آفتاب

تحریم‌ها همکاری‌های بشردوستانه را تضعیف کرده است

تحریم‌ها همکاری‌های بشردوستانه را تضعیف کرده است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در دیدار با دستیار ارشد دبیر کل سازمان ملل متحد در امور همکاری های بشر دوستانه در خاورمیانه «اوچا»، ضمن تاکید بر مستثنی بودن اقدامات بشر دوستانه از تحریم ها، گفت: باید تاثیرات تحریم بر میزان تاب آوری و آمادگی شهرها در برابر سوانح و بلایا در یک نشست بین المللی بررسی و خطراتی که جان انسان ها را تهدید می کند مشخص شود.

به گزارش ایسنا، احمد صادقی در دیدار با رشید خالیکوف با قدردانی از فعالیت های بشردوستانه «اوچا» تصریح کرد: تاب آوری شهرها در برابر سوانح طبیعی حوزه بشردوستانه است و نباید از منظر سیاسی به آن نگاه شود.
‎جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه برقراری تحریم های ناجوانمردانه باعث شده تا همکاری های بشر دوستانه ضعیف شود و زندگی و جان انسان ها به خطر بیافتد افزود: پیشنهاد می کنم در یک نشست بین المللی میزان تاثیرگذاری تحریم ها در تاب آوری شهرها بررسی تا ابعاد تاثیر تحریم ها و خطراتی که جان انسان ها را تهدید می کند مشخص شود.
‎وی با اشاره به ویژگی های جمعیتی و جغرافیای شهر تهران افزود: بر اساس مطالعات انجام شده تهران جزو 5 شهر پرریسک جهان بخصوص در زلزله و ایران جزو 10 کشور حادثه خیر جهان رتبه بندی می شود از همین رو بهره گیری از تجربیات بشردوستانه بین المللی در این کشور با اهمیت و ضروری است.
‎صادقی با ابراز نگرانی از وضعیت بافت های فرسوده در تهران گفت: 32 کیلومتر مربع بافت فرسوده در تهران وجود دارد که لازم است نهادهای بشردوستانه در خصوص بازسازی بافت های فرسوده همکاری نمایند.
‎وی مهم ترین هدف سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران را آموزش و ارتقاء سطح توانایی و آگاهی شهروندان در جهت مقابله با بحران های طبیعی عنوان کرد و افزود: در این راستا می توان به اقداماتی از جمله تولید برنامه های مختلف رادیویی، تلویزیونی، برگزاری دوره های آموزشی و اجرای مانورهای گوناگون در سطح محلات و مدارس، راه اندازی گروه های مردمی دوام، به کارگیری علم و تکنولوژی‌های روز دنیا همچون سامانه های رصد و پایش، سامانه هشدار سریع زلزله و ساخت پایگاه های آموزش امدادی در کوچکترین نهادها از جمله منزل، محله، مسجد و مدرسه اشاره کرد.
‎ رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: بروز سوانح طبیعی در ایران با توجه به اینکه از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز منطقه و جهان و دارای روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای متعدد است و همچنین از موقعیت (سوق الجیشی) خاص برخوردار است سبب پیامدهای جهانی خواهد شد و لازم است تا اقدامات پیشگیرانه و ایمن سازی گسترده ای جهت پیشگیری از وقوع و ایجاد این تنش صورت گیرد.
‎دستیار ارشد دبیر کل سازمان ملل متحد در امور همکاری های بشر دوستانه در خاورمیانه «اوچا» و هیات همراه در این دیدار ضمن بازدید از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران تهران بر ادامه همکاری ها و به اشتراک گذاشتن تجربیات در حوزه پیشگیری، آمادگی و مقابله با سوانح به ویژه زلزله و مستثنی بودن اقدامات بشردوستانه از تحریم ها تأکید کرد.
‎رشید خالیکوف افزود:  سازمان «اوچا» با کمک سازمان همکاری های بین المللی «اکو» زمینه های همکاری مشترک و ایجاد پروژه های مرتبط با حوزه مدیریت بحران در تهران را بررسی خواهد کرد.
‎ خالیکوف با بیان اینکه تحت تاثیر توانایی مدیریتی و تجهیزاتی مجموعه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران قرار گرفته است، تصریح کرد: بعد از زلزله بم، در ایران به ویژه در تهران اقدامات ارزشمندی در حوزه تجهیزات، نوسازی و آموزش شهروندان انجام شده است که قابل ستایش است.
‎همچنین در این دیدار ایاد نصر مسئول منطقه‌ای «اوچا» اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت بحران در تهران را ارزشمند توصیف کرد و افزود: تلاش می کنیم تا توجه مدیران ارشد اوچا را نسبت به وقوع سوانح طبیعی در ایران جلب نماییم.
‎ وی با بیان اینکه سازمان های بین المللی با اهمیتی در ایران حضور دارند گفت: در تلاش هستیم تا تصویر واقعی از اقدامات تاثیرگذار ایران که با وجود محدودیت ها توانسته است امکانات و توانایی های خود در سطح استانداردهای جهانی در حوزه مدیریت بحران را گسترش دهد، در عرصه بین المللی ارائه نماییم.
‎ایاد نصر با بیان اینکه حوزه مدیریت بحران یک مسئله بشردوستانه است و نباید به آن با دید سیاسی نگاه کرد، افزود: برنامه جامع مدیریت بحران که توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران تهیه شده است می تواند برنامه و سند اقدام سایر کشورهای منطقه قرار گیرد.
‎وی گفت: ایران از لحاظ فنی، علمی و تجربی در سطحی است که می تواند سرمشق سایر کشورهای منطقه قرار گیرد و به عنوان یک کشور پیشرو سایر کشورهای منطقه را در حوزه مدیریت بحران راهبری کند.

کد N2014376

وبگردی