آفتاب
نمایندگان پنج کشور ساحلی تصویب کردند

ادامه ممنوعیت صید خاویار در خزر

ادامه ممنوعیت صید خاویار در خزر

همشهری آنلاین: ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر با توافق کشورهای ساحلی تا یک سال دیگر ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما از باکو، ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر با توافق نمایندگان کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو به مدت یک سال دیگر و تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی تمدید شد.

در دومین اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده دریای خزر نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان به مدت سه روز راهکارهای حفاظت بهینه از منابع زنده این پهنه آبی و همکاری های مشترک در این زمینه را بررسی و در پایان پروتکل همکاری پنج جانبه امضا کردند.

تمدید ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری از عمده توافقات پنج کشور ساحلی خزر در این پروتکل همکاری بود که مقرر شد این ممنوعیت دستکم تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی تمدید شود و در جلسه سال آینده درخصوص تمدید آن برای سال یا سال های آینده تصمیم گیری شود.

مرتضی مهران پور رییس گروه امور بین الملل و سازمان تخصصی شیلات ایران به عنوان نماینده کشورمان در این اجلاس شرکت کرده بود که در زمینه مفاد پروتکل امضا شده گفت: ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری دریای خزر از سال ۲۰۱۰ میلادی برای نخستین بار در جلسه سران کشورهای ساحلی خزر در باکو به مدت ۵ سال توافق شد و پس از آن هر سال به ترتیب در اجلاس این کمیسیون به مدت یک سال تمدید می

شود و در این جلسه با تمدید آن دستکم تا پایان سال ۲۰۱۹ موافقت شد و تا این زمان فقط صید محدود ماهیان خاویاری برای فعالیت های تحقیقاتی و بازسازی مجاز است.

وی تشکیل و فعال شدن دو کارگروه علمی و آبزی پروری برای تدوین ساز و کارهای اجرایی و نتیجه بخش بودن تصمیمات کمیسیون و تعیین سهمیه صید برای سال ۲۰۱۹ میلادی را از دیگر توافقات این اجلاس اعلام کرد و گفت: این دو کارگروه طبق توافق به عمل آمده، باید در نیمه نخست سال آینده میلادی در روسیه برگزار شود.

رییس گروه امور بین الملل و سازمان تخصصی شیلات ایران با اشاره به ارائه گزارش عملکرد کشورهای حاشیه خزر در این اجلاس درباره حفظ ذخایر ماهیان افزود: گزارش ها نشان داد همچنان در وضعیت ماهیان خاویاری خزر بهبودی حاصل نشده است و همکاری ها در این زمینه باید ادامه یابند و ساز و کارهای مهم اجرایی در این کمیسیون برای نتیجه بخش بودن تصمیمات اتخاذ شوند.

در حاشیه این اجلاس «وایسلی سوگولوف» معاون رییس موسسه ماهیگیری روسیه در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما وضعیت ماهیان خاویاری دریای خزر از جمله چالباش، فیل ماهی، شیب و حتی اوزون برون را خوب ندانست و برای مطلوب شدن وضعیت این ماهیان بر تمدید بلندمدت ممنوعیت صید تجاری تاکید کرد.

وی همکاری کشورهای ساحلی خزر در بهبود وضعیت ذخایر زنده آبی دریای خزر را خوب ارزیابی کرد و افزود: صید غیرمجاز، آلودگی دریا براثر فعالیت برخی شرکت ها و وجود گونه

شانه دار مهاجم از عمده دلایل کاهش میزان ذخایر زنده دریای خزر است که براساس اقدامات انجام شده هم اکنون میزان شانه دار مهاجم کاهش یافته است و ما پنج کشور برای بهبود وضعیت ذخایر، هرچند همکاری های خوب علمی و فنی و تحقیقاتی داریم اما باید این همکاری ها و تبادل تجارب را همچنان تا بهبود وضعیت ادامه دهیم.

کمیسیون حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر از سال۱۳۹۳ همزمان با اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در «آستارا خان» تشکیل شده است و این اجلاس دومین اجلاس آن بود که به میزبانی جمهوری آذربایجان برگزار شد. براساس توافقات به عمل آمده جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۹ میلادی ریاست دوره ای آن را به مدت دو سال بر عهده خواهد گرفت.

کد N2021012

وبگردی