آفتاب

شورای عالی استانها ظرفیت تقویت همگرایی مردم را دارد

شورای عالی استانها ظرفیت تقویت همگرایی مردم را دارد

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: شوراها، علاوه برآنکه نماد مردم سالاری درنظام جمهوری اسلامی است می تواند به مکانیزیمی جهت افزایش کارآمدی وکاستن از بار مسئولیت وتصدی گری دولت تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در جریان افتتاح ساختمان شورای عالی استانها ابتدا فرارسیدن ایام میلاد پیامبر اعظم، رسول اکرم و نبی مکرم و هفته وحدت را گرامی و ابراز امیدواری کرد که از این فرصتها برای تقویت همگرایی و همبستگی و وحدت بین اقوام، مذاهب در سطح ملی و ملتها در سطح جهان اسلام استفاده شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران شورای عالی استانها با بیان اینکه شورایعالی استانها، نماد بزرگترین نهاد مردمسالارانه در جمهوری اسلامی با حدود ۲۰۰ هزار عضو می باشد گفت: این شورا می تواند به ظرفیتی برای تقویت همگرایی مردم نهاد تبدیل شود.

وی با اشاره به افتتاح ساختمان شورای عالی استانها ابراز امیدواری کرد که این مکان، به مرکز تقویت تصمیم گیری شوراها براساس بررسی ها ومطالعات کارشناسی تبدیل شود.

محسن هاشمی در ادامه خاطر نشان ساخت: با وجود آنکه بیش از دو دهه از تاسیس نهاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور می گذرد و این اصل متعالی قانون اساسی از حالت بالقوه به بالفعل درآمده است اما همچنان بخش عمده اختیارات و توانمندی های پیش بینی شده در قانون برای شورا، به این نهاد تفویض نشده است.

وی افزود: شوراها، علاوه برآنکه نماد مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی است می تواند به مکانیزیمی جهت افزایش کارآمدی وکاستن از بار مسئولیت وتصدی گری دولت تبدیل شود و در صورت تحقق تفویض اختیارات قانونی شورا، بخش مهمی از بار خدمت رسانی دولت به این نهاد مردمی منتقل می شود.

هاشمی گفت: اما تاکنون نه تنها این اتفاق رخ نداده است بلکه وظایف دولت جهت فعالیت مدیریت شهری نیز محقق نگردیده است، عدم تخصیص یارانه مصوب به حمل ونقل عمومی و اعتبارات ارزی تامین تجهیزات مترو در کنار اقداماتی نظیر به حاشیه راندن شهرداری ها در لایحه ارزش افزوده، تضعیف شوراهای اسلامی شهرها وکلانشهرها محسوب می شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: امیدواریم شورایعالی استانها با ایجاد سازوکارهایی موثر و هوشمند، در جهت تقویت نهاد شورا و استیفای حقوق مدیریت شهری از ذینفعان بویژه دولت فعال شود و با رایزنی وارائه نظرات کارشناسی، اقدامات تضعیف کننده نهاد شورا را در قوای سه گانه مدیریت نماید.

محسن هاشمی یادآور شد: واقعیت این است که مردم با مشارکتی بی سابقه در انتخابات سال گذشته شهر وروستا، رکوردی دست نیافتنی با سه برابر شدن میزان رای دهندگان به اعضای شورای شهر تهران وافزایش مشارکت در سایرکلانشهرها وشهرها رقم زدند و اگر مانتوانیم که با ارائه دستاوردهایی محسوس، پاسخی به این اعتماد و مشارکت عمومی بدهیم، قطعا در شرایط فعلی حساس نظام، موجبات ناامدی و یاس عمومی را فراهم کرده و مرتکب خیانت شده ایم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: بنابراین هراقدامی که به افزایش رضایتمندی، امیدواری عمومی و نشاط و همراهی شهروندان در سطح جامعه بیانجامد، بالاترین خدمت است.

محسن هاشمی که در جمع اعضای شورای عالی استانها سخن می گفت تاکید کرد: امیدوارم در دوره جدید فعالیت شورایعالی استانها، از تجربه ارزشمند جناب آقای الویری و سایر اعضای شوراهای شهر در مدیریت شهری حداکثر استفاده بعمل آید وانعکاس مناسبی از طریق استفاده از رسانه ها وفضای مجازی جهت تقویت همبستگی وپیوند شهروندان با نهاد شوراها در کشور ارائه شود، همچنین در تدوین لوایح مورد نیاز مدیریت شهری در کشور جهت ارائه به کمیسیون های تخصصی دولت و مجلس شورای اسلامی، از مشارکت و هم افزایی شوراهای سراسرکشور وکارشناسان خبره استفاده بیشتری صورت گیرد.

کد N2014736

وبگردی