آفتاب

ضرورت تعامل بخش‌های فرهنگی دانشگاه‌ها به منظور دستیابی به هویت پایدار

ضرورت تعامل بخش‌های فرهنگی دانشگاه‌ها به منظور دستیابی به هویت پایدار

معاون فرهنگی وزارت علوم بر ضرورت تعامل و ارتباط معاونین و بخش های فرهنگی دانشگاهها تاکید کرد و گفت: ما انتظار نداریم معاونان فرهنگی برنامه های مشابهی داشته باشند اما برای رسیدن به همگرایی و هویت پایدار باید کدهای مشترکی بین این بخش ها تعریف شود.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری در نشست معاونان فرهنگی ۱۳ دانشگاه برتر کشور که با هدف تبادل نظر معاونان فرهنگی در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد،  بر ضرورت تعامل و همکاری بین معاونان و مسئولان فرهنگی دانشگاه‌های کشور تأکید کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران از جمله دانشگاه‌هایی هستند که به دلیل همجوار بودن باید نوعی تعامل و ارتباط مستحکم‌تری بین معاونان فرهنگی این دو دانشگاه اتفاق بیافتد. چرا که دانشجویان این دانشگاه همواره در تعامل و ارتباط با یکدیگر هستند و بهتر است فعالیت‌های این حوزه با تعامل بیشتر مسئولان فرهنگی اتفاق بیافتد که البته باید این همکاری در خصوص سایر دانشگاه‌ها نیز به وجود بیاید.

وی در ادامه تصریح کرد: در گذشته وضعیت به گونه‌ای بوده است که دانشگاه‌های بزرگ یا دانشگاه‌هایی که به نوعی نقش مادر بر عهده داشتند و به عنوان مراکز برتر و سطح یک از آنها نام برده می‌شود، علاوه بر نقش‌آفرینی مفید و مؤثر در حوزه‌ی فعالیت‌های فرهنگی به نوعی الگویی برای دانشگاه‌های دیگر در عرصه‌ی فعالیت‌های فرهنگی به شمار می‌آمدند و دانشگاه‌های دیگر از برنامه‌های این مراکز در عرصه‌ی فرهنگی استفاده می‌کردند.

معاون فرهنگی وزارت علوم، همچنین گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ارائه داد و گفت: آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، امسال با مناسبت‌ها و ایام محرم و صفر مقارن شد. اگرچه در این ایام نیز فعالیت‌های خوبی در عرصه‌ی فرهنگی و مذهبی اتفاق افتاد اما این فعالیت‌ها در هفته‌های اخیر همزمان با اتمام ایام مذهبی رونق بیشتر گرفته به طوری که دانشجویان به تدریج فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را رونق داده‌اند. که البته این فعالیت‌ها همزمان با روز دانشجو که در آستانه آن قرار داریم تراکم بیشتری خواهد یافت.

دکتر غفاری خاطر نشان کرد:‌ بر اساس رصدی که از دانشگاه‌های کشور بر مبنای برنامه‌هایی که به شورای نظارت و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که بخش قابل توجهی از مراسمات و برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. اما از طرف دیگر توجه به شرایط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جامعه که تحت تأثیر مسائل داخلی و خارجی است بر نوع فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان نیز اثرگذار خواهد بود. و ما در برگزاری برنامه‌های فرهنگی خود با دغدغه‌های جدیدی که در جامعه وجود دارد مواجه خواهیم شد. بنابراین معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها باید علاوه بر دنبال کردن فعالیت‌های فرهنگی خود، می بایست در مدیریت فضای دانشگاه‌ها نیز اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. و این مدیریت و ساماندهی باید دقیق و هوشمندانه باشد.

دکتر غفاری همچنین به تحرکات دانشجویی از ابتدای آغاز سال تحصیلی جاری در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: عمده خواسته‌ها و تحرکات دانشجویی از آغاز سال تحصیلی جاری تاکنون، با توجه به طبیعت و ویژگی مطالبه‌گری دانشجویان که در این ایام با مسائل خوابگاهی و تغذیه‌ای مواجه می‌شوند، بیشتر سبقه‌ی صنفی و دانشجویی داشته و دانشجویان کمتر در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مطالبه داشتند. اما طبیعتا این مطالبات امروزه بخصوص در ایام منتهی به روز دانشجو افزایش چشم‌گیری خواهد داشت که ما باید بسترهای لازم برای پاسخگویی به خواسته‌های دانشجویان در عرصه‌های مختلف بخصوص فرهنگی را فراهم کنیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم به توجه جدی به جایگاه فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: به اعتقاد من، فعالیت در عرصه‌های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی دانشگاه‌ها از سوی دانشجویان، همانند حوزه‌های آموزش و پژوهش مهم و تأثیرگذار است. ما باید در این عرصه نگاه ویژه‌ای به فعالیت‌های فرهنگی مراکز آموزشی داشته باشیم. چرا که اثرات و نقش این عرصه برای دانشجویان و همچنین جامعه انکارناپذیر است. 

دکتر غفاری به تفاوت رویکرد موضوعات فرهنگی با بخش‌های آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت:  جنس فضای فرهنگی و اجتماعی با جنس فضای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها بسیار تفاوت دارد. مسائل فرهنگی از یک تغییر و شتاب و آهنگ متفاوتی نسبت به حوزه‌های آموزش و پژوهش برخوردار هستند. بنابراین در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت‌های این حوزه‌ها باید توجه خاصی به ویژگی فعالیت‌های بخش‌های مختلف داشته باشیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم همچنین یاد آور شد: به تغییر رویکرد دانشگاه‌ها از نخبه‌پروری به کارآفرینی و در نهایت از کارآفرینی به مسائل فرهنگی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها در دوره‌ای اصالت خود را در نخبه‌پروری می‌دیدند. اما امروزه به دلیل این که فضای دانشگاه‌ها همواره با تغییراتی مواجه می‌شوند مسائل فرهنگی نیز اهمیت قابل توجهی پیدا می‌کند و دیگر این گونه نیست که ما همانند دانشگاه‌های نسل اول بیشتر با مسائل دانشجویی و آموزشی مواجه شویم. بلکه شاهد تحرکاتی از نوع جنبش‌های احتمالی و سیاسی هستیم. امروزه همزمان با شکل‌گیری جامعه فراصنعتی، تولید دانش اطلاعات فراصنعتی، توجه به وضعیت فرهنگی و سیاسی و اجتماعی در کنار کسب و کار و تجارت، و اختصاص کارآفرینی دانشجویان از دانشگاه‌ها یک انتظار تلقی می‌شود و دیگر نمی‌توانیم نقش دانشگاه‌ها را به تخصص‌محوری تغییر بدهیم.

دکتر غفاری در پایان بر ضرورت هم‌گرایی نسبی بین فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: ایجاد هم‌گرایی نسبی به منظور دستیابی به موقعیت پایدار و با ثبات باید یک هدف اصلی در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باشد. و مسئولان فرهنگی نیز باید بتوانند برای رسیدن به هدف واحد در عرصه‌ فرهنگی به کدهای مشترک دست یابند.

در ادامه این نشست یک روزه معاونان فرهنگی به بحث و بررسی درباره عمده‌ترین مشکلات معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها، ارائه پیشنهاد برای حل آنها، ارائه جدیدترین برنامه‌ها و طرح‌های معاونت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های برتر و تبادل تجارب پرداختند.

همچنین، دکتر محمدرضا جوادی یگانه دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به سخنرانی پرداخت.

انتهای پیام

کد N2014515

وبگردی