظهور رسانده‌اند. گرچه مشکلات دسترس‌پذیری شهر دارای تاریخی طولانی است و رفع آن زمان می طلبد اما اطمینان داریم با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و دغدغه های اعضا کانون‌ها، در این مسیر سریع‌تر به نقطه هدف خواهیم رسید.

نصیری، با تاکید بر شعار شهردار جدید تهران مبنی بر «تهران، شهری برای همه»، افزود: این رویکرد به دسترس‌پذیری شهر برای همگان صحه می گذارد و تلاش دارد تمامی شهروندان فارغ از نیازها و محدودیت ها بتوانند مشارکت فعال و موثر داشته باشند.

او آمادگی اداره کل سلامت را برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای راهوران مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی در حوزه معلولین اعلام کرد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران خاطرنشان کرد: فعالیت‌های خوبی در حوزه بهتر شدن شرایط دسترسی به خدمات و امکانات شهری برای افراد دارای معلولیت با پیگیری انجمن‌های حوزه معلولین و همکاری مدیریت شهری انجام شده که امیدواریم این وضعیت روز به روز بهبود یابد.
 

توکلی: بهره‌گیری از ظرفیت جامعه معلولان برای تحقق مطالبات آنان

در ادامه این نشست توکلی، دبیرکل کانون معلولین شهر تهران نیز گفت: هم اکنون ۳۵۲ دبیر کانون معلولین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تمام افراد دارای معلولیت در محلات شهر تهران اعم از نابینایان، کم بینایان، ناشنوایان، کم توانان ذهنی، توان یابان جسمی حرکتی و... در حال فعالیت هستند و مطالبات خود را از مدیریت شهری و سایر نهادهای مرتبط پیگیری می‌کنند.

او از معاونت اجتماعی شهرداری تهران برای ایجاد کمیته مناسب‌سازی برای نخستین بار با عضویت دبیران کانون های معلولین محلات قدردانی کرد و آن را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد که بتوانیم از پتانسیل این افراد برای شهر دسترس پذیر بهره بگیریم.

دبیرکل کانون معلولین شهر تهران بر لزوم برنامه ریزی و هدف‌گذاری تمرکز بر آموزش بر پیشگیری از معلولیت و آگاه‌سازی مردم نسبت به شرایط افراد دارای معلولیت تاکید کرد.

همچنین نمایندگان سازمان‌ها و موسسات مردم نهاد حوزه معلولین نیز با بیان دغدغه‌ها و انتظارات خود از مدیریت شهری، اصلاح مبلمان شهری و ساختار مناسب‌سازی شهر، ارتقا جایگاه اجتماعی افراد دارای معلولیت، مناسب‌سازی مترو و اتوبوس، آموزش به اقشار معلولین و انجام اقدامات علمی، فرهنگی و آموزشی برای آنان، نظارت بر ساختمان‌ها و اماکن در راستای مناسب‌سازی، اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولین، افزایش تعداد مجموعه‌های ورزشی ویژه معلولین، مناسب‌سازی سایر اماکن ورزشی و ... را خواستار شدند.

در پایان این نشست از نمایندگان جامعه مدنی، سازمان‌های مردم‌نهاد، کانون‌های اجتماع‌محور و موسسات مردم نهاد فعال در حوزه معلولین تجلیل به عمل آمد.

کد N2023820

وبگردی