آفتاب

آخرین وضعیت قرارداد توسعه میدان کرنج با کنسرسیوم پرگس/ دست به دست هم کاری کنیم که روسیاهی تحریم‌کنندگان به ذغال بماند

آخرین وضعیت قرارداد توسعه میدان کرنج با کنسرسیوم پرگس/ دست به دست هم کاری کنیم که روسیاهی تحریم‌کنندگان به ذغال بماند

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه محدودیتی برای ورود هیچ شرکت ایرانی در توسعه صنعت نفت نداریم،‌ تاکید کرد: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه بر کشور اعمال شده امیدواریم با همگرایی بتوانیم کشور را به مسیری ببریم که آنها راه به جایی نبرند و روسیاهی به ذغال بماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احمد محمدی در نشست حاشیه‌ای دهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شرکت تولیدی و توسعه‌ای با ۱۱۰ سال قدمت است، گفت: محل فعالیت ما در پنج استان پراکنده است و میادین متنوعی داریم.

وی با اشاره به دهمین نمایشگاه تجهیزات نفت و حفاری خوزستان اظهار داشت: این نمایشگاه از سال ۸۸ با هدف توانمندسازی بخش خصوصی و ساخت داخل برگزار می‌شود و تاکنون دستاوردهای خوبی داشته است. بخش قابل توجهی از کالاهای مصرفی، تجهیزات تولید، حفاری و سطح الارضی، بومی‌‌‌‌سازی شده یا به سمت بومی شدن رفته است. مثلا در زمینه ساخت تلمبه‌های درون چاهی با دانشگاه شهید چمران قراردادی منعقد شده که بر اساس آن دو حلقه چاه اهواز ۲۸۰ و آب‌تیمور ۵۰ بکارگیری و به سمت اجرای انبوه می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: همچنین بخشی از مته‌های حفاری بومی‌‌‌‌سازی شده است در حالی که در انحصار شرکت‌های آلمانی، آمریکایی و به طور کلی اروپای غربی بوده است. از سال‌های قبل برای ساخت این مته‌ها که کالای استراتژیک و پرمصرف در صنعت نفت است برنامه‌ریزی شده و اکنون به مراحل خوبی رسیده‌ایم و قراردادهایی منعقد شده که بومی‌سازی صورت گیرد.

محمدی با تاکید بر اینکه صنعت نفت، صنعتی بین‌المللی است که ارتباط با دنیای صنعت خارجی و سازندگان و همچنین دانش بنیان بودن بسیار در آن ضروری است، تصریح کرد: ما با توجه به منابع خدادادی و نیروی انسانی که داریم نگاه‌مان به این سمت است که بخش قابل توجهی از کالا و تجهیزات مورد نیازمان بومی‌‌سازی شود. البته این به معنای قطع ارتباط با دنیای بیرونی است اما تا جایی که ظرفیت راکد در کشور وجود دارد از آنها استفاده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: مثلا ممکن است هزینه کالایی به صرفه نباشد در این صورت می‌توانیم قراردادهای بلندمدت و کم که ریسک را نیز دیده باشیم، منعقد کنیم. ضمن اینکه باید در مسیر ثبات حرکت کنیم. در هر حال، نگاه استراتژی غالب کشور به سمت خودکفایی ارزنده است. علاوه بر آن، ارتباط سازنده و عزت‌مند با دنیای بیرون و شرکت‌های بین‌المللی نیز که حب و بغضی در آن نباشد را نیز فراموش نمی‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه امیدوارم پس از پایان نمایشگاه به سمتی برویم که برخی اقلام به سمت تجاری‌‌سازی و تولید انبوه برود، خاطرنشان کرد: البته بومی‌سازی هر کالای مصرفی استراتژی و برنامه خاص خود را می‌خواهد. نباید از روز اول انتظار داشته باشیم که یک کالا با کیفیت صد در صدی تولید شود. باید با سازندگان تعامل کنیم. توسعه در همراهی و به صورت پلکانی پیش برود. باید با پایش گذشته و دورنمای آینده و شتاب منطقی به سمت تحقق اهداف عالیه انقلاب برویم.

محمدی درباره قرارداد با کنسرسیوم پرگس برای توسعه میدان کرنج ابراز داشت: پیش قرارداد توسعه این میدان بهار ۹۷ امضا شده و به زودی تکلیف آن نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه ما محدودیتی برای ورود هیچ شرکت ایرانی در توسعه صنعت نفت نداریم، عنوان کرد: نزدیک ۷۰ درصد در این نمایشگاه، سازندگان داخلی و ۳۰ درصد شرکت‌های تامین‌‌‌کننده و دانش‌بنیان حضور دارند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره توسعه مخازن تحت پوشش مناطق نفت‌خیز جنوب طبق برنامه‌ای که اعلام شده بود، گفت: چاه آسماری میدان منصوری در مرحله رسیدن به شروع به کار شرکت برنده، شرکت برنده اهواز ۲، ۳ و ۵ مشخص شده و حجم متنوعی از عملیات توسعه هدف‌گذاری شده است.

محمدی درباره توسعه میدان آب‌تیمور اظهار داشت: توسعه هر میدانی بسته به کسب اطلاعات و به صورت پلکانی صورت می‌گیرد. باید داده‌ها و اطلاعات به‌‌روز شود. آب‌تیمور جزو ۳۵ میدانی است که توسط شرکت‌های داخلی توسعه یافته و براساس اطلاعات، ۵۰ حلقه چاه تولیدی داشتند و اخیرا توسط پژوهشگاه به ۱۱۰ هزار بشکه تولید رسیده است. موانع توسعه این شرکت کوچک بوده اما ما نگاه درازمدتی برای توسعه آن در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: باید از قبل طرح‌های توسعه‌ای، ظرفیت‌های راکد کشور و مناطق پیرامونی مناطق نفت‌خیز بالفعل شوند. بازار کار را رونق دهیم، مباحث زیست‌محیطی را مدنظر قرار داده تا منافع به مردم بازگردد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر اینکه باید مردمی که پیرامون تاسیسات زندگی می‌کنند، وقتی خط لوله‌ای از منطقه مسکونی‌شان عبور می‌کند این احساس را داشته باشند که زندگی بهتری خواهند داشت، اظهار داشت: با بکارگیری نیروی بومی، مردم مناطق عملیاتی بدانند که با اجرای عملیات زندگی و اقتصاد آنها رو به بهبود است. امیدواریم با کمک همه در عمل این موضوعات نشان داده شود.

محمدی افزود: به دور از سیاه‌نمایی همه دست به دست هم می‌دهیم و در هر حوزه‌ای به درک مشترکی برسیم که کشور به سمت توسعه پایدار برود. کشور نروژ در زمینه صنعت نفت عددی نبوده است اما از مسیر صدور خدمات فنی – مهندسی بیش از نفت سود کسب کرده است.

وی ادامه داد: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه بر کشور اعمال شده امیدواریم با همگرایی بتوانیم کشور را به مسیری ببریم که آنها راه به جایی نبرند و روسیاهی به ذغال بماند

کد N2015504

وبگردی