آفتاب

رئیس جمهور اوکراین نسبت به وقوع جنگی تمام عیار هشدار داد

رئیس جمهور اوکراین نسبت به وقوع جنگی تمام عیار هشدار داد

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اوکراین با متهم کردن روسیه به تمرکز شدید نیروهای نظامی خود در مرز اوکراین، نسبت به خطر بروز جنگ تمام عیار بین دو کشور هشدار داده است.

به گزارش دویچه وله، پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با چند کانال تلویزیونی این کشور مدعی شده است که روسیه تعداد تانک‌ها و زره‌پوش‌های خود را در مناطق مرزی سه برابر کرده است.

افزون بر آن، پروشنکو گفته است که روسیه اقدام به تمرکز شدید نیروهای نظامی خود در این مناطق نموده است. رئیس جمهوری اوکراین نسبت به وقوع یک جنگ تمام عیار بین دو کشور هشدار داده است.

بر اساس اخباری که روز چهارشنبه ۷ آذر (۲۸ نوامبر) از سوی رسانه‌ها منتشر شده، تجمع و تمرکز نظامی روسیه در مرزهای این کشور با اوکراین، به نگرانی‌های ناشی از وقوع یک "جنگ کامل" دامن زده است.

رئیس جمهوری اوکراین با اتکا به تحقیقات سازمان‌های امنیتی این کشور، گفته است که ارتش اوکراین با دقت بر تردد نظامی واحدهای ارتش روسیه در مرزهای خود نظارت می‌کند. این در حالی است که پوروشنکو، اطلاعات دقیقی پیرامون تعداد سربازان روسی مستقر در مرزها در اختیار رسانه‌ها قرار نداده است.

پارلمان اوکراین، غروب دوشنبه ۲۶ نوامبر برای مدت ۳۰ روز در این کشور وضعیت جنگی اعلام کرد. تنش بین اوکراین و روسیه در سایه حادثه روز یکشنبه ۲۵ نوامبر در تنگه کرچ تشدید شده است.

  • اظهارات ملوانان اوکراین

گارد ساحلی روسیه روز ۲۵ نوامبر به سوی سه قایق نظامی وابسته به نیروی دریایی اوکراین شلیک کرده و این سه قایق را توقیف کرد.

در اثر تیراندازی‌های صورت گرفته، چند تن از خدمه قایق‌های نظامی اوکراین مجروح شدند. روسیه از مجروح شدن سه نفر خبر داده بود و رئیس جمهوری اوکراین تعداد مجروحان این حادثه را ۶ نفر اعلام کرده بود.

در همین رابطه، روسیه اقدام به دستگیری ۲۴ نفر از خدمه قایق‌های نظامی اوکراین کرده است. ۱۲ نفر از آن‌ها در شبه‌جزیره کریمه در بازداشت به‌سر می‌برند.

سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اقدام به پخش اظهارات سه نفر از ملوانان و خدمه قایق‌های توقیف شده اوکراین از تلویزیون این کشور کرد.

خدمه اوکراینی در اظهارات پخش شده تلویزیونی اعتراف کردند که وارد آب‌های روسیه شده‌اند. آن‌ها در عین حال اعلام کردند که این اقدام با هدف تحریک روسیه صورت گرفته است. این در حالی است که دولت اوکراین اعلام کرده که این اظهارات زیر فشار نیروهای امنیتی روسیه صورت گرفته و اعتباری ندارند.

تنگه کرچ، در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه آب‌های دریای آزوف را به دریای سیاه وصل می‌کند. روسیه مدعی شده است که قایق‌های نیروی دریایی اوکراین وارد آب‌های این کشور شده‌اند. اوکراین این اتهام را رد کرده است.

  • تحریم روسیه

در ارتباط با تشدید تنش در مناسبات بین اوکراین و روسیه، آمریکا از اروپا خواسته است تا تحریم‌های گسترده‌تری علیه روسیه به مورد اجرا بگذارد.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته کشورهای اروپایی در راستای حمایت و پشتیبانی از اوکراین باید تلاش بیشتری از خود نشان دهند.

آمریکا بارها نسبت به ایجاد خط لوله "نورد استریم ۲" به کشورهای اروپایی و از جمله به آلمان هشدار داده است. آمریکا معتقد است که پروژه انتقال گاز "نورد استریم ۲" می‌تواند منجر به وابستگی بیشتر کشورهای اروپایی به گاز روسیه شود.

احداث این خط لوله گاز نه تنها از منظر اقتصادی به‌زیان آمریکاست، بلکه نیاز به انتقال گاز از خاک اوکراین را نیز کاملا از بین می‌برد. از این‌رو، اوکراین نیز با اجرای این پروژه مخالف است.

کد N2019795

وبگردی