آفتاب

عقب ماندگی کشور در ارائه آمار با کیفیت / ایجاد زیرساخت ثبتی-مبنایی ربطی به ترامپ و تحریم ندارد /خرج می‌کنیم تا اعتماد مردم به آمار را پایین بیاوریم

عقب ماندگی کشور در ارائه آمار با کیفیت / ایجاد زیرساخت ثبتی-مبنایی ربطی به ترامپ و تحریم ندارد /خرج می‌کنیم تا اعتماد مردم به آمار را پایین بیاوریم

رئیس مرکز آمار ایران گفت: از سال ۲۰۰۰ نظام آماری سنتی جای خود را به نظام ثبتی -مبنایی داده است و ما تازه در سال ۲۰۱۸ در مورد آن صحبت می‌کنیم، حتی برخی باور دارند ما جلوتر هم هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، امید علی پارسا رئیس مرکز آمار ایران در جلسه «ارائه نتایج پروژه تدوین و اجرای نظام نظام جامع آماری وزارت امور اقتصادی و دارایی» گفت: اگر از من بپرسند که تولید آمار در کشور چه جایگاه دارد، باید بگوییم زیرساخت حمکرانی پس از امنیت تولید آمارهای با کیفیت است . چون نه تنها تصمیمات کلان بلکه تصمیمات خرد دولت و فعالین اقتصادی بر مبنای آمار است.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۰ نظام آماری سنتی جای خود را به نظام ثبتی -مبنایی داده است و ما تازه در سال ۲۰۱۸ در مورد آن صحبت می‌کنیم، حتی برخی باور دارند ما جلوتر هم هستیم.

پارسا با تاکید بر اهمیت نظام ثبتی- مبنایی گفت: برای تولید آمارهای باکیفیت باید به سمت نظام ثبتی-مبنایی حرکت کنیم اما برای این کار به بسترها و زیرساخت‌ها نیازمندیم تا ریزداده‌های مورد نیاز دستگاه‌های دولتی و نظام آماری را تامین کنیم. فراهم کردن این زیرساخت‌ها ربطی به تحریم و ترامپ ندارد بلکه نیازمند تلاش ما است البته وزارت اقتصاد در این مورد گام‌های مهمی برداشته است.

پارسا ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم که نظام ثبتی – مبنایی را نمی‌خواهیم ما باید قوانین را متناسب با این موضوع تغییر دهیم و همه دستگاه‌های دولتی بدون تعصب این قوانین را اجرا کنند. اگرکسی نخواهد آن را اجرا کند تا دلتان بخواهد می‌تواند ایرادات بنی‌اسرائیلی بگیرد. لذا وزارت اقتصاد در این مورد پیشرو بوده و جایگاه ویژه‌ای در بحث تولید داده‌های باکیفیت دارد که باید به این وزارتخانه تبریک گفت.

رئیس مرکز آمار در مورد برداشت‌های گوناگون از داده‌های آماری گفت: تفسیر و تحلیل آمار و ارقام نشان‌دهنده سواد آماری ما است . اگر به آمار و ارقام شک کنیم در واقع باید به سواد خود شک داشته باشیم. البته ما نیز باید در بحث تفسیر و تحلیل آمارها تلاش خود را افزایش دهیم تا این آمار مبنایی برای استفاده عامه مردم باشد. برای نمونه مرکز آمار تورم سالانه را تا 15.6 درصد و تورم نقطه به نقطه را 35 درصد اعلام کرده است و اگر کسی انتظارداشته باشد که در خرید کالاها تا 15.6 درصد افزایش وجود داشته باشد این تفسیر غلط است و باید از تورم نقطه به نقطه استفاده کند. دراین مورد افزایش ارقام از 10 تا 200 درصد بوده که متوسط آن 35 درصد شده است.

وی ادامه داد: هریک از این آمارها جایگاه خاص خود را دارد مثلاً‌ برای سیاستگذاری دولت باید از تورم سالانه استفاده شود اما برای ارزیابی وضعیت خانواده ها از تورم نقطه به نقطه مورد استفاده قرار گیرد.

پارسا با تاکید بر یگانگی مرجعیت اطلاعات مرکز آمار ایران گفت: در قانون مرجع اصلی ارائه آمار، مرکز آمار است اما ذیل آن بانک مرکزی نیز این اجازه را دارد، به نوعی خود قانون که باید موازی‌کاری را حذف کند این را ترویج می‌کند. اگر توجه داشته باشیم تنها در 12 کشور تورم و 5 کشور رشد اقتصادی را بانک مرکزی اعلام می‌کند.

وی افزود: در واقع ما با این کار سرمایه خرج می‌کنیم تا سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به آمارها را پایین بیاوریم به طوری که اگر کسی رشد اقتصادی بانک مرکزی و مرکز آمار را کنار هم بگذارد انگار برای دو کشور جدا است و این سیاستگذار را سردرگم می‌کند.

کد N2019479

وبگردی