آفتاب
میرشکاک در مراسم افتتاح خانه شعر و ادبیات تهران :

گرمارودی برجسته ترین قصیده سرای معاصر ایرانی است

گرمارودی برجسته ترین قصیده سرای معاصر ایرانی است

خانه شعر و ادبیات مجموعه اراضی عباس آباد در مراسمی با حضور سرپرست شهرداری تهران و با تجلیل از سیدعلی موسوی گرمارودی آغاز بکار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم‌ نکوداشت استاد سیدعلی موسوی گرمارودی و افتتاح خانه شعر و ادبیات، عصر روز دوشنبه در محل اراضی عباس آباد تهران برگزار شد.

در این مراسم محمد حسین حجازی مدیر عامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد ضمن خوش آمد گویی به حاضرین و با اشاره به نگاه متفاوت این مجموعه برای فعالیت فرهنگی که آن را ناشی از سالها مطالعه و بررسی نامید و عنوان کرد: مجموعه خانه شعر و ادبیات زیر مجموعه باغ هنر از مجموعه اراضی عباس آباد است که با مجموعه های دیگری در سایر موضوعات هنری به فعالیت خواهد پرداخت. امیدواریم مجموعه خانه شعر و ادبیات در همین راستا با هدایت شاعر عزیز جناب آقای امیری اسفندقه گام جدی در این راه بردارد.

در ادامه مراسم یوسفعلی میرشکاک برای سخنرانی دعوت شد.

وی با اشاره به فعالیت های ادبی موسوی گرمارودی در سالهای قبل از انقلاب اسلامی عنوان کرد: اولین شعری که باعث دگرگونی چشم انداز شعر شیعی شد شعر بلند در سایه سار نخل ولایت آقای گرمارودی بود که به ما فهماند می توان اینجا بود و شاعری کرد بدون اینکه تحت تاثیر شاملو و اخوان و ... بود. شعری که خودمان را در آن ببینیم، بافتش امروزی باشد و ما را دگرگونه کند.

وی ادامه داد: شعر آقای گرمارودی برای ما نوعی رجعت را به همراه داشت. ما را به ادب شیعی بازگرداند و به آن جایگاه مدرن بخشید. برخی از مرحوم طاهره صفارزاده به عنوان نخستین شاعره در این مسیر یاد می کنند اما به باور من نخستین نفر در این مسیر آقای گرمارودی بود و باقی را ایشان به این سمت کشاند.

میرشکاک با اشاره به قصیده سرایی گرمارودی از وی به عنوان برجسته ترین قصیده سرای معاصر ایران یاد کرد و گفت: قصائد ایشان زبان امروزی دارد و در کنارش شعر آزادش نیز ممتاز است. من نمی‌گویم او شاعر درجه یک نیمایی است چون هنوز تکلیف نیما و شعرش روشن نیست. اگر احمد شاملو بر این شعر دکانی زد و راه سرایشش را ساده کرد و یا اخوان که البته در قله است دلیل نمی شود که نگویم سرودن شعر آزاد به مراتب سخت تر از شعر نیمایی است.

در ادامه مراسم غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در سخنانی با اشاره به سابقه آشنایی کهن خود با گرمارودی از سال ۱۳۴۲ عنوان کرد: برای امثال من، ایشان جایگاهی دارد که شاید تنها خود ما آن را  می دانیم. او جزو یکی دو شاعری است که در سالهای قبل از انقلاب اسلامی جز در قوالب کلاسیک در قالب نو نیز شعر دینی و اسلامی سروده است.

وی گفت: ما روزگاری را از سرگذرانده ایم که شعر تنها شعر نو شمرده می شد و شعر کلاسیک سرایی عقب، ماندگی محسوب می شد. در این فضا موسوی گرمارودی خداپرستی و دینداری را به ساحت شعر آورد و شعر را مدافع ارزش های دینی کرد. البته جز ایشان آقای نعمت میرزازاده هم چنین رویکردی داشت که پی از انقلاب ادامه اش نداد.
رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی افزود: کار آقای موسوی گرمارودی در شعرخوانی اش در شبهای شعر گوته که تنها شعر مذهبی آن جلسات را خواند برای امثال ما که هم شعر دوست بودیم و هم اعتقاد دینی داشتیم یک فرصت و غنیمت بود که فراموشمان نمی شود.

وی همچنین با اشاره به تسلط گرمارودی در قصیده سرایی گفت: قصیده مصداق اتم و کامل شعر است. در فارسی، کسی که بتواند قصیده بسراید در سایر قوالب نیز موفق است. شاعران بزرگ تاریخ ایران تماما قصیده سرایان بزرگی نیز بوده اند و آقای گرمارودی در میان شاعران نوپرداز بیشترین قطعه شعر در این قالب را سروده است. او در شعر خراسان بالیده و تنفس کرده است و با ادبیات عرب نیز آشناست و به نظر من این نظر اخوان را در عمل ثابت کرد که شاعر می تواند در هر قالبی شعر بسراید و مقصودش را بیان کند.

پیروز حناچی سرپرست شهرداری تهران نیز در این مراسم با گرامیداشت جایگاه ادبی موسوی گرمارودی در سخنانی گفت:مجموعه تپه های عباس آباد تفاوت جدی با سایر فضاهای شهر تهران دارد و مردم در آن نقش اصلی را دارند.

وی افزود: این مجموعه فراز و نشیب زیادی طی کرد تا بتواند سالم بماند و عادلانه در خدمت مردم قرار بگیرد. اینجا از این پس نیز با همین رویکرد به کار خود ادامه خواهد داد و در خدمت مردم قرار می گیرد.

در ادامه بهاءالدین خرمشاهی نیز به قرائت قصائدی که برای موسوی گرمارودی سروده بود پرداخت.

کد N2018548

وبگردی