آفتاب
به بهانه اولین سالگرد انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس؛

صفاتاج: سرایت راهپیمایی بازگشت به کرانه باختری، چالش جدید اسرائیل/ ایالات متحده به دنبال راه فرار جدید است

صفاتاج: سرایت راهپیمایی بازگشت به کرانه باختری، چالش جدید اسرائیل/ ایالات متحده به دنبال راه فرار جدید است

نقش فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت سرزمین‌های اشغالی نادیده گرفته شده و تا زمانی که آنها در پرونده صلح مشارکت داده نشوند، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

«مجید صفاتاج» پژوهشگر مسائل فلسطین در تشریح آخرین وضعیت سیاسی – امنیتی سرزمین‌های اشغالی در آستانه اولین سالگرد انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از آنکه رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سال گذشته رسماً انتقال سفارت آمریکا به بیت‌القدس را اعلام کرد، اهدافی در بطن آن وجود داشت که یکی از آنها علنی کردن این پرونده و ریزش هیمنه بیت‌المقدس بود. برآورد ایالات متحده و رژیم صهیونیستی بر این بود که با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس اعتراض‌ها پس از مدتی فروکش خواهد کرد اما این برآورد کاملاً غلط از آب درآمد و واکنش‌ها همچنان ادامه دارد. تا جایی که شاهد برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت در در جمعه هر هفته هستیم و این به معنای ادامه واکنش‌ها به تصمیم سال گذشته ترامپ است.

وی ادامه داد: ادامه اعتراض‌ها باعث شده تا صهیونیست‌ها به شدت از این موضوع نگران شوند و از سوی دیگر افکار عمومی جهان نسبت به این موضوع کاملاً آگاه شده‌اند و واکنش‌ها به مقیاس جهانی تغییر وضعیت داده است. ادامه راهپیمایی‌های بازگشت باعث شده تا سناریوی ترامپ به بن‌بست برسد؛ چراکه ادامه این اعتراض‌ها موجب شده تا نمایندگانی از سوی ایالات متحده با مقام‌های فلسطینی تماس برقرار کنند و نسبت به این موضوع اظهار نگرانی کنند. دلیل این نگرانی کاملاً مشخص است؛ آنها به خوبی می‌دانند که اگر موج اعتراض‌ها و راهپیمایی‌ها به کرانه باختری سرایت کند، چالش بسیار جدی از جنس اجتماعی و امنیتی رژیم صهیونیستی را تهدید خواهد کرد. در این بین تحلیلگران آمریکا و اسرائیل معتقدند که اگر این روند به کرانه باختری رود اردن انتقال پیدا کند بدون تردید پروژه انتقال سفارت به بیت‌المقدس و پس از آن معامله قرن با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد و هزینه‌هایی را در بر دارد.

این کارشناس مسائل اسرائیل با اشاره به آخرین وضعیت معامله قرن، گفت: زمانی که ترامپ پرونده معامله قرن را مفتوح کرد، این پیام از واشنگتن به اسرائیل صادر شد که می‌تواند در راستای عادی‌سازی روابط خود با کشورهای اسلامی اقدام کند. نسخه دیگر همین پیام به ریاض صادر شد و شاهد آن بودیم که سناریویی مشترک میان اسرائیل، مصر و عربستان در مورد پرونده معامله قرن و حتی انتقال فلسطینی‌ها به صحرای سینا، طرح‌ریزی شد. نکته‌ای که باید در این میان مورد اشاره قرار بگیرد این است که از سال ۱۹۹۱ تاکنون مذاکرات زیادی (مانند اسلو ۱ و ۲) در مورد پرونده فلسطین انجام شده اما متاسفانه در هیچ‌کدام از آنها نقش فلسطینی‌ها جدی گرفته نشده و تا زمانی که فلسطینی‌ها اقدام به ایفاء نقش در این پرونده نکنند، بدون تردید هیچ گشایشی اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: درست است که در پرونده فلسطین کشورهای مختلف (اعم از کشورهای اسلامی – عربی و حتی اروپایی و آسیایی) ایفاء نقش می‌کنند اما واقعیت این است که سرنوشت این جغرافیا باید توسط شهروندان فلسطین و جریان‌های مقاومت مشخص شود. از سال گذشته و از زمانی که بحث معامله قرن مطرح شده است نه تها مردم فلسطین بلکه اشخاصی مانند محمود عباس که خود با اسرائیل و آمریکا در ارتباط است هم نسبت به این سناریوی خطرناک واکنش نشان دادند. حتی جنبش فتح (به عنوان زیر مجموعه تحت نفوذ محمود عباس) هم این مساله را محکوم کرد. لذا هر تصمیمی که در مورد سرنوشت سرزمین‌های اشغالی گرفته شود باید به سمع و نظر ساکنان آن برسد.

صفاتاج در پایان خاطرنشان کرد: از سال گذشته که معامله قرن و انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس علنی و اجرایی شد، شاهد آن هستیم که موضع فلسطین و جریان مقاومت بسیار قوی‌تر شده است. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۶ که رژیم صهیونیستی لبنان را مورد هجمه قرار داد و پس از آن در ۲۰۱۴ که جنگ ۵۱ روزه را به حماس تحمیل کرد، خروجی آن به نفع مقاومت در فلسطین و لبنان رقم خورد اما اسرائیل تا حد زیادی تضعیف شد. اخیراً هم که ۴۰۰ راکت از سوی حماس به شهرک‌های صهیونیستی شلیک شد و پاسخ تجاوز اسرائیل به غزه داده شد هم شاهد فروپاشی کابینه نتانیاهو بودیم. این مولفه‌های قدرت دقیقا نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی همانند گذشته توان مقابله را ندارد و تا حدی زیادی تضعیف شده است. بنابراین این چالش‌ها با ادامه و پافشاری بر معامله قرن افزایش خواهد داشت و آینده روشنی برای تل‌آویو دیده نمی‌شود.         

کد N2022098

وبگردی