آفتاب
طی مراسمی رسمی توسط امانوئل ماکرون

پیکر موریس ژنو وآ به پانتئون منتقل می‌شود

پیکر موریس ژنو وآ به پانتئون منتقل می‌شود

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در نظر دارد طی مراسمی رسمی جسد موریس ژنو وآ رمان‌نویس و سرباز فرانسوی در جنگ جهانی اول را به پانتئون منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اخیرا اعلام کرد که در نظر دارد طی مراسمی رسمی جسد موریس ژنو وآ (Maurice Genevoix ) را به پانتئون منتقل کند. پانتئون معبد یا مکانی است که پیکر بسیاری از نخبگان و مشاهیر فرانسه که در اعتلای این کشور سهم داشتند، در آن جا نگهداری می‌شود. موریس ژنو وآ یکی از شخصیت‌های ادبی فرانسه و  نویسنده کتاب «آن ۱۴ نفر» است. موریس ژنو وآ این رمان را با موضوع جنگ جهانی اول به مرحله نگارش درآورد.

به گزارش رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، اعلام این خبر در شرایطی صورت می گیرد که رئیس جمهوری فرانسه بر أساس برنامه اعلام شده در هفته جاری به مناطق مختلف فرانسه که در زمان جنگ جهانی اول مورد تجاوز قرار گرفته یا اشغال شده یا نبردهای سنگینی در آن جا صورت گرفته، سفر  کرده و در برنامه‌های مختلفی که در این مناطق پیش بینی شده شرکت کند.

موریس ژنو وآ خود یکی از نیروهای پیاده نظام بود که در آوریل ۱۹۱۵ در نبردی سخت با آلمان‌ها مجروح شد. در سال ۱۹۴۷ وی به فرهنگستان فرانسه راه یافت و در سال ۱۹۶۸ ژنرال دو گل از او برای ایراد سخنرانی در برخی مراسم های رسمی دعوت کرد.

از این نویسنده آثار متعددی به ویژه در خصوص جنگ منتشر شده که یکی از مهم‌ترین آنها «آن ۱۴ نفر» است. اهمیت ادبی این کتاب آنقدر بالا بود که حتی نویسنده سختگیری مانند آندره ژید که کتاب‌های نوشته شده در حوزه جنگ را در زمره آثار ادبی نمی‌دانست، از این کتاب تمجید بسیار کرد.

این نویسنده در سال ۱۹۲۵ موفق به دریافت جایزه ادبی گنگور شد. برخی تحلیل گران ادبی معتقدند از آن جایی که ذائقه ادبی رئیس جمهور فرانسه بیشتر متوجه نویسندگان نادر یا کمتر شناخته شده است، به همین دلیل موریس ژنو وآ تمام ویژگی های مورد نظر برای ورود به پانتئون را دارد.

کد N2018747

وبگردی