آفتاب

بنگاه اقتصادی در مقیاس جهانی نداریم/ ضرورت توسعه هلدینگ‌ها برای پوشش ریسک سرمایه گذاری

بنگاه اقتصادی در مقیاس جهانی نداریم/ ضرورت توسعه هلدینگ‌ها برای پوشش ریسک سرمایه گذاری

دبیر اجرایی همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگ ها با بیان اینکه نیازمند نهادهای مالی بزرگی هستیم که بتوانند ریسک سرمایه گذاری ها را تحمل کنند،‌گفت:متاسفانه در کشور ما بنگاه‌های اقتصادی در اشل جهانی وجود ندارد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حسن قالیباف اصل در همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگ‌ها با اشاره به اهمیت کار هلدینگ‌ها گفت: هلدینگ‌ها و مجموعه‌های بزرگ در بازارهای مالی کاری را می‌توانند انجام دهند که اشخاص به صورت انفرادی قادر به انجام آن هستند مانند افزایش ظرفیت استقراض‌ها، کاهش هزینه معاملات، گردش اطلاعات، نظارت بر عملکرد بنگاه‌ها ...

وی گفت: یکی از مباحث مهم در بازارهای مالی پیشرفته که توسط هلدینگ‌ها انجام می‌شود، بحث تصاحب است یعنی اگر عملکرد یک شرکت مناسب نباشد و ارزش آن در بازار سرمایه پایین تعیین شود آن شرکت توسط سایر شرکت‌ها تصاحب و مدیریت آن با مدیریت کاردان جایگزین می‌شود تا ارزش آفرینی بنگاه‌ها افزایش یابد و در نهایت اقتصاد کشور شکوفا شود.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های بزرگ هلدینگ‌ها تامین مالی در ابعاد بالا است قاعدتا برای کارهای بزرگ در کشور نیازمند مجموعه‌‌های بزرگ هستیم و از آنجایی که تامین مالی اقدامات بزرگ توسط افراد امکان‌پذیر نیست ، نیاز به ساختار هلدینگ ضروری است.

وی افزود: هلدینگ‌ها می‌توانند سرمایه‌های خرد مردم را جمع‌آوری و پروژه‌ها را تامین مالی کنند معمولا پروژه‌های بلندمدت که سه تا پنج سال طول می‌کشند از حوصله افراد خارج هستند چراکه به دنبال بازدهی فوری در سرمایه‌گذاری‌های خود هستند بنابراین می‌توان از ظرفیت هلدینگ‌ها در این حوزه ها استفاده کرد. از این طریق می‌توان هم به سهام دار سود رساند و هم تامین مالی پروژه‌ها را انجام داد.

قالیباف اصل با اشاره  به نقش هلدینگ‌ها در استارت‌آپ‌‌ها گفت: هلدینگ‌ها تنوع سرمایه‌گذاری بالایی دارند برای مثال در زمینه استارت‌آپ‌ها نقش هلدینگ‌ها غیرقابل انکار است. البته از آنجایی که نیازمند منابع مالی زیادی هستند و همچنین در مرحله ایده هستند،ریسک بالایی برای سرمایه گذاری دارند. قاعدتا نیازمند نهادهای مالی بزرگی هستیم که بتوانند این ابهام در ریسک را تحمل کند که هلدینگ‌ها قادر به انجام آن هستند.

وی تصریح کرد: هلدینگ‌ها در اقتصاد دنیا نقش اساسی دارند حتی برای برخی از کشورها به عنوان یک برند هستند که فعالیت آنها تاثیر جهانی دارد و ما نیز اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور بزرگ باشد نیازمند بنگاه‌های اقتصادی بزرگ هستیم. متاسفانه در کشور ما بنگاه‌های اقتصادی در اشل جهانی وجود ندارد و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود.

کد N2014022

وبگردی