آفتاب

هلدینگ‌ها در تمام دنیا توسط بانک‌ها و شرکت‌های بیمه راهبری می‌شوند/ میانگین بازدهی هولدینگ‌ها در دوره رکود بالاتر از میانگین کل شرکت‌های بورس بود

هلدینگ‌ها در تمام دنیا توسط بانک‌ها و شرکت‌های بیمه راهبری می‌شوند/ میانگین بازدهی هولدینگ‌ها در دوره رکود بالاتر از میانگین کل شرکت‌های بورس بود

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر تعداد هلدینگ‌های پذیرفته شده در بورس 29 شرکت و در فرابوس 5 شرکت است که امتیاز راهبری شرکت‌های هلدینگ بالاتر از میانگین کل شرکت‌های بورس است. همچنین میانگین بازدهی هلدینگ‌ها در دوره رکود بالاتر از میانگین بازدهی کل شرکت‌های بورس و در دوره رونق بالاتر از میانگین بورس بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی صحرایی مدیرعامل بورس و اوراق بهادار در همایش ارزش‌آفرینی هلدینگ‌ها در مورد اهمیت هلدینگ‌ها در اقتصاد کشور گفت: ما همزمان با کره‌جنوبی رشد اقتصادی را شروع کردیم امروز آنها در لبه توسعه قرار دارند و ما در شرایط کنونی هستیم. این عوامل مختلفی دارد که یکی از آنها بحث هلدینگ‌ها هستند که کره‌ای‌ها از کشتیرانی گرفته تا داروسازی برای رشد اقتصادی خود از آن استفاده کردند.

وی ادامه داد: ضرورت تشکیل هلدینگ‌ها دلایل گوناگونی دارد که مشکلات ایجاد شده در سر راه خصوصی‌سازی، صرفه‌جویی در زمان برای ورود به بازارهای جدید، سطح پایین سودآوری شرکت‌ها، وجود اهداف چندگانه و گاهاً متضاد، عدم استفاده موثر از منابع مالی را می‌توان از این دلایل دانست.

وی افزود: مزایای هلدینگ‌ها کمک به رشد اقتصادی از طریق جمع‌آوری سرمایه‌ها و تخصیص بهینه این سرمایه‌ها است. همچنین می‌توان با حمایت مالی از شرکت‌های زیرمجموعه موجب افزایش توان رقابتی شد.

صحرایی با اشاره به مزیت‌های نسبی هلدینگ‌ها گفت: هلدینگ‌ها می‌توانند منابع مالی وسیع‌تری را برای طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری تخصیص دهند و با توجه به تخصصی بودن مدیریت آنها بهره‌وری بالا و بازدهی بیشتر در سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و با توجه به متنوع بودن کسب و کار آنها ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: نقش هلدینگ‌ها در رشد اقتصادی کشورها غیر قابل انکار است و این از طریق افزایش حجم صادرات، تجمیع و تخصیص سرمایه، افزایش حجم سرمایه ناخالص داخلی با انجام پروژه‌های زیرساختی و بزرگ، افزایش تولید به دلیل برخورداری از صرفه‌جویی نسبت به مقیاس، همکاری با دولت برای انجام پروژه‌های مشترک و تحقق بودجه دولتی قابل تحقق است.

وی با اشاره به جایگاه هلدینگ ها در بازار سرمایه گفت: در حال حاضر تعداد هلدینگ‌های پذیرفته در بورس 29 شرکت و در فرابوس 5 شرکت است که امتیاز راهبری شرکت‌های هلدینگ بالاتر از میانگین کل شرکت‌های بورس است. همچنین میانگین بازدهی هولدینگ‌ها در دوره رکود بالاتر از میانگین بازدهی کل شرکت‌های بورس و در دوره رونق بالاتر از میانگین بورس بوده است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات دیگر پراکندگی هلدینگ‌ها در بازار سرمایه است که بیشتر شامل محصولات شیمیایی، واسطه‌گری مالی، خودرو و ساخت قطعات، محصولات دارویی، انبوه‌سازی و املاک و خانه‌های فلزی هستند و یکی از موضوعات مهم این است که در تمام دنیا هلدینگ‌ها توسط بانک‌ها و شرکت‌های بیمه راهبری می‌شوند. بنابراین باید در واگذاری املاک بانک‌ها توجه کافی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه هلدینگ‌ها جایگاه بالایی در شفافیت و اطلاع‌رسانی دارند، گفت: براساس آمارها نمره اطلاع‌رسانی میانگین بازار 76 بود که در حالی که میانگین هلدینگ‌ها 86 است. همچنین اطلاع‌رسانی به موقع برای بازار 85 است در حالی که میانگین هلدینگ‌ها 91 بوده و همچنین قابلیت اتکا به اطلاع‌رسانی بازار 56 بود که این برای میانگین هلدینگ‌ها 76 است.

مدیرعامل بورس و اوراق بهاداردر مورد جایگاه هلدینگ‌ها در بازار بورس گفت: در حال حاضر ارزش کل هلدینگ‌ها در بورس تهران 1690 میلیارد ریال است. این رقم در فرابورس 7هزار و 163 میلیارد ریال است. همچنین ارزش کل معاملات صورت گرفته در بورس در هفت ماهه نخست سال 99 هزار میلیارد ریال که 19.5 درصد معاملات را شامل می‌شود و این در فرابورس 13.5 درصد است. همچنین 9 شرکت از 50 شرکت بورس و 7 شرکت از 30 شرکت بورس را هلدینگ‌ها تشکیل می‌دهند.

کد N2014165

وبگردی