آفتاب
با از سرگیری سلسله سفرها به کشورهای عربی؛

سفر دو روزه ولیعهد سعودی به الجزایر/ نامه اعتراضی روزنامه نگاران

سفر دو روزه ولیعهد سعودی به الجزایر/ نامه اعتراضی روزنامه نگاران

ولیعهد عربستان سعودی با از سرگیری سلسله سفرهای خود به کشورهای عربی قرار است روز یکشنبه (دوم سپتامبر) برای دیداری دو روزه به الجزایر سفر کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری دولتی الجزایر گزارش داد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان روز یکشنبه برای دیداری دوروزه و در ادامه سلسله سفرهای خود به کشورهای عرب منطقه به الجزایر سفر می کند.

گفتنی است که پیش از نشست گروه ۲۰، ولیعهد سعودی از کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، مصر و تونس دیدن کرد. این نخستین سلسله سفرهای خارجی محمد بن سلمان پس از ماجرای جنجالی قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد سعودی است؛ رسوایی که به تنش در روابط عربستان- غرب و تخریب وجهه ولیعهد سعودی دامن زد.

گفته می شود که در این دیدار، سرمایه گذاریهای مشترک الجزایر- سعودی و روابط تجاری فی مابین در بخشهای نفت و پتروشیمی مورد بحث و گفتگوی دوطرف قرار می گیرد.

«قائد صالح» فرمانده ستاد کل ارتش الجزایر به دلیل سفر به قطر و امارات متحده عربی در جلسات دیدار با ولیعهد سعودی شرکت نخواهد کرد.

به رغم احتمال اندک برگزاری تظاهرات مردمی در الجزایر علیه سفر ولیعهد سعودی به این کشور- آنهم به دلیل ممنوعیت برگزاری این گونه تظاهرات-، گروهی از روزنامه نگاران و روشنفکران برجسته الجزایر در نامه ای سرگشاده ضمن اعتراض به سفر محمد بن سلمان به الجزایر اعلام کردند که این دیدار، «غیر اخلاقی و به لحاظ سیاسی امری نابجا است».

الجزایر از معدود کشورهای عرب در شمال آفریقا است که هم با ایران و هم عربستان سعودی روابط مطلوبی دارد. این کشور همچنین دارای روابطی محکم با قطر است؛ کشوری عربی که در ژوئن ۲۰۱۷ از سوی عربستان سعودی و سه کشور عرب دیگر به اتهام حمایت از تروریسم و ایران مورد تحریم قرار گرفت؛ اتهاماتی که دوحه آنها را تکذیب کرد. این کشور همچنین به عنوان یکی از اعضای آفریقایی «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» دارای پیوندهای خوبی با ترکیه است؛ کشوری که روابطش با ریاض بر سر جریان قتل خاشقجی به تیرگی گرایید.

شایان ذکر است که هنوز سفر ولیعهد عربستان به مراکش- همسایه الجزایر- تأیید نشده و وزیر خارجه مراکش تاکنون از هرگونه اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

کد N2022053

وبگردی