آفتاب

۳۰ درصد شهرهای ایران نیازمند بازآفرینی است

۳۰ درصد شهرهای ایران نیازمند بازآفرینی است

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به وجود مشکلات شهری در ۳۰ درصد شهرها، از تصویب بندهای اصلی سیاست‌های اجرایی بازآفرینی شهری در جلسه این شورا خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدسعید ایزدی در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری درباره سیاست‌‌‌‌‌های کلان بازآفرینی شهری با اشاره به خلئی که در گذشته در رابطه با سیاست بازآفرینی شهری وجود داشت گفت: خوشبختانه مجموعه مستندات مفصلی به همت شرکت بازآفرینی شهری آماده شده است که می‌‌‌تواند راهگشای اقدامات اجرایی باشند.

وی با بیان اینکه حداقل ۳۰ درصد از مساحت شهرهای امروز ما در مساحتی بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار درگیر مسائل و مشکلات بافت‌های ناکارآمد هستند، اظهار داشت: بدین معنا ما اگر فقط بخواهیم به شاخص‌های سه‌گانه‌ای که برای شناسایی محدوده‌ها مشخص شد استناد کنیم، حداقل ۳۰ درصد از شهرها در ۵۴۴ شهری که توسط شرکت بازآفرینی شهری شناسایی شدند درگیر مسائل و مشکلات شهری با گونه‌‌‌های مختلف هستند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: بندهای سیاست‌‌‌‌های اجرایی که تدوین شده مؤید این مطلب است که آنها مسائلی را پیگیری می‌‌‌کنند که آن مسائل در گذشته سبب شد تا روند سیاست‌‌‌های بهسازی و نوسازی با موفقیت آن چنانی روبه‌‌‌رو نباشد. به جرأت می‌‌‌توانم بگویم که در برخی از مواقع مداخلات در حوزه بافت‌‌‌های شهری به تنزل بیشتری در این محدوده و محلات منجر شد. دولت محور بودن از مواردی بود که ما به شدت از آن پرهیز کردیم.

ایزدی ادامه داد: معتقد بوده و هستیم که دولت باید در جایگاه تسهیل‌گری خود بنشیند و در اجرای سیاست‌‌‌های بازآفرینی شهری، اقدامات شهرداری‌‌‌ها و مشارکت‌‌های مردمی می‌‌تواند ثمربخش باشد.

وی اضافه کرد: شهرنگری یکی از بندهای بسیار مهم سند بازآفرینی شهری است. بدین معنا که محلات در عین حفظ استقلال و فعالیت در درون خود باید فعالیت داشته باشند. در عین حال نباید بی‌‌‌‌توجه به مقیاس شهر و هم پیوندی با دیگر عناصر شهری باشند که در این سند هم قید شده و بر آن تاکید ویژه شده است.

کد N2019946

وبگردی