آفتاب

لایروبی ۴۹۵ کیلومتر کانال در پایتخت برای آمادگی بارش برف/ استفاده از ۱۹ هزار تن نمک

لایروبی ۴۹۵ کیلومتر کانال در پایتخت برای آمادگی بارش برف/ استفاده از ۱۹ هزار تن نمک

معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به لایروبی ۴۹۵ کیلومتر کانال در سطح شهر تهران برای آمادگی مقابله با بارش برف خبر داد و افزود: برای امسال ۱۹ هزار و ۶۸۳ تن شن و نمک در هنگام بارش برف در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، مجتبی یزدانی در نشست خبری امروز سه‌شنبه در تشریح اقدامات معاونت خدمات شهری شهرداری تهران درباره بارش‌های برف و باران ظرف روزها و ماه‌های آینده گفت: طرح لایروبی مسیرها، رودخانه‌ها، نهرها و جوی‌ها در تمامی نقاط سطح شهر تهران پس از چند مرحله ارزیابی انجام شده است که این موارد از طریق گزارش‌های شهروندان به سامانه‌های ۱۳۷ و ۱۸۸۸ در بازدیدهای میدانی، گزارشات مرکز کنترل ترافیک و سازمان آتش‌نشانی محقق شده‌اند.

وی افزود: در بخش دیگری از اقدامات معاونت خدمات شهری برای آمادگی در برابر بارش‌ها، مشکلات عمرانی موجود در سطح شهر تهران با برگزاری جلساتی با معاونت عمرانی انجام شده و بخش دیگری از آنها نیز توسط این معاونت در حال انجام است. سازمان آتش‌نشانی نیز برای امسال علاوه بر نردبان‌هایی که خریداری شده است، به تجهیزات فردی جهت بحران و سیل نیز مجهز شده تا در هنگام بروز حوادث بتوانند از این تجهیزات استفاده کنند.

وی ادامه داد: در خصوص اقدامات پیشگیرانه با مدیریت بارش برف برای سال جاری نیز ابلاغ دستورالعمل برف‌روبی به مناطق انجام شده است. همچنین تشکیل ستاد مدیریت برف‌روبی شهرداری تهران به ریاست شهردار تهران، ستاد برف‌روبی منطقه‌ای به ریاست شهردار منطقه و ستاب برف‌روبی ناحیه‌ای به ریاست شهردار ناحیه انجام می‌شود. به این ترتیب ستاد مدیریت برف‌روبی در سطح مناطق و نواحی همانند شهرداری مرکز تشکیل می‌شود تا در هر منطقه در خصوص اقدامات لازم تصمیمات بر اساس شرایط هر منطقه و ناحیه اتخاذ شود.

معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به شناسایی نقاط بحرانی و حساس درباره آبگرفتگی معابر گفت: این نقاط شناسایی شده و با هماهنگی معاونت عمرانی برای حل مشکلات آنها اقدام شده است. همچنین هماهنگی با سایر نهادها و ارگان‌ها برای مدیریت بهتر انجام شده است.

وی افزود: برای سال جاری کارگاه‌های آموزشی ویژه عوامل برف‌روبی برگزار شده و تلاش کرده‌ایم از نیروهای کارآزموده در هنگام بارش‌ها بهره بگیریم. ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته و استفاده بهینه از نیروی انسانی در اختیار پیمانکاران خدمات شهری و فضای سبز در عملیات برف‌روبی در زمان بارش نزولات آسمانی نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری و مشارکت شهروندان درباره بازگشایی معابر فرعی و برف‌روبی مقابل درب منازل خود هنگام بارش برف گفت: قطعا امسال کنترل و نظارت دقیقی بر برف‌روبی با هدف جلوگیری از یخبندان معابر، پیاده‌راه‌ها و محل‌های حساس انجام خواهد شد و پیمانکاران مطابق سناریوهای مربوطه ملزم هستند آمادگی کامل در چهار سطح عملیات شامل قبل از بارش، پس از اعلام شرایط فوق‌العاده، حین و پس از پایان بارش را داشته باشند.

وی ادامه داد: برای امسال با هدف ارتقای ارائه خدمات و عملکرد مناسب‌تر در هنگام بارش برف، راه‌اندازی و تجهیز چهار ایستگاه برف‌روبی جهت پشتیبانی مناطق ۲۲ گانه با مدیریت سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران انجام شده است.

وی هرس به موقع درختان توسط مناطق ۲۲ گانه، برپایی ۴۲ سایت برف‌تکانی درختان در سطح مناطق و برنامه‌ریزی به منظور فرهنگ‌سازی در خصوص تقویت مشارکت عمومی با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد شوراهای محلی، مطبوعات و رسانه‌های عمومی را از دیگر اقدامات معاونت خدمات شهری شهرداری تهران برای پیشگیری از بروز مشکلات در هنگام بارش‌ها خواند و افزود: بی‌تردید در روزهایی که شاهد بارش برف هستیم، شهروندان نباید انتظار داشته باشند همانند روزهای عادی در همان زمانی که در روزهای عادی تردد می‌کنند، بتوانند در سطح شهر تردد کنند. در حقیقت برای رسیدن به محل کار یا محل مورد نظر خود در روزهای برفی تردد آنها با توجه به افزایش حجم ترافیک با مشکلاتی مواجه خواهد شد و زمان بیشتری را می‌طلبد.

وی تاکید کرد: با توجه به احتمال بارش بیشتر در برخی مناطق همچون مناطق یک، دو و چهار تخفیف بودجه بیشتری در این زمینه به آنها انجام شده و در مرحله بعد مناطق سه، ۵، ۲۱ و ۲۲ قرار می‌گیرند. توزیع ایستگاه‌های برف‌روبی و ایستگاه‌های کمکی نیز بر همین اساس در سطح شهر تهران انجام شده است.

یزدانی در خصوص به‌کارگیری تجهیزات مکانیزه و میزان شن و ماسه مصرفی در هنگام بارش برف گفت: در مجموع ۱۱۷۵ خودرو جدا از خودروهای مربوط به بحث خدمات شهری و تنها برای موضوع برف‌روبی به کار گرفته خواهند شد که ۵۲ درصد آنها مکانیزه هستند. همچنین برای سال جاری ۱۴۷ سایت برف‌روبی و ۴۲ سایت برف‌تکانی درختان در نظر گرفته شده. حدود ۳۴۰۰ مخزن زرد رنگ برای رمپ‌ولوپ‌های موجود در سطح شهر تهران در نظر گرفته شده تا در این بخش شهروندان برای مشارکت بتوانند از این مخزن‌ها استفاده کنند. ۱۹ هزار و ۶۸۳ تن شن و نمک برای سال جاری در نظر گرفته شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود  در خصوص فعالیت‌های پیشگیرانه این معاونت برای آمادگی در هنگام بارش برف گفت: ۱۴۷ کیلومتر کانال روباز، ۱۱۶ کیلومتر کانال سرپوشیده و ۲۰۵ کیلومتر کانال مدفون که در مجموع ۴۹۵ کیلومتر کانال در سطح شهر تهران را تشکیل می‌دهد، برای فصل بارش‌های امسال لایروبی شده‌اند.

انتهای پیام

کد N2013542

وبگردی