آفتاب

وابستگی به نفت به 23 درصد رسید/ 80 درصد از پسته تولیدی از کشور خارج می‌شود

وابستگی به نفت به 23 درصد رسید/ 80 درصد از پسته تولیدی از کشور خارج می‌شود

پسته ایران در دنیا اول است البته محصولاتی مانند انار و زعفران هم رتبه اول را دارند. در تولید خرما بین سه کشور اول هستیم و در تولید انگور جزو پنج کشور اول دنیا قرار داریم همچنین کیوی محصول مهمی است که به کشور روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جلسه کمیته‌های تخصصی اجلاس بین‌المللی تعاون در آسیا و اقیانوسیه امروز سه‌شنبه 6 آذر  در سالن‌ همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

ارسلان قاسمی نایب رئیس اتاق تعاون ایران و مسئول کمیته کشاورزی در نشست تخصصی کمیته کشاورزی که با اعضای ICA تشکیل شد اظهار کرد: در طی دهه گذشته تلاش ما بر این بوده که تا در بحث صادرات وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم و در سال 2014 وابستگی ایران از 56 درصد به 23 درصد کاهش یافته که نشان از افزایش فعالیت‌های اقتصادی در کشور ما دارد. کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و به خاطر گرمای هوا تبخیر بالایی دارد. براساس آمار حدود 88 درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. به همین دلیل از گذشته قنات‌های بسیاری را برای آبیاری مزارع و باغات در نظر گرفته بودیم که قدمت آنها 2هزار ساله است.

وی افزود: موضوع آب برای ایران و بسیاری از کشورهای منطقه مهم و استراتژیک است و باید برنامه‌ها را به سمتی پیش ببریم که از منابع به درستی استفاده کنیم. ما بیش از 25 هزار تعاونی داریم که 20 اتحادیه ملی و بیش از 22هزار شرکت عضو آن هستند. در سال گذشته 120 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید کردیم که این محصولات اعم از زراعی، باغی، دام، طیور، عسل، شیلات و آبزیان است.

قاسمی در رابطه با پسته ایران خاطرنشان کرد: پسته ایران در دنیا اول است البته محصولاتی مانند انار و زعفران هم رتبه اول را دارند. در تولید خرما بین سه کشور اول هستیم و در تولید انگور جزو پنج کشور اول دنیا قرار داریم همچنین کیوی محصول مهمی است که به کشور روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. ایران در تولید گوشت قرمز، شیر خام، گوشت طیور، تخم مرغ، عسل و تولید شیلاتی مانند قزل‌آلا بیشترین تولید را داریم.

وی افزود: ما در بسیاری از زیربخش های بخش کشاورزی سند تجاری مثبتی داریم و با 80 میلیون جمعیت به علاوه 400 میلیون همسایه یک بازار 480 میلیون نفری را پوشش می‌دهیم که می‌تواند بازار تجاری خوبی برای کشورهای دیگر باشد.

در ادامه این نشست هان نماینده ویتنام در اجلاس ICA تصریح کرد: 96 میلیون نفر جمعیت ویتنام است که در این بین 56 میلیون نفر کارگر داریم و درآمد ما در سال حدود 400 میلیارد دلار است. ما 20 هزار تعاونی داریم که هزار تعاونی آن کشاورزی است و 60 درصد از تعاونی‌ها را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در بخش کشاورزی دستاوردهایی داشته‌ایم اعم از 10 میلیارد دلار درآمد از تولید محصول، از لحاظ توسعه کشاورزی بعد از تایلند دوم هستیم و سالانه 50 میلیون تن برنج تولید می‌کنیم. ما بادام هندی و زمینی تولید می کنیم که از اقلام اصلی صادراتی ما هستند. بخش کشاورزی ویتنام 4 درصد از سهم تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است.

هان در ادامه گفت: ما در زمینه برنج زمانی وارد کننده بودیم اما در حال حاضر صادرات برنج داریم و تمرکز اصلی ما بر روی کشاورزی ارگانیک است و در این زمینه دو تعاونی خاص داریم البته ما هم با چالش‌هایی مانند تغییرات اقلیمی و طوفان‌های بزرگ مواجه هستیم.

نماینده ویتنام با اشاره به استفاده از تکنولوژی‌های نوین در کشاورزی اذعان داشت: کار با تکنولوژی‌های نوین در بخش کشاورزی برای ما حائز اهمیت است. ما باید از انقلاب صنعتی در بخش کشاورزی استفاده کنیم. بنابراین دولت با توسعه تعاونی‌ها و فعال کردن آنها در کشور درگیر شده است. ما راه را برای سرمایه‌گذاران در بخش کشاورزی باز کرده‌ایم و از سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم.

در ادامه این نشست نیم نماینده فدراسیون ملی کشاورزی نپال اظهار کرد: در نپال 60 درصد مردم کشاورزی می‌کنند با این وجود این کشور واردکننده محصولات کشاورزی است. بیشترین صادرات نپال مربوط به زنجبیل است. در سال 1975 ما برنامه‌های کوچک کشاورزی را شروع کردیم که توسط خود کشاورزان تشکیل شده‌اند و پس از آن در سال 2008 با تشکیل فدراسیون ملی اتحادیه‌ها ساماندهی شدند. سیاستگذاری وظیفه فدراسیون ملی کشاورزی نپال است.

وی افزود: در زمینه بازاریابی فدراسیون ملی نقش عمده‌ای دارد تا بتواند جهت‌دهی لازم را به بحث واردات و صادرات بدهد. هدف کشاورزی نپال تامین نیازهای مردم این کشور است به همین دلیل صادرات ما بسیار کم و محدود است و در صورتی که محصولات اتحادیه‌های محلی مازاد قرار بگیرد توسط فدراسیون ملی صادر می‌شود.

در ادامه نماینده کشور اندونزی در اجلاس ICA اذعان داشت: اندونزی کشور کشاورز محور است. ما نیازمند تغذیه 260 میلیون نفر جمعیت این کشور هستیم. با وجود تولید سویا و ذرت ما باید این دو محصول را به کشور وارد کنیم و تنها 500 میلیون تن تولید سویا داریم. در رابطه با واردات گوشت گاو هم 250 هزار تن از استرالیا، نیوزلند و کانادا واردات داریم. همچنین شیر تولیدی ما تنها 20 درصد جمعیت را تامین می‌کند و مجبور به واردات هستیم.

وی افزود: در کنار این واردات ما قهوه، چای، روغن پالم، برخی سبزیجات و دارچین را صادر می‌کنیم که توسط شرکت‌های عضو اتحادیه تولید می‌شود. آنچه ما نیاز داریم این است که چطور می‌توان بین کشورها همکاری ایجاد کرد و امیدواریم بتوانیم از پیشرفت کشورهایی مانند چین، ژاپن و تایلند استفاده کنیم.

نماینده اندونزی در ادامه تصریح کرد: ما باید مقیاس کشاورزی را افزایش دهیم. حمایت از 10 تا 20 هزار کشاورز صنعتی خوب است اما باید از کشاورزان کوچک هم حمایت کرد. ما می‌خواهیم بدانیم کدام نقاط قابل ارزیابی و تفاهم با کشورهای دیگر است تا بتوانیم تعاملاتی با ایران در زمینه صادرات پسته داشته باشیم.

وی با اشاره به کم بودن اعتبارات دولتی در اندونزی عنوان کرد: اعتبارات دریافتی ما مانند ارائه یارانه و اعتبارات است که برای توسعه مناسب نیست. ما 10 میلیون هکتار مزرعه روغن پالم داریم اما یارانه دولتی کفاف تولید بالا را نمی‌دهد و شرکت‌های کوچک با اتحاد با تعاونی ها خود را ساپورت می‌کنند.

در ادامه این نشست داتو حاجی کامارادین اسماعیل نماینده کشور مالزی در اجلاس ICA تشریح کرد: در رابطه با روغن نخل یا پالم پروژه‌ای بین کره جنوبی و مالزی وجود دارد که سال گذشته آغاز شده است. ما یادداشت تفاهمی را با کره امضا کرده‌ایم که هدف این پروژه برطرف شدن نیاز دامپروری و طیور مالزی است. ما واردات بسیاری از کشورهای مختلف داشتیم و به خاطر شرایط اقلیمی پرورش گاوهای شیرده در مالزی بسیار کم است و ما مجبور به واردات شیر و محصولات لبنی هستیم.

وی افزود: به همین دلیل اسپرم باروری گاوهای شیرده را از کره وارد کردیم تابتوانیم این صنعت را گسترش دهیم و از طریق این اسپرم‌ها گاوهای وارداتی را اصلاح نژاد می کنیم تا میزان تولید شیر را به 50 لیتر افزایش دهیم. ما هر راس گاو ماده را حدود یک هزار و 200 دلار می‌فروشیم که نژاد جدید محسوب می‌شود.

نماینده کشور مالزی در رابطه با تولید روغن پالم در این کشور خاطرنشان کرد: ما بزرگترین تولیدکننده روغن پالم هستیم اما موضوع اصلی این است که در حال حاضر کشورهای اروپایی در صدد جایگزینی روغن نباتی به جای پالم هستند و اتحادیه اروپا تا سال 2021 تصمیم به عدم استفاده از این روغن گرفته است و دیگر واردات روغن پالم از مالزی به اندونزی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: ایران می‌تواند از روغن پالم استفاده کند و مطمئناً این تحریم‌ها تا سال 2021 ادامه نخواهد داشت. زندگی 800 هزار کشاورز در مالزی به این روغن وابسته است. روغن پالم از روغن دانه سویا بهتر است و ما به دنبال اثبات این موضوع به اروپا هستیم.

اسماعیل در رابطه با قرارداد گاو شیرده با ایران اذعان داشت: ما قرارداد برای دام شیری با کره داریم اما انحصاری در این زمینه وجود ندارد و در خصوص پیشنهاد ایران برای همکاری هم بحث خواهیم کرد. ما می‌توانیم به جای انتقال تکنولوژی شیر تازه را از ایران بخریم. حدود 30 محصول وجود دارد که می‌توانیم از ایران وارد کنیم و باید بر روی ظرفیت‌های ایران تحقیق بیشتری انجام شود. هدف ما ترویج و تشویق کشاورزان است تا از طریق تعاونی‌ها فعالیت‌های مشترک با کشورهای دیگر داشته باشند.

محمود صادقی رئیس اتحادیه سراسری پسته در این نشست گفت: پسته ما تاکنون به بیش از 90 کشور صادر شده و 80 درصد از پسته تولیدی از کشور خارج می‌شود. پسته نقش برجسته‌ای در اقتصاد ایران دارد. ما ماشین‌آلات گسترده‌ای را برای ارتقای کیفیت محصول در اختیار گرفته‌ایم و هدف ما تولید و صادرات کالای بهداشتی و باکیفیت است که در بازارهای جهان قیمت منصفانه ای دارد.

وی افزود: کشورهای مختلفی مانند چین، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا، یونان و سوریه نیز در تولید پسته تولیدات قابل ملاحظه‌ای دارند. از سال 2006 تا 2010 روند تولید پسته در جهان سیر صعودی داشته و دو برابر شده است و سهم ایران در تولید 315 هزار تن در سال است که 40 درصد از تولید جهان را شامل می‌شود. پسته ایران به صورت ارگانیک تولید می‌شود و ما بیشترین سطح زیر کشت را داریم.

صادقی در ادامه تصریح کرد: در آمار رسمی فائو صادرات پسته ایران 106 هزار تن در سال 2016 بوده اما طبق آمار کشوری ما در سال 130 هزار تن صادرات انجام می‌دهیم و ارزش هر کیلو پسته با 6 گالن نفت برابری می کند.

رئیس اتحادیه پسته رفسنجان با اشاره به محدودیت آب تاکید کرد: ما محدودیت آب داریم و مشکلاتی هم مانند سرمازدگی و خشکسالی‌های پیاپی را پشت سر گذاشته‌ایم. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا پسته را به مناطقی منتقل کنیم که آب بهتری دارد. در حال حاضر 23 استان ایران پسته تولید می‌کنند اما مرکز پسته کشور رفسنجان کرمان است به همین دلیل برنامه‌ریزی برای انتقال آب به رفسنجان داریم تا کشاورزان در حال خرید حقابه به این منظور هستند. بیشترین پسته صادراتی ایران از استان کرمان است و پسته شهرهای دیگر بازار داخلی را تامین می‌کنند.

کد N2018659

وبگردی