آفتاب
هندبال زنان قهرمانی آسیا - ژاپن؛

شروع بانوان ایران با قزاقستان/ تیمی بدون تدارکات اما امیدوار

شروع بانوان ایران با قزاقستان/ تیمی بدون تدارکات اما امیدوار

تیم ملی هندبال بانوان کشورمان در حالی از روز شنبه رقابت خود را در مسابقات قهرمانی آسیا آغاز می کند که با کمترین تدارکات راهی این بازیها شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان آسیا از امروز جمعه ۹ آذرماه در کوماماتوی ژاپن آغاز می شود. تیم ملی هندبال بانوان کشورمان در ششمین حضور خود در این رقابتها در گروه اول با تیم های قزاقستان، ژاپن میزبان بازیها، نیوزلند و استرالیا هم گروه هستند و فردا در اولین گام به مصاف تیم قزاقستان می رود.

اعزام تیم هندبال بانوان ایران به این رقابتها تا هفته قبل هم قطعی نشده بود چرا که مشکلات تامین منابع مالی و ارزی آن هم با رفتن علیرضا رحیمی رئیس این فدراسیون به دلیل اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان عجین شد تا اعزام تیم در هاله ابهام باشد.

از آن سو باز هم تیم هندبال بانوان ایران در دقیقه نود راهی بازیها شد و آن هم بدون تدارکات. گلایه مرضیه یوسف که چند دوره ای است سرمربی تیم ملی هندبال بانوان است و همه بازیکنان تیم پیش از راهی شدن به ژاپن همین بحث تدارکات کم بود. یوسف در همین رابطه به مهر گفت: « ما با هیچی راهی مسابقات می شویم. وقتی از مسابقات بر می گردیم، تیم یک سال می خوابد. دوباره چند اردوی چند روزه می گذاریم و اعزام می شویم. »

در مجموع این تیم شش اردوی ۵ روزه را به خود دید. از آن سو بین اردوی چهارم تا پنجم بیش از دو ماه فاصله بود و همین مشکل بزرگی برای ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم بود.

از آن سو فدراسیون هم با مشکل بزرگتری روبرو بود. اگر تیم راهی مسابقات نمی شد به طور قطع جریمه ۲۰ هزار دلاری و محرومیت و یا حتی خطر تعلیق هندبال ایران قوت می گرفت و همین مسئله هم باعث شد تا رحیمی رئیس وقت فدراسیون و حالا دولو سرپرست موقت فدراسیون تمام تلاش خود را برای اعزام تیم انجام دهند تا پای هندبال بیش از این لنگ نزند.

با این حال بازیکنان بسیار امیدوار هستند با توجه به تجربه چند بار حضور در بازیهای باشگاهی آسیا بتوانند حداقل رتبه خود را در این رقابتها بهبود بخشند.

مسابقات هندبال قهرمانی زنان آسیا هفده بار برگزار شده و تیم ایران ۵ بار در این رقابتها حاضر بوده است. بهترین رتبه تیم هندبال زنان کشورمان مقام ششمی در سال ۲۰۱۵ بوده است. دو هفتمی، یک هشتمی و یک نهمی نیز از دیگر عناوین کسب شده می باشد.

تیم هندبال کره جنوبی به عنوان بهترین تیم زنان این قاره ۱۳ طلا، دو نقره و یک برنز را از آن خود کرده است و این بار نیز مدعی کسب کاپ قهرمانی است.  قزاقستان به عنوان دومین تیم قاره در بخش زنان دو طلا و ژاپن با یک طلا، چهار نقره و هشت برنز در رده سوم است.

برخی از شاگردان مرضیه یوسف دو ماه قبل همراه با تیم شهید چمران لارستان به بازیهای جام باشگاه های آسیا اعزام شده بودند و تجربه بازی با تیم ها و بازیکنان هندبال قزاقستان را دارند. سبک بازی این تیم اروپایی و سرعتی است. از آن سو ژاپن میزبان بازیها دو سال آینده میزبان بازیهای المپیک است و این میزبانی برای محک تیمش بسیار عالی است. ژاپنی ها هم مدعی کسب عنوان قهرمانی در این رقابتها هستند. از آن سو تو تیم نیوزلند و استرالیا هم سبک برای اولین بار به جمع تیم های قاره آسیا پیوسته اند و این دو تیم نیز سبک اروپایی دارند. با این شرایط کار تیم هندبال زنان ایران در این مسابقات بسیار سخت است.

در شانزدهمین دوره این رقابتها، تیم کره جنوبی و ژاپن اول و دوم شده و تیم قزاقستان در رده چهارم ایستاد.

گروه بندی کامل این رقابتها به این شرح است :

گروه  A : ایران، ژاپن، قزاقستان، استرالیا و نیوزلند
گروه  B : کره جنوبی، چین، هنگ کنگ، سنگاپور و هند

نرگس شیخی، هانیه لک، آرزو محمدی، فاطمه خلیلی، فاطمه موسوی، مهسا یزدانی، شیدا فلاحی، ساناز رجبی، مینا وطن‌پرست، صونا بیداد، ستاره رحمانیان، زهرا فقیهی، مرضیه افشاری، حدیث نوروزی، راضیه جانباز، شقایق باپیری، مژگان قهرمانی، نیوشا مرادبخش هم ۱۸ بازیکن تیم ایران هستند. مرضیه یوسف و نشیمن شافعیان مربیگری این تیم را برعهده دارند و عزت الله رزمگر به عنوان مشاور فنی، طاهره مبری به عنوان سرپرست و مربی بدنساز و اکرم حبیب لو به عنوان فیزیوتراپ این تیم را همراهی می کنند. همین طور میترا نوری نایب رئیس برکنار شده فدراسیون نیز پس از اینکه به عنوان کاندید ریاست این فدراسیون ثبت نام کرد راهی ژاپن شد تا به عنوان ناظر فنی در کنار کادر اجرایی و برگزار کننده مسابقات باشد.

تیم ملی هندبال زنان کشورمان در اولین دیدار خود در این رقابتها فردا شنبه ۱۰ آذرماه به مصاف تیم قزاقستان خواهد رفت.

برنامه دور مقدماتی رقابت های هندبال قهرمانی زنان آسیا:

جمعه - ۹ آذرماه:
استرالیا – قزاقستان
سنگاپور - چین
نیوزلند – ژاپن
هند – کره جنوبی

شنبه - ۱۰ آذرماه:
قزاقستان- ایران - ساعت ۸:۱۵

هنگ کنگ – چین
استرالیا – ژاپن
سنگاپور – کره جنوبی

یکشنبه - ۱۱ آذرماه:
قزاقستان – نیوزلند
چین – هند
استرالیا – ایران- ساعت ۱۰:۳۰
سنگاپور – هنگ کنگ

سه شنبه - ۱۳ آذرماه:
هنگ کنگ – کره جنوبی
نیوزلند – استرالیا
هند – سنگاپور
ژاپن- ایران  - ساعت ۱۳:۳۰

چهارشنبه - ۱۴ آذرماه:
کره جنوبی – چین
نیوزلند – ایران - ساعت ۱۱:۳۰ 
هند – هنگ کنگ
ژاپن – قزاقستان

 هفدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان آسیا از ۹ الی ۱۸ آذرماه در کوماماتوی ژاپن برگزار می شود.

کد N2020861

وبگردی