آفتاب

مراسم روز دانشجو را غیرسیاسی نکنید/دنبال دولتی کردن این مراسم نیستیم

مراسم روز دانشجو را غیرسیاسی نکنید/دنبال دولتی کردن این مراسم نیستیم

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه مراسم روز دانشجو را غیرسیاسی نکنید و برگزاری برنامه‌های این روز بر عهده دانشجویان است، تاکید کرد: نمی‌خواهیم روز دانشجوی دولتی برگزار کنیم، ما یک برنامه رسمی و ملی برای این مراسم داریم که همان کفایت می‌کند، مابقی را خود دانشجوها برگزار کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رضا فراهانی در اجلاس معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درباره روز دانشجو تاکید کرد: ۱۶ آذرماه به عنوان روز دانشجو، سابقه تاریخی دارد و متعلق به دانشجویان است. این روز یک روز سیاسی و نماد مبارزه با استبداد و استکبار است و باید باشکوه برگزار شود. 

وی با اشاره به اهمیت سیاسی برگزار کردن مراسم‌های ویژه این روز گفت: برخی اوقات دانشگاه‌ها اقداماتی کرده‌اند که خلاف سیاست‌های وزارتخانه بوده است، مثلا در این روز مراسم جشن و شادی و موسیقی همراه با استندآپ کمدی برگزار کرده‌اند؛ تاکید می‌کنم برنامه‌های متفرقه خودتان را به نام ۱۶ آذر و در این ایام برگزار نکنید، این روز سیاسی است و این نوع برگزاری مراسم‌های روز دانشجو در واقع ماهیت اصلی این روز به حاشیه می‌رود. از طرفی برخی دانشگاه‌ها برای برگزاری مراسم‌های این روز برای تشکل‌ها شرط و شروط می‌گذارند و آنها را مجبور می‌کنند یا یک مراسم مشترک برگزار کنند، یا یک سال در میان به نوبت مراسم برگزار کنند و این روش صحیح نیست.

معاون وزیر بهداشت در ادامه افزود: تشکل‌ها حق دارند از شما درخواست مجوز برای برگزاری مراسم کنند و شما هم موافقت کنید. اما شیوه اجرای مراسم با خودشان است و تشکل‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند مراسم اشتراکی برگزار کنند یا مناظره بگذارند. اینکه شما اجباری برای آنها در نظر بگیرید عقلانی نیست و از نظر ما هم قابل قبول نیست. هر تشکلی برای برگزاری برنامه مجوز می‌خواهد به آنها بدهید. 

فراهانی همچنین اظهار داشت: یک زمانی برخی معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی به صورت سازمان یافته در تدارک این بودند که روز دانشجو سیاسی برگزار نشود. اما اگر تشکلی تصمیم داشت در کنار برنامه‌ای که برای گرامیداشت این روز برگزار می‌کند، جشنی هم بگیرد، کار درست این است که برخورد ارشادی داشته باشید و به دانشجویان یادآوری کنید که این روز سیاسی است و عده‌ای شهید شده‌اند و در تاریخ کشور ما جایگاه ویژه‌ و شأنیت دارند. با این حال اگر تشکلی پافشاری کرد که در مراسم موسیقی داشته باشد، دخالت نکنید. نقش شما در حد راهنمایی باشد، اجبار نکنید. من اصولا با اجبار مخالفم. بعد قالب این روز سیاسی و جنبش دانشجویی است اگر اصل مطلب در برنامه‌ها وجود نداشته باشد یک کاریکاتور شکل می‌گیرد اما اگر در کنار برنامه‌های اصلی روز دانشجو، تقدیری هم از دانشجویان نمونه یا برگزیده هر حوزه‌ای صورت گرفت اشکالی ندارد. 

از سخنران‌ها درخواست‌های غیرمعقول نکنید

فراهانی همچنین با تاکید بر حفظ شأن دانشگاه و کرامت انسان‌ها اظهار داشت: برای سخنران‌هایی که دانشجویان دعوت می‌کنند، درخواست‌های غیرمعقول مثل خواستن کد ملی و شماره شناسنامه و دانشگاه محل تحصیل فرد، نداشته باشید، همین که بدانید سخنران کیست و مثلا استاد کدام دانشگاه است اکتفا می‌کند. البته در نظر داشته باشید سخنران‌هایی که به دانشگاه دعوت می‌شوند از آدم‌های تندرویی که نه ادب دارند و نه تحصیلات دانشگاهی نباشند. مرز ما رعایت اخلاق و حفظ شأن دانشگاه است و چنین افرادی که به رئیس جمهور یا رئیس قوه قضاییه و هر کس دیگر فحاشی می‌کنند، به دانشگاه راه نمی‌دهیم. دانشگاه، شأن، منزلت و حرمت دارد و اخلاق و کرامت انسانی هم جایگاه دارد.

معاون وزیر بهداشت در ادامه تاکید کرد: با تجاربی که شما در برگزاری مراسم‌های روز دانشجو دارید، امیدواریم امسال سال خوبی داشته باشید. نمی‌خواهیم روز دانشجوی دولتی برگزار کنیم، ما یک برنامه رسمی و ملی داریم همان کفایت می‌کند، بقیه را به عهده خود دانشجوها بگذارید.

وی در ادامه درباره رسیدگی به مشکلات تشکل‌های اسلامی در دانشگاه‌ها گفت: در همه موضوعات دانشگاهی شوراهایی شبه قضایی در دانشگاه‌ها وجود دارند که مجوز می‌دهند و به تخلفات رسیدگی می‌کنند، مثل کمیته ناظر بر نشریات که مجوز می‌دهد و با تخلف برخورد می‌کند. این شوراها سه لایه دارد که دو لایه آن در دانشگاه است یکی هم در وزارتخانه و اگر دانشجویی اعتراضی داشته باشد، من هم رسیدگی می‌کنم. اما هیات نظارت بر تشکل‌ها دو لایه دارد یکی در دانشگاه و دیگری در وزارتخانه و به ریاست وزیر است.

برای هر موضوع ساده‌ای وزیر را درگیر نکنیم

به گفته وی، اگر قرار باشد برای هر موضوع ساده‌ای وزیر را درگیر کنیم به او جفا کرده‌ایم. تا قبل از تحریم‌ها وزیر روزی ۲۰ ساعت کار می‌کرد الان که مشکلات کمبود دارو و تحریم هم هست اگر قرار باشد ایشان را برای مشکلات ساده‌ به جلسه بکشانیم و بعد به این نتیجه برسیم که دانشگاه تخلف کرده و قانون را رعایت نکرده، ظلم است. از شما می‌خواهم جوری به مسائل تشکل‌ها رسیدگی کنید که در دانشگاه حل و فصل شود.

معاون وزیر در ادامه تاکید کرد: کارشناسان ما در پیگیری مسائل تشکل‌ها هیچ سوگیری ندارند. همه این دانشجویان فرزندان ما هستند. از شما هم می‌خواهیم که مدارا کنید و نگذارید مشکلات کوچک به سطح وزارتخانه بیاید. 

فراهانی با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها، شورای تامین استان اعلام کرده که مجوز برگزاری مراسم روز دانشجو باید از سوی این نهاد صادر شود، اظهار داشت: یکی از مسائلی که در برگزاری مراسم ۱۶ آذر مطرح می‌شود این است که در مقابل فشارهای بیرونی دانشگاه بایستیم. شورای تامین باید در جریان موضوع باشد تا امنیت فرد سخنران را در خارج دانشگاه تامین کند، مابقی ماجرا به آنها ربطی ندارد. از طرفی ممکن است شورای تامین اعلام کند که ما با این فرد مشکلی نداریم اما نمی‌توانیم امنیت‌اش را تامین کنیم، در این صورت باید با شورا همکاری کنید. بنابراین تنها مدخل ورود شورای تامین به این مساله این است که در جریان باشند و امنیت مهمان دانشگاه را تامین کنند اما به آنها ارتباطی ندارد که بخواهند در انتخاب فرد دخالت کنند. 

معاون وزیر همچنین درباره استعلام گرفتن از حراست برای صدور مجوز سخنرانی نیز توضیح داد: اینکه هیات نظارت بر تشکل‌ها برای هر سخنرانی از حراست استعلام کند یعنی من قدرت درک سیاسی ندارم و سیاسیون کشور را نمی‌شناسیم و این کسر شأن دانشگاه است. البته استعلام گرفتن از حراست لزوما بد نیست، حراست از خود ماست اما اینکه نماینده وزیر و اعضای هیات نظارت در نظر گرفته نشوند در شأن مسئولان دانشگاه نیست. استعلام زمانی باید انجام شود که سخنران فرد شناخته شده‌ای نباشد.

وی درباره اینکه تشکل‌ها برای چه برنامه‌هایی لازم است مجوز دریافت کنند، توضیح داد: تشکل‌ها دو سری برنامه می‌توانند برگزار کنند؛ برنامه‌های سیاسی و فرهنگی. اگر برنامه‌شان ماهیت فرهنگی داشته باشد باید مجوز را از شورای فرهنگی بگیرند. اما اگر موضوع سیاسی شد سخنرانی، تجمع یا مناظره بود باید از هیات نظارت بر تشکل‌ها مجوز بگیرند.

برنامه‌هایی مثل بزرگداشت روز ۱۶ آذر نیاز به مجوز از هیات نظارت بر تشکل‌ها دارد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برای برنامه‌های داخلی نیاز به دریافت مجوز نیست، خاطر نشان کرد: مثلا شورای مرکزی بسیج می‌تواند در دفتر بسیج با یک اقتصاددان جلسه بحث و گفتگو برگزار کند، یا انجمن می‌تواند یک شخصیت حوزه سلامت را دعوت کند و در دفتر خودش با او تبادل فکر کند. چنین برنامه‌هایی نیاز به دریافت مجوز ندارد. حتی اگر تشکل‌ها ۱۰۰ نفر اعضای فعال خودشان را در سالن در بسته‌ای جمع کنند و بخواهند صحبت کنند باز هم نیاز به مجوز نیست و فقط باید برای درخواست سالن اقدام کنند. اما برنامه‌هایی مثل بزرگداشت روز ۱۶ آذر، مناظره و انتخابات نیاز به مجوز از هیات نظارت بر تشکل‌ها دارد.

فراهانی درباره اختلاف نظرهای موجود درباره دریافت مجوز برای برنامه‌های بسیج دانشجویی توضیح داد: یک اختلاف نظرهایی وجود دارد اما آنچه که تصمیم گرفته شده این است که بسیج هم باید مثل بقیه تشکل‌ها عمل کند. البته قرار است در هیات نظارت مرکزی مشترک که وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد و نهاد حضور دارند درباره این موضوع تصمیمی گیری و شفاف‌سازی شود. اما تا زمانی که هیات نظارت مشترک رأی خلافی صادر نکرده نظر ما همین است که بسیج هم باید مانند دیگر تشکل‌ها عمل کند. 

معاون وزیر در ادامه درباره صدور یا عدم صدور مجوز فعالیت به خاطر مسائل مالی گفت: شورای فرهنگی فقط مجوز اجرای برنامه صادر می‌کند. حق ورود به مسائل مالی ندارد. به بیان دیگر صدور مجوز برای برنامه یک تشکل، انجمن یا هر نهاد دانشجویی دیگر به معنی تخصیص بودجه نیست. معاونان فرهنگی و دانشجویی هستید که تصمیم می‌گیرید چه میزان پول به چه برنامه‌ای اختصاص دهید یا خود دانشجویان برنامه‌ریزی می‌کنند که هزینه برنامه را از اسپانسر یا از محل دیگری تامین کنند، بنابراین شورای فرهنگی نمی‌تواند با این عنوان که پول نداریم از اعطای مجوز خودداری کند و در این خصوص معاونان فرهنگی و دانشجویی هستند که باید تصمیم بگیرند. تاکید می‌کنم شورای فرهنگی فقط وظیفه صدور مجوز دارد. 

به گزارش مفدا، فراهانی در پایان صحبت‌های خود در مورد برنامه‌های روز دانشجو تاکید کرد: وقتی مجور برگزاری یک برنامه را صادر کردید، پای آن برنامه بایستید و آن را لغو نکنید. امیدواریم امسال تعداد برنامه‌های لغو شده ۱۶ آذر در دانشگاه‌های ما به صفر برسد. 

انتهای پیام

کد N2015092

وبگردی