آفتاب
۲ معاون وزارت ارشاد در نشست خبری تشریح کردند؛

برنامه‌ حمایتی ارشاد برای نویسندگان کتاب‌ با موضوع حقوق شهروندی

برنامه‌ حمایتی ارشاد برای نویسندگان کتاب‌ با موضوع حقوق شهروندی

معاونان توسعه مدیریت و منابع و حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌های این وزارتخانه را برای حمایت از نویسندگان کتاب‌هایی با موضوع حقوق شهروندی تشریح کردند.

برنامه‌های وزارت ارشاد برای حمایت از نویسندگان کتاب‌هایی با موضوع حقوق شهروندی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری همایش «هم‌اندیشی نویسندگان حقوق شهروندی کشور» بعدازظهر امروز (چهارشنبه ۳۰ آبان) با حضور معاونان توسعه مدیریت و منابع و حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجتمع باغ زیبا در تهران برگزار شد.

لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اینکه موضوع حقوق شهروندی کماکان نیازمند فرهنگ‌سازی است، از وزارتخانه متبوعش به عنوان نهادی که عهده‌دار این مسئله است، نام برد و گفت: اگرچه در قانون اساسی موضوع حقوق شهروندی پیش‌بینی شده است اما باید الزامات اجرایی آن به شکل جدی‌تری مورد بررسی قرار گیرد.

وی دسترسی به محتوای مطلوب و مناسب در زمینه حقوق شهروندی را برای عموم شهروندان ضروری دانست و با اشاره به همزمانی این نشست با هفته کتاب، از کتاب به عنوان رسانه‌ای که نقش مهمی در زمینه‌سازی برای تبیین حقوق شهروندی دارد، یاد و ابراز امیدواری کرد: آثار باکیفیتی در موضوع حقوق شهروندی منتشر شود.

همچنین در این نشست علی‌اصغر کاراندیش معاون حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستیار ویژه وزیر در حوزه حقوق شهروندی با اشاره به دو وظیفه‌ای که این وزارتخانه در بحث حقوق شهروندی بر عهده دارد، گفت: آشنا کردن بیشتر مردم با حقوق خودشان و همچنین در نسبت با مسئولان، یکی از وظایف اساسی وزارت ارشاد است.

وی افزود: نکته دوم این است که می‌بایست زمینه مطالبه حقوق شهروندی در میان مردم افزایش یابد. نکته دیگری که ما در وزارت ارشاد به دنبال آن بوده و هستیم، این است که در حوزه‌های مختلف سینمایی، هنری، مطبوعاتی، قرآنی و ... زیرساخت‌ها و تسهیلات لازم را برای بهبود وضعیت حقوق شهروندی مراجعه‌کنندگان به این وزارتخانه فراهم کنیم.

کاراندیش در ادامه برخی اقدامات صورت گرفته در دبیرخانه حقوق شهروندی را در وزارتخانه متبوعش به شرح زیر برشمرد: ایجاد دبیرخانه حقوق شهروندی، برگزاری پنج نشست علمی و تخصصی حقوق فرهنگی از منظر حقوق شهروندی، ارتباط با استان‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت ارشاد جهت معرفی نماینده‌شان به این دبیرخانه، حمایت از نویسندگان، ناشران و فعالان حوزه حقوق شهروندی در جهت خرید آثار مرتبط با این حوزه، ایجاد میز خدمت و تبدیل آن به میز الکترونیک خدمت در وزارت ارشاد تا پایان سال، برپایی غرفه حقوق شهروندی در نمایشگاه امسال کتاب تهران، شفاف‌سازی و پیگیری اجرای آیین‌نامه‌های قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و مشارکت دادن نهادها و تشکل‌های صنفی و مدنی در راستای اجرای حقوق شهروندی.

معاون حقوقی مجلس و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خریداری ۱۵ درصد از کتاب‌ها با محتوای حقوق شهروندی و تجهیز کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مساجد به این قبیل محتواها و برگزاری دو دوره آموزشی منشور حقوق شهروندی برای کارکنان وزارت ارشاد تأکید کرد: ما تیمی را هم برای رصد و تبیین فعالیت‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف در زمینه تحقق حقوق شهروندی ایجاد کرده‌ایم.

کاراندیش همچنین به برخی از اقدامات در دست اجرا در این زمینه در وزارت ارشاد اشاره کرد و یادآور شد: قرار بر این است که در برنامه‌ها و جشنواره‌هایی که وزارت ارشاد تولی آنها را بر عهده دارد، پیوست حقوق شهروندی رعایت شود. ما همچنین به دنبال تدوین شاخص‌های تحقق حقوق شهروندی در جهت ارزیابی میزان موفقیت‌ها در راستای اجرای این قانون هستیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره جایزه کتاب سال حقوق شهروندی هم گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری برنامه‌ریزی‌های لازم را برای برگزاری این جایزه انجام داده‌اند که این جایزه از امسال به مدت سه سال برگزار خواهد شد و پیش‌بینی‌های لازم برای برگزاری کیفی آن صورت گرفته است.

کد N2014509

وبگردی