آفتاب
اسماعیلی مطرح کرد؛

تاثیرگذاری کتابخانه‌ها در گرو رفت‌وآمد زیاد و مخاطب است

تاثیرگذاری کتابخانه‌ها در گرو رفت‌وآمد زیاد و مخاطب است

مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: کتابخانه‌های عمومی در صورتی می‌توانند نقش جدی و اثربخش در این حوزه و سایر حوزه‌ها داشته باشند که محلی پر رفت و آمد و پرمخاطب باشند.

علی محمد اسماعیلی مدیرعامل انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی (خوشه) درگفتگو با خبرنگار مهر، درباره ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای ایجاد تحول در حوزه‌های اجتماعی و کاهش مشکلات اجتماعی کشور گفت: کتابخانه‌های عمومی در صورتی می‌توانند نقش جدی و اثربخش در این حوزه و سایر حوزه‌ها داشته باشند که محلی پر رفت و آمد و پرمخاطب باشند. بخشی از این هدف با حضور کتابدارهای فعال متخصص پوشش داده می‌شود؛ بخشی را هم فضاسازی‌ها و امکانات فیزیکی کتابخانه و بخش دیگر را کتاب‌ها و خدماتی که کتابخانه ارائه می‌دهد پوشش خواهد داد. هرچه این عوامل کیفیت بالاتری داشته باشند، به همان نسبت مخاطب بیشتری جذب خواهد شد و کتابخانه بیشتر محل رجوع و اثربخشی در محله و جامعه خود خواهد بود.

وی درباره انجام فعالیت‌های اجتماعی در کتابخانه‌ها گفت: باید دلیل مراجعه افراد به کتابخانه را مورد ارزیابی قرار داد و مخاطبان را تحلیل کرد. ولی در نگاه کلی مخاطبان و مشتریان کتابخانه‌ها دانشجویان و قشر کتابخوان جامعه هستند که دچار خیلی از  آسیب‌ها نشده‌اند. بنابراین شاید بتوان گفت کتابخانه بیشتر می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی آینده پیشگیری کند تا اینکه اثر قابل توجهی در وضعیت فعلی مبتلایان به آسیب‌های اجتماعی داشته باشد زیرا جذب این افراد به کتابخانه ها به مراتب سخت‌تر از جذب مخاطبان عادی و سایر اقشار است؛ مگر اینکه فعالیت‌های جانبی و اختصاصی ویژه‌ای جهت آنان تدارک دیده شود.

اسماعیلی درباره رویکرد جدید نهاد کتابخانه‌ها در زمینه فعالیت‌های اجتماعی گفت: این رویکرد و سایر فعالیت‌های ایجابی در کتابخانه‌ها در رونق هرچه بیشتر کتابخانه‌ها موثر خواهد بود و به تناسب کیفیت اجرای آنها در فرهنگ عمومی جامعه نقش آفرینی خواهد کرد زیرا کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها پاتوق‌ و مکان‌های عمومی فرهنگی هستند که قابلیت جریان‌سازی و ارتقای سطح فرهنگ را دارند.

وی در ادامه گفت: طبیعتا خانواده برای پاسخگویی به نیازهای فرهنگی خود نیازمند مشاوره، منابع و همفکرانی در دسترس است و چه بهتر که این امور در محافل خودمانی و دلنشین کتابخانه اتفاق بیفتد؛ محفلی که یادآور خاطرات خوب کتابهاست، کتاب‌هایی که طعم آن‌ها تا مدت‌ها در خاطر آدم می‌ماند.

رئیس انجمن خوشه در پایان و در بیان تجربیات خود از حضور در کتابخانه‌ها گفت: خاطرات کتابخانه‌گردی من هم به دوران دانش‌آموزی و دانشجویی برمی‌گردد؛ زمانی که با همکلاسی‌ام در محل دوست‌داشتنی کتابخانه پارک دانشجو و کتابخانه محدوده پیچ شمیران قرار مطالعه ۲نفری داشتیم. البته بعضی‌ها مثل بنده بیشتر مایلند کتابی که می‌خوانند و خوانده‌اند از آن خودشان باشد بنابراین بیشتر در کتابفروشی‌ها پیدایشان می‌شود.

کد N2013907

وبگردی