آفتاب

در دورانی نیستیم که بگوییم این مدیر خطش چیست

در دورانی نیستیم که بگوییم این مدیر خطش چیست

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به خدمات ارائه شده به روستاییان گفت: حل مسائل روستاییان یکی از موضوعات اساسی دولت است.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسم تکریم و معارفه معاونت توسعه روستایی و عشایری ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین موضوعات در مقطع فعلی کشور، موضوع توسعه روستایی است، گفت: ما باید یک الگوی توسعه همه‌جانبه متوازن پایدار و هماهنگ را برای روستاها انتخاب کنیم؛ چراکه معتقدیم وقتی توسعه متوازن و همه جانبه در کشور است که به روستاها نیز توجه شود.

وی با بیان اینکه توسعه پایدار در کشور بدون توجه به توسعه روستایی ممکن نیست، گفت: اینکه تصور کنیم برخی اتفاقات فیزیکی همچون داشتن برق، مدرسه و آبرسانی و ... به روستاها به معنای توسعه‌یافتگی روستا است، درست نیست، بلکه روستاهای توسعه یافته باید از همه برکات و آثار توسعه برخوردار شوند و توسعه فرهنگی توام با توسعه اقتصادی می‌بایست رخ دهد.

جهانگیری با بیان اینکه باید توسعه سیاسی در روستاها رخ دهد و مردم در سرنوشت کشور خود را سهیم بدانند و مشارکتی داشته باشند، گفت: نباید هیچ کس احساس کند که نقشی در مدیریت کشور ندارد و اگر به موضوع عدالت نیز توجه کنیم، باید عدالت منطقه‌ای بین روستا و شهر برقرار شود.

وی با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در توسعه روستاها و محرومیت‌زدایی گفت: از همان روزهای نخست انقلاب امام خمینی نهادهای انقلابی مانند بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی و جهاد سازندگی و ... را با هدف ایجاد توسعه و افزایش امکانات روستاها ایجاد کرد و بعد از جهاد سازندگی به نظر می‌رسد جهت‌گیری روستاها و موضوع روستاها در نهادهای ملی کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه در دوره‌ای در دفتر مناطق محروم که با ریاست بشارتی بود، ایشان تلاش زیادی می‌کردند تا موضوع رسیدگی به مناطق محروم از دستور کار پاک نشود، گفت: خوشبختانه با حضور رضوی توسعه روستایی جدی‌تر گرفته شد و در دوره وی دفتر مناطق محروم به معاونت توسعه روستایی و عشایری تبدیل شد و دوستان تلاش زیادی کردند که حل مسائل روستاها و روستاییان به یک موضوع اصلی در دولت یازدهم و دوازدهم تبدیل شود.

وی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه روستایی گفت: خدمات زیادی در حوزه توسعه روستایی انجام شده که یکی از این خدمات آبرسانی به مناطق محروم بود. به گونه‌ای که هنگامی که در شورای عالی آب گزارشی از وضعیت دسترسی روستاییان به آب ارائه کردیم که زنان مجبور بودند چندین کیلومتر را طی کنند تا به آب برسند، اشک برخی‌ها درآمد.

وی با بیان اینکه یکی از تصمیمات مهم برداشت از صندوق ملی توسعه و خرج کردن آن برای توسعه آبرسانی به روستاها بود، گفت: در یک سال حدود ۳۰۰۰ روستا آبرسانی شد و این در حالی است که در حوزه گازرسانی نیز اقدامات زیادی انجام شد و با محدودیت‌های بودجه‌ای که داشتیم، توانستیم با تدبیر در وزارت نفت و شرکت ملی گاز از محل صرفه‌جویی، شبکه گازرسانی را کامل کنیم و تعداد روستاهایی که در دولت یازدهم و دوازدهم گازرسانی شد، از مجموع روستاهایی که پس از انقلاب گازرسانی شد، بیشتر بود و هیچ روستای بالای ۲۰ خانواری نباید وجود داشته باشد که گاز نداشته باشند

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی صرف اشتغالزایی در مناطق عشایری و روستایی شده است، گفت: افرادی که دنبال توسعه روستایی هستند و معتقدند که چهره محرومیت را باید از کشور برداشت، باید به روستاها خدمت کنند و افراد روستایی می‌بایست در کانون روستاها باقی بمانند تا چرخه تولید به کار خود ادامه دهد.

جهانگیری با اشاره به نام معاون جدید توسعه روستایی و عشایری گفت: آقای محمد امید هم نامشان زیباست و هم فامیلشان امید است و ما این روزها به امید نیاز داریم و باید تلاش کنیم که امید و اعتماد روز به روز در کشور بیشتر شود که اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از مشکلات کشور قابل حل است.

وی، معاون جدید توسعه امور روستایی را فردی متخصص، انقلابی، دلسوز و ... دانست، گفت: زمانی من به او پیشنهاد دادم که ریاست یک منطقه خوش آب و هوا را قبول کند اما او خواهان ادامه خدمت در حوزه محرومیت‌زدایی بود.

وی با بیان اینکه در دورانی نیستیم که بگوییم این مدیر خطش چیست، گفت: باید ببینیم که آیا این فرد علاقه‌مند به خدمت و کشور است یا نه؟ آیا سیاست‌های کلی دولت را قبل دارد؟ ایا می‌تواند پس از چند سال بیاید و بگوید که من این خدمات را انجام دادم؟ من امید را این گونه می‌بینم و از وزرا، معاونان و استانداران می‌خواهم که نهایت همکاری را در این خصوص داشته باشند.

به گزارش ایسنا، جهانگیری در ادامه  عنوان کرد: ما جلسه ستاد مقابله با تحریم‌ها را داریم و من باید در آن جلسه شرکت کنم و نمی‌توانم اینجا باشم.

انتهای پیام

کد N2014589

وبگردی