آفتاب

مهمترین فاکتور در توسعه ایمنی شهری، تاکید بر مسائل اجتماعی است

مهمترین فاکتور در توسعه ایمنی شهری، تاکید بر مسائل اجتماعی است

معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی گفت: مهمترین فاکتور در توسعه ایمنی شهری، تاکید بر مسائل اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود قدیری، معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در نشست خبری چهارمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی ایمنی شهری و اولین نمایشگاه صنعت ایمنی کشور گفت: این همایش در اسفند ماه سال جاری برگزار می شود. ما تلاش کردیم به اهداف محتوایی گرایش بیشتری پیدا کنیم و این همایش جایی برای توسعه علم در بحث ایمنی شود.

دبیر اجرایی همایش بین المللی ایمنی شهری ادامه داد: ما در کشور دچار فقر علمی هستیم و دانشگاه ها در مباحث ایمنی ورود نمی کنند؛ به همین دلیل جامعه ای داریم که با افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی ریسک شهری در آن بیشتر می شود. اگر به همین شکل پیش برویم ممکن است حوادثی پیش آید که پلاسکو در مقابل آن صفر باشد.

وی افزود: در دانشگاه های دنیا رشته مهندسی حریق تدریس می شود. به دلیل اینکه سرعت رشد حریق زیاد است، بهترین آتش نشانان کسانی هستند که در محل حضور دارند. اگر افرادی در محل درخصوص مهندسی حریق اطلاعات داشته باشند دیگر نیاز چندانی به آتش نشان ها نیست.

قدیری ادامه داد: در حوزه مهندسی حریق اولین دوره در دانشگاه خواجه نصیر در مقطع کارشناسی ارشد آغاز شده و امیدواریم تا دو سال دیگر اولین فارغ التحصیلان این رشته را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تلاش کرده ایم در همایش دانشگاه ها را با خود همراه کنیم، گفت: ما در مرحله اول باید کاری کنیم اصلا حریق اتفاق نیفتد و در مرحله بعد اگر اتفاق افتاد باید کسانی که در محل حاضر هستند بتوانند حریق را مدیریت کنند. ما باید زمان اطلاع رسانی حریق را کاهش دهیم و به مردم درخصوص حریق آموزش دهیم.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی گفت: مهم ترین فاکتور در مسائل ایمنی شهر فرهنگ اجتماعی است.

وی افزود: ما اکنون ساختمان هایی داریم که تجهیزات و تمهیدات مناسب را دارند اما چون فرهنگ اجتماعی وحود ندارد، پله های فرار مسدود می شوند و مردم نمی دانند باید چگونه فرار کنند. ما از دانشگاه های دنیا خواسته ایم به ما کمک کنند تا تجارب مربوط به آتش نشانی را به مردم منتقل کنیم تا کمترین تلفات و خسارات را در زمان حریق داشته باشیم. قدیری با بیان اینکه ما از دانشگاه ها برای این همایش دعوت به عمل آورده ایم، اظهار کرد: دانشگاه شریف، خواجه نصیر، دانشگاه شهید بهشتی و ... از این دعوت استقبال کرده‌اند.

وی ضمن انتقاد از شرکت های بیمه گفت: اولین ایستگاه های آتش نشانی را در دنیا سازمان های بیمه ایجاد کردند تا خساراتی که پرداخت می کنند، کمتر شود. در کشور ما بیمه آن گونه که باید نقش خود را در مورد آتش نشانی ایفا نمی کند. وقتی ۳ هزار نفر در داخل یک ساختمان هستند که بیمه است و ریسک ایمنی دارد، چه کسی باید در زمان حریق برای نجات افراد اقدام کند؟ قطعا آتش نشانان باید بروند و تضمینی نیست جان آنان حفظ شود.

وی در پایان تاکید کرد: از اصحاب رسانه انتظار داریم به جامعه آتش نشانی کمک کنند و پیامشان را به گوش مسئولان برسانند.

کد N2013636

وبگردی