آفتاب

هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه انسانی بزرگ در یمن

هشدار سازمان ملل نسبت به وقوع فاجعه انسانی بزرگ در یمن

سازمان ملل امروز-شنبه- هشدار داد که یمن در آستانه وقوع فاجعه­‌ای بزرگ قرار گرفته و نیاز این کشور فقیر و جنگ‌زده به کمک­‌های انسانی در سال ۲۰۱۹ بسیار بیشتر خواهد بود.

 به گزارش ایلنا به نقل از فرانسه ۲۴، «مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه با انتشار بیانیه­‌ای در پایان سفر سه روزه به یمن گفت: «صنعا در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی بزرگ قرار دارد اما هنوز فرصت از دست نرفته است».

وی تأکید کرد که اوضاع بحرانی در یمن نیازمند کمک­‌های بیشتری در سال آینده خواهد بود.

معاون دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد: «یمن صحنه بزرگ‌ترین عملیات انسانی در جهان است اما در سال ۲۰۱۹ به کمک­‌های انسان‌دوستانه بسیار بیشتری نسبت به سال قبل نیاز خواهد داشت».

وی تأکید کرد که کشورهای کمک‌کننده در سال ۲۰۱۸ حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار معادل ۸۰ درصد از طرح سازمان ملل را تأمین کردند.

جنگ یمن در سال ۲۰۱۴ آغاز و سپس با دخالت عربستان سعودی در رأس ائتلاف نظامی در ماه مارس ۲۰۱۵ با هدف کمک به نیروهای وفادار به دولت مستعفی و مقابله با جنبش انصار الله تشدید شد.

حدود ۱۰ هزار نفر در جنگ یمن از آغاز عملیات ائتلاف تا کنون کشته شده و قحطی جان ۱۴ میلیون از ساکنان این کشور را تهدید می‌­کند.

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای طرح‌ریزی پایه­‌های مذاکرات صلح بین طرف­‌های درگیر تلاش کرده و قرار است این مذاکرات تا پایان سال جاری در سوئد برگزار شود.

لوکاک که یک بار دیگر در اکتبر ۲۰۱۷ از یمن بازدید کرده بود، گفت: «من در صنعاء محل حضور جنبش انصارالله و عدن پایگاه موقت نیروهای وفادار به دولت مستعفی، آوارگان و خانواده‌­های ناتوان از تأمین غذای مورد نیاز را دیدم».

وی توضیح داد که در عدن با کودکانی روبه‌رو شدم که از سوء تغذیه رنج می‌­بردند و چشمان خود را به سختی باز نگه می­‌داشتند».

این مقام بین‌المللی بر آمادگی سازمان ملل برای ایفای نقش بیشتر در بندر الحدیده که شریان حیاتی میلیون­‌ها یمنی است، تأکید کرد.

شهر الحدیده واقع در غرب یمن ماه­‌هاست که شاهد درگیری بین نیروهای انصار الله و عناصر وابسته به دولت مستعفی است. 

 

 

کد N2021828

وبگردی