آفتاب
یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایلنا:

دستاوردهای نظامی را می‌توان به دستاوردهای اقتصادی تبدیل کرد/ دنیا باید حوزه نفوذ ایران را به رسمیت بشناسد

دستاوردهای نظامی را می‌توان به دستاوردهای اقتصادی تبدیل کرد/ دنیا باید حوزه نفوذ ایران را به رسمیت بشناسد

یک استاد دانشگاه اظهار داشت: زمانی که برتری‌های سیاسی و نظامی در قالب مذاکرات مطرح شوند و طرفین نیز آن را به رسمیت بشناسند در لابه‌لای آن می‌توان این دستاوردها را به امتیازات اقتصادی تبدیل کرد.

علی اصغر زرگر در گفت‌وگو با ایلنا در مورد ضرورت تبدیل دستاوردهای نظامی ایران به دستاورهای اقتصادی گفت: به نظر من این دستاوردها قابل تبدیل است. آمریکا و به تبع آن کشورهای اروپایی که دنباله رو آمریکا هستند به دنبال منافع خود در خاورمیانه هستند و سعی می‌کنند امنیت اسرائیل و امنیت انرژی را تامین کنند و در کل خواستار دفاع از دوستان و هژمونی خود در خاورمیانه از طریق نفوذ سیاسی، نظامی و اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: اما نفوذ ایران در عراق، سوریه و یمن و آنچه غربی‌ها ادعا می‌کنند در هلال شیعه توانسته نفوذ آمریکا در منطقه را به چالش بکشد و حتی برخی از رهبران ایران خواستار به صفر رسیدن نفوذ آمریکا در خاورمیانه غربی هستند و این یک چالش بزرگ برای آمریکا است. از همین روی آمریکا به دنبال عقب راندن ایران به داخل مرزها با طرح ادعای بی ثبات سازی خاورمیانه توسط ایران است.

زرگر تصریح کرد: به نظر من از طریق مذاکرات می‌توان به حضور ایران و نفوذ آن در سوریه، یمن و سایر کشورها که ایران در آن به عنوان یکی از بازیگران اصلی به شمار می‌آید، رسمیت بخشید همانطور که آمریکا و ترکیه نیز این نفوذ را دارند.باید به نوعی حد وحدودها مشخص شود. این مذاکرات می‌تواند از یمن که بحران انسانی در جریان است شروع و به نقاط دیگر تسری یابد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر امتیازهای اقتصادی در روند مذاکرات مورد اشاره گفت: در این مذاکرات باید امتیازاتی مطرح و  بدوبستان صورت بگیرد، حدود و نفوذ به رسمیت شناخته شود. زمانی که برتری‌های سیاسی و نظامی در قالب مذاکرات مطرح شوند و طرفین نیز آن را به رسمیت بشناسند در لابه‌لای آن می‌توان این دستاوردها را به امتیازات اقتصادی تبدیل کرد.

کد N2013868

وبگردی