آفتاب
محمدرضا کلاهی خبر داد؛

همایش اخلاق علم و آموزش عالی برگزار می شود

همایش اخلاق علم و آموزش عالی برگزار می شود

محمدرضا کلاهی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی از برگزاری همایش اخلاق علم و آموزش عالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا کلاهی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی و دبیر علمی همایش «اخلاق علم و آموزش عالی» و مسئول میز تخصصی اخلاق علم و آموزش عالی در پاسخ به این پرسش که همایش اخلاق علم و آموزش عالی چه اهدافی را دنبال می‌کند گفت: این همایش در ابتدا به بهانه معرفی این میز شروع شد. از آنجا که پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی بر مطالعات فرهنگی و اجتماعی علم، فناوری و آموزش عالی متمرکز است، لذا هر یک از اعضای هیئت علمی پژوهشکده در یکی از حوزه‌های خاص مطالعات فرهنگی و اجتماعی این حوزه متمرکز شده‌اند. حوزه‌ تخصصی من اخلاق و آموزش عالی است. این موضوع دو جنبه می‌تواند داشته باشد؛ یکی اخلاق به معنای عام آن (morality). یعنی وضعیت اخلاقی جامعه و سهمی که آموزش عالی در اخلاق عمومی دارد. و دیگری اخلاق به‌معنای خاص (ethics) یعنی اخلاق حرفه‌ایِ آموزش عالی؛ یا آداب آموزش و پژوهش؛ از قبیل اخلاق تدریس، اخلاق تحصیل، اخلاق پژوهش و از این قبیل. همایش هم همین دو محور اصلی را شامل می‌شود. یعنی یکی اخلاق حرفه‌ای آموزش و پژوهش و دیگری سهم آموزش و علم در اخلاق عمومیِ جامعه یعنی در ساختن انسان‌های اخلاقی.

وی افزود: همایش در ابتدا بیشتر به قصد معرفی کارهایی که در دو سال گذشته در این حوزه ذیل میز تخصصی اخلاق علم و آموزش عالی در پژوهشکده انجام شده بود، طراحی شد. اما بعداً به این نتیجه رسیدیم که می‌توان از عمومیت و ظرفیت این حوزه برای معرفی بیشتر و دعوت به همکاری‌های گسترده‌تر استفاده کرد. بنابراین فراخوان عمومی دادیم که تمامی کسانی که کاری مرتبط انجام داده‌اند به جمع ما اضافه شوند. بنا به هدف جدید، محققان و تحلیل‌گران حوزه اخلاق و آموزش عالی با یکدیگر آشنا شده و در یک جا گرد هم جمع شده و با یکدیگر آشنا می‌شوند. در این آشنایی، یک اجتماع علمی حول حوزه اخلاق و آموزش عالی شکل می‌گیرد و تحقیقات و تحلیل‌ها در این حوزه غنی‌تر می‌شود. بنابراین هدف دوم همایش ایجاد این پیوند و شکل دادن به این جامعه علمی حول حوزه اخلاق و آموزش عالی است.

دبیر علمیِ همایش «اخلاق علم و آموزش عالی» در پاسخ به اینکه تا کنون استقبال از این همایش چگونه بوده است؟ گفت: تا این لحظه استقبال خوبی شده و بیش از آن چیزی که فکر می‌کردیم استقبال شده است. با توجه به مهلت کوتاهی که برای دریافت مقاله اعلام کرده بودیم، تصور بر این بود که مقالات زیادی به همایش نرسد. اما تا کنون که تقریباً حدود دو هفته از اعلام فراخوان گذشته است،  مقالات خوبی به دبیرخانه ارسال شده است. تصور ما این بود که تقریباً تمامی افرادی را که در این حوزه فعالیت می‌کنند را می‌شناسیم، اما اینک مقالاتی از محققانی که نمی‌شناختیم را دریافت کرده‌ایم که نشان می‌دهد اهداف ما در حال محقق شدن است. یعنی داریم دوستانی پیدا می‌کنیم که شناختی از آنها نداشتیم. قصد ما هم همین است: انجام یک کار موثر در همان جهت شکل‌دهی به آن اجتماعی علمی؛ و نه صرفاً برگزاری یک تجمع باشکوه و پرسروصدا.

عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در اینجا لازم است که متذکر شوم که با اینکه خیلی به سرعت تصمیم‌ها گرفته شد و با اینکه خیلی هم قصد سرو صدا نداریم، اما همکاران بسیار زیادی مانند معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت پژوهش و فناوری و معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین مرکز نشر دانشگاهی، مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری، انجمن آموزش عالی ایران، انجمن جامعه‌شناسی ایران، انجمن انسان‌شناسی ایران و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات به ما پیوستندکه این باعث دلگرمی است. این همکاران برای داشتن پنل‌هایی در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند که خود کمک مؤثری است به هدف همایش در شکل‌دهی به اجتماعی علمی در حوزه‌ اخلاق و آموزش عالی. علاوه‌براین، اکثر یا تمام افرادی که به حوزه علوم اجتماعی یا آموزش عالی مرتبط‌اند برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌اند. به این ترتیب این همایش نقطه پیوندی حول اخلاق آموزش عالی بین این نهادها و پژوهشگران این حوزه است. این خود فرصتی برای ارتقاء حوزه اخلاق علم و آموزش عالی است.

مدیر میز اخلاق علم و آموزش عالی و دبیر این همایش در پاسخ به اینکه آیا مهلت ارسال مقالات قابل تمدید هم هست؟ افزود: خیر، زیرا برای برگزاری این همایش هماهنگی‌هایی صورت گرفته است که به‌راحتی نمی‌توان آن‌ها را به وقت دیگری موکول کرد. بنابراین امیدوارم تمام افرادی که ایده‌ای در این زمینه دارند فرصت کنند در زمان تعیین شده کارشان را به دبیرخانه ارسال کنند و با توجه به اینکه فعلاً خلاصه مقاله ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه‌ای خواسته‌ایم و شرح و بسطی در این مرحله نمی‌خواهیم فکر می‌کنم برای افرادی که در این زمینه کاری دارند زمان مذکور مناسب باشد. امید است برخی از مقالات در صورت رضایت و موافقت مجلات علمی و پژوهشی موردنظر در آینده به مرحله انتشار در مجلات مزبور برسند.

علاقه‌مندان می‌توانند خلاصه مقاله خود(۱۰۰۰تا ۱۵۰۰ کلمه) را تا ۱۵ آذر ماه به دبیرخانه این همایش به نشانی [email protected]  واقع در تهران، خیابان پاسداران، خیابان گلستان یکم شماره ۱۲۴، ارسال کنند. همچنین می‌توان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره  (داخلی ۲۶۴)  ۲۲۵۷۰۶۶۶ تماس گرفت.

کد N2019470

وبگردی