آفتاب

صنایع ریخته‌گری ایران و آرمکو با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند/سه ماه معوقه دستمزد کارگران آرمکو

صنایع ریخته‌گری ایران و آرمکو با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند/سه ماه معوقه دستمزد کارگران آرمکو

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر ساوه و زرندیه ضمن نگران‌کننده خواندن شرایط شرکت‌های قطعه‌سازی و احتمال بیکاری گسترده کارگران آنها در آینده نزدیک، گفت: دو شرکت بزرگ صنایع ریخته‌گری ایران و آرمکو با ۲۰ درصد ظرفیت تولیدشان کار می‌کنند. سه ماه دستمزد اخیر کارگران آرمکو نیز معوق شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، داوود میرزایی (دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر ساوه و زرندیه)در ارتباط با مشکلات دو شرکت عمده قطعه‌سازی واقع در شهرک صنعتی کاوه در شهرستان ساوه (شرکت صنایع ریخته‌گری ایران و شرکت تولیدی مهندسی و تامین قطعات آرمکو) گفت: باتوجه به مشکلات کنونی شرکت‌های خودروسازی و زیرمجموعه‌های آنها یعنی شرکت‌های قطعه‌سازی که مشکلات حادتری برای آنها ایجاد شده است، چندین شرکت قطعه‌سازی تعطیل و کارگران آن بیکار شده‌اند. 

وی افزود: شرکت‌های بزرگی نظیر شرکت ریخته‌گری ایران، شرکت آرمکو (رادیاتورسازی) و شرکت یدکی موتور ایران (سوپاپ‌سازی) که از برندهای اصلی قطعه‌سازی نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه بودند، این روزها به‌خاطر مشکلات نقدینگی، نبود کار و بازپرداخت بدهی‌هایشان از طرف شرکت‌های خودروسازی مشکلات عدیده‌ای برایشان ایجاد شده و عملا کارخانه‌ها را متوقف کرده‌اند.   

میرزایی تصریح کرد: اگر این روند ادامه یابد، در آینده نزدیک با بیکاری عظیم کارگران قطعه‌سازی‌ها روبرو خواهیم شد. ما خواستار این هستیم که مسئولان ذیربط و تیم اقتصادی دولت، هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند تا از توقف تولید و بیکارشدن خیل عظیمی از کارگران این حوزه جلوگیری شود. اکنون کارگران بسیاری از این شرکت‌ها با معوقات مزدی روبرو هستند. باید پیش از بروز بحران، به آنها رسیدگی کرد تا به سرنوشت کارخانه‌هایی نظیر هفت‌تپه و هپکو دچار نشوند.

وی در اشاره به شرکت ریخته‌گری ایران عنوان داشت: این شرکت یکی از بهترین واحدهای قطعه‌سازی خاورمیانه بود که به تولید سیلندر و میل‌لنگ خودروهای سبک و سنگین و ریخته‌گری قطعات چدنی می‌پرداخت. این شرکت در ایران نمونه نداشت. اما متاسفانه امروز با بی‌تدبیری مسئولان صنعت در آستانه توقف تولید قرار دارد. این شرکت در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰، حدود ۸۰۰ نیرو داشت و زیرنظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بود. شرکت بعدها به بانک صنعت و معدن و در انتها به گروه بهمن واگذار شد و اکنون تعداد نیروهای آن در حدود ۳۰۰ و ظرفیت تولید آن در سطح ۲۰ درصد است. عامل کاهش شدید کار و تولید آن هم، شرکت‌های بزرگ خودروسازی به‌ویژه یکی از خودروسازان بزرگ است.

دبیر اجرایی تشکیلات خانه کارگر ساوه و زرندیه در رابطه با شرکت آرمکو نیز در پایان، گفت: آرمکو سالیان طولانی در عرصه قطعه‌سازی برای خودرو فعالیت می‌کرد. این شرکت عمده نیاز خودروسازان داخلی را به رادیاتور تامین می‌کرد و صادرات هم داشت. ولی امروزه به دلیل مشکلات نقدینگی، عدم پرداخت مطالباتش از سوی خودروسازان و عدم تهیه مواد اولیه‌اش (آلومینیوم و مس) از سوی شرکت‌ سالکو اکنون روزگار ناخوشی دارد و با ظرفیت ۲۰ درصد تولید می‌کند. سه ماه دستمزد کارگران آن (شهریور، مهر و آبان) هم معوق شده است. این شرکت، در حال حاضر حدود ۳۰۰ کارگر دارد و تحت مالکیت بخش خصوصی است.     

کد N2020608

وبگردی