آفتاب
رئیس کنگره سلامت نوزادان عنوان کرد؛

عفونت پنجمین علت مرگ و میر نوزادان ایرانی

عفونت پنجمین علت مرگ و میر نوزادان ایرانی

رئیس پنجمین کنگره سلامت نوزادان ایران، از عفونت ها به عنوان پنجمین علت مرگ و میر نوزادان در کشور نام برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی ساعی، در آستانه برگزاری پنجمین کنگره سلامت نوزادان ایران، با اشاره به ارائه جدیدترین روش‌های تشخیصی و درمانی عفونت‌های نوزادان در این کنگره گفت: مرگ و میر نوزادان در اثر عفونت در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته بالا بوده ولی خوشبختانه در کشور ما این آمار کاهش یافته و در حال حاضر عفونت علت پنجم مرگ و میر نوزادان است.

وی اظهار داشت: محور اصلی این کنگره عفونت‌های دوران نوزادی است وجدیدترین روش‌های تشخیصی و درمانی عفونت‌های نوزادان با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته در این کنگره مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.

ساعی با اشاره به اینکه پنجمین کنگره سلامت نوزادان ایران همراه با کنگره پرستاری سلامت نوزادان، یکم تا سوم آذر ۹۷ در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود، افزود: همچنین مصرف بجا و به موقع آنتی‌بیوتیک و یا مصرف بیجا و بدون نیاز آنتی‌بیوتیک در نوزادان از دیگر مباحثی است که در این کنگره مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این فوق‌تخصص نوزادان بیان داشت: عفونت‌های نوزاد می‌تواند از زمانی که نوزاد در شکم مادر قرار دارد ایجاد شود همچنین عفونت‌ها شامل عفونت نوزاد حین زایمان و عفونت‌های نوزاد تا پایان دوران نوزادی است که در واقع دوران نوزادی ۲۸ روز اول زندگی نوزاد را شامل می‌شود.

سماعی بیان داشت: درمان عفونت‌های نوزادی برحسب اینکه چه زمانی نوزاد مبتلا به میکروب شده متفاوت است ولی به طور کلی نوزاد یک روزه اصولاً‌ مشکل عفونت آن تنفسی است و این مسئله نیز سبب تنگی نفس در آن و نیاز به اکسیژن دارد.

رئیس پنجمین کنگره سلامت نوزادان ایران گفت: عفونت‌های نوزادی به دو دسته زودرس (در هفته اول) و دیررس (بعد از یک هفتگی) تقسیم می‌شود که علائم هر کدام از این عفونت‌ها متفاوت بوده و درمان متفاوتی نیز دارد. 

وی اضافه کرد: همچنین عفونت‌ها در نوزادان اصولاً به دو دسته سطحی و شدید تقسیم می‌شود که در نوع سطحی و جلدی ضایعات پوستی و یا چشم نوزاد دچار عفونت می‌شود ولی در عفونت‌های شدیدتر اعضای داخلی بدن نوزاد گرفتار شده که باید نوزاد را بستری کرد و آنتی‌بیوتیک وریدی برای آن تجویز شود.

سماعی خاطرنشان کرد: مرگ و میر نوزادان در اثر عفونت در کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته بالا بوده ولی خوشبختانه در کشور ما این آمار کاهش یافته و در حال حاضر عفونت علت چهارم و پنجم مرگ و میر نوزادان است.

کد N2012143

وبگردی