آفتاب

کرمانشاه از شب گذشته تاکنون ۱۶۱ بار لرزید | پس لرزه‌ها روند کاهشی دارد

کرمانشاه از شب گذشته تاکنون ۱۶۱ بار لرزید | پس لرزه‌ها روند کاهشی دارد

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه گفت: پس از وقوع زمین لرزه ۶.۴ ریشتری یکشنبه شب سرپل ذهاب، تاکنون ۱۶۱ پس لرزه در استان به وقوع پیوسته است.

فرهاد فروزی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: این تعداد پس لرزه پس از وقوع زلزله ۶.۴ ریشتری ساعت ۲۰ و ۷ دقیقه یکشنبه شب تا ساعت ۸.۵ صبح امروز (دوشنبه) پنجم آذر به وقوع پیوسته است.
وی اظهار داشت: از این تعداد پس لرزه ۲ مورد بالای ۵ ریشتر، ۷ مورد بین ۴ تا ۵ ریشتر، ۳۷ مورد بین ۳ تا ۴ ریشتر و مابقی کمتر از ۳ ریشتر بوده است.
وی با بیان اینکه با توجه به شدت زلزله دیشب در نوع خودش یک زلزله محسوب می‌شود، گفت: اما این زلزله هم ناشی از پس لرزه‌های زلزله ۷.۳ ریشتر ۲۱ آبان سال گذشته است.
فروزی افزود: روند پس لرزه‌های استان روند کاهشی دارد.
به گفته او، زلزله شب گذشته سرپل ذهاب در همان زون (منطقه) زلزله ۷.۳ ریشتری اتفاق افتاد و زمین همچنان به دلیل زلزله بزرگ سال گذشته انرژی خود را آزاد می‌کند.
او تصریح کرد: ساختار زلزله شب گذشته با زلزله ۷.۳ ریشتری سال گذشته فرق می‌کرد.
براثر زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه شب تاکنون ۷۱۶ نفر مصدوم شده اند.
ساعت ۲۰ و هفت دقیقه یکشنبه شب زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) غرب استان کرمانشاه را لرزاند.
به گزارش ایرنا، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران گزارش داد، این زمین لرزه در عمق هفت کیلومتری زمین و در فاصله ۱۷ کیلومتری سرپل ذهاب، ۱۸ کیلومتری قصرشیرین و ۳۳ کیلومتری گیلانغرب و ۱۲۷ کیلومتری مرکز کرمانشاه رخ داده است.
این زلزله به حدی شدید بود که در تمام نقاط استان کرمانشاه احساس شد و اکثر مردم را به معابر عمومی و پارک‌ها کشاند.
این زلزله پس لرزه زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته بوده که در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب رخ داد و ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۰ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.
کد N2017238

وبگردی