آفتاب
طی یک برنامه چندساله صورت می‌گیرد؛

حمایت میلیونی فولکس واگن از پژوهش‌های علوم انسانی

حمایت میلیونی فولکس واگن از پژوهش‌های علوم انسانی

بنیاد فولکس واگن در آلمان بنا دارد طی سال‌های آتی از تحقیق و پژوهش‌های حوزه علوم انسانی، حمایت چندمیلیون یورویی به عمل بیاورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بخش پژوهش رایزنی فرهنگی سفارت ایران در آلمان، بنیاد تحقیقاتی فولکس واگن در آلمان، بنا دارد طی سال‌های آینده سرمایه‌گذاری زیادی برای حمایت از آثار و پژوهش‌های حوزه علوم انسانی در نظر بگیرد.

 آلمان سال‌هاست که به دلیل کیفیت بالای آموزش و موقعیت‌های فراوان تحصیلی و پژوهشی، به یکی از محبوب‌ترین مقاصد پژوهشگران در جهان بدل شده است. در این میان، بنیاد فولکس ‌واگن به عنوان یکی از بزرگترین گروه‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در حوزه تحقیقات و پژوهش آلمان شناخته می‌شود. این بنیاد که در سال ۱۹۶۱ به منظور حمایت از محققان و پژوهشگران جوان و برای کمک به مؤسسات دانشگاهی تاسیس شده تا به حال، بیش از ۴.۷ بیلیون یورو برای حمایت از بیش از ۳۰ هزار پروژه اختصاص داده است.

در طول جنگ جهانی دوم، کارخانه فولکس ‌واگن بر اثر بمباران هوایی، به‌شدت آسیب دید و با پایان گرفتن جنگ و خودکشی هیتلر، این ساختار اقتصادی بزرگ به چند بخش تقسیم شد، گروه‌های مختلف قصد مصادره این کارخانه را در شهر ولفسبورگ داشتند و این در شرایطی بود که در آن زمان، مالک آن مشخص نبود. پس از بحث‌های طولانی در دهه ۵۰ میلادی، بالاخره مسئولان دولت وقت آلمان و همچنین مسئولان ایالت نیدرزاکسن، تصمیم گرفتند که فولکس ‌واگن را به شرکت سهامی عام تبدیل کنند و سهام آن را در بورس اوراق بهادار آلمان قرار دهند و همچنین از درآمد آن برای تاسیس بنیاد فولکس‌واگن استفاده کنند.  بنابراین، ۶۰ درصد سهام شرکت فولکس‌واگن به بخش غیردولتی منتقل شد و دولت آلمان و ایالت نیدرزاکسن هر کدام ۲۰ درصد از سهام این شرکت را گرفتند. درآمد حاصل از خصوصی‌سازی شرکت خودروسازی فولکس‌واگن و همچنین سود سهامی که متعلق به دولت آلمان و ایالت نیدرزاکسن بود، به عنوان دارایی‌های بنیاد فولکس ‌واگن در نظر گرفته شدند. بدین‌ترتیب بنیاد فولکس‌ واگن در سال ۱۹۶۱ تاسیس شد و به فاصله یکسال بعد فعالیت‌های خود را آغاز کرد. در حال حاضر نیز بنیاد فولکس ‌واگن ( و نه کارخانه تولیدی آن) به صورت مستقل و توسط هیات امنا اداره می‌شود. سرمایه بنیاد در حال حاضر در حدود ۳.۲ بیلیون یورو است و حدود ۱۰۰ کارمند در هانوفر برای آن کار می‌کنند.

هدف از تاسیس بنیاد فولکس ‌واگن، حمایت از پژوهشگران در رشته‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی و همچنین علم و فن‌آوری است. این بنیاد برروی ایده‌های خلاقانه و جدید نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. بنیاد فولکس ‌واگن همچنین مأموریت ویژه‌ای در زمینه حمایت از محققان جوان و ایجاد همکاری میان پژوهشگران رشته‌ها، فرهنگ‌ها و ملیت‌های مختلف دارد. همچنین مسئولان بنیاد بر بهبود ساختار آموزش و پژوهش در آلمان تاکید دارند و در این راستا، اغلب با سازمان‌های حامی پژوهشگران و بنیادهای دیگر همکاری می‌کنند. باید به این نکته توجه داشت که بنیاد فولکس ‌واگن کمک‌هزینه تحقیقاتی را به موسسات دانشگاهی ارائه می‌دهد و به صورت مستقیم بودجه‌ای در اختیار افراد قرار نمی‌دهد. بدین ترتیب هر پژوهشگری که می‌خواهد از بودجه این بنیاد استفاده کند، باید از سوی یکی از موسسات آموزشی و یا پژوهشی آلمان معرفی شود. از سوی دیگر، مسئولان بنیاد فولکس ‌واگن از طرح‌ها و پروژه‌هایی که اهداف و برنامه‌ریزی مالی مشخصی ندارد، حمایت نمی‌کنند. زمانی که پژوهشگران درخواست خود را برای بنیاد ارسال می‌کنند، مسئولان، تعدادی از بازرسان بنیاد را برای ارزیابی پروژه دعوت می‌کنند.

بازرسان براساس معیارهایی مانند اینکه هر پروژه تا چه اندازه به توسعه علوم مختلف کمک می‌کند، تا چه حد با برنامه‌های بنیاد انطباق دارد و اینکه کیفیت کار پژوهشگران چگونه است، پروژه‌های برتر را انتخاب می‌کنند. سپس هیات امناء در مورد تقاضای کمک مالی تصمیم می‌گیرد. معمولا جلسات هیات امنا سه بار در سال برگزار می‌شود و اگر در این جلسه با پرداخت کمک‌هزینه‌ای موافقت شود،‌ از طریق بنیاد با پژوهشگران تماس گرفته می‌شود. سپس بودجه درخواستی به حساب موسسه آموزشی و پژوهشی که پژوهشگر یا دانشجو در آن مشغول به کار است، منتقل می شود. در پایان دوره، پژوهشگران باید گزارش‌های دقیقی از نحوه هزینه و پیشرفت پروژه به مسئولان بنیاد فولکس ‌واگن ارائه دهند. علاوه بر این، محققان باید به صورت سالانه نیز گزارش‌هایی درباره پیشرفت پروژه برای مسئولان بنیاد ارسال کنند و نشان دهند که بودجه تنها در جهت پیش‌برد پژوهش استفاده می‌شود. مسئولان بنیاد همچنین از دریافت‌کنندگان کمک‌های مالی انتظار دارند تا نتایج تحقیقات خود را به همراه توضیحاتی درباره حمایت‌های بنیاد در نشریات معتبر منتشر کنند. این بنیاد نیز تلاش می‌کند تا اطلاعات کلی پروژه‌هایی را که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند را در اختیار عموم قرار دهد.

بنیاد فولکس واگن برای کمک به محققان علوم انسانی، علوم اجتماعی و همچنین پژوهشگران حوزه‌های علم و فناوری کمک هزینه‌های زیادی را درنظر گرفته است. از کمک‌هزینه‌هایی که پژوهشگران می‌توانند در سال ۲۰۱۹ برای آن اقدام کنند، می‌توان به کمک‌هزینه «آزاداندیش» اشاره کرد. بنیاد فولکس ‌واگن این کمک هزینه را به یک محقق جوان با شخصیتی قوی، ذهنی خلاق و توانا اختصاص می‌دهد. یک فرد آزاداندیش در هر مسئله‌ای، افق‌های جدیدی را می‌بیند و راه‌حل‌های نوآورانه پیدا می‌کند. پژوهشگران مقطع فوق دکترا از ملیت‌های مختلف و رشته‌های متفاوت در شراطی که پیشنهادات و ایده‌های خاص و خلاقانه داشته باشند، می‌توانند برای این کمک هزینه اقدام کنند. این کمک هزینه حداکثر برای پنج یا شش سال در اختیار محققان قرار می‌گیرد و مبلغ آن حداکثر ۲.۲ میلیون یورو است که در دو مرحله تامین ‌می‌شود. متقاضیان تا دهم اکتبر ۲۰۱۹ فرصت دارند تا برای این کمک هزینه اقدام کنند.

یکی دیگر از کمک هزینه‌های بنیاد فولکس ‌واگن، کمک هزینه «روش‌های ترکیبی در علوم انسانی» است. با ظهور فناوری ‌های دیجیتالی، روش‌های تحقیق در علوم انسانی و اجتماعی نیز دستخوش تغییر شده است و محققان علوم انسانی مجبور شده‌اند در تحقیقات خود از ابزارهای جدید و دانش کامپیوتری استفاده کنند و با مناسبات عصر دیجیتال همسو شوند. پژوهشگرانی که این کمک هزینه را دریافت می‌کنند، باید در تحقیقات خود به بررسی این مسئله بپردازند که چگونه می‌توان روش‌های جدید علوم انسانی دیجیتال را  با روش هرمنوتیک ترکیب کرد. این کمک‌هزینه در دو بخش «پروژه‌های ترکیبی»  و «پشتیبانی از کارگاه‌ها و مدارس تابستانی» ارائه می‌شود. محققان رشته‌های هرمنوتیکی - تاریخی (به عنوان مثال مطالعات زبان و ادبیات، تاریخ، فلسفه، تاریخ حقوق، تاریخ هنر، موسیقی شناسی) که تجربه کار در حوزه علوم انسانی دیجیتال دارند، می‌توانند برای این کمک هزینه اقدام کنند. متقاضیان می‌توانند در هر زمانی از سال برای کمک هزینه برگزاری کارگاه‌ها و مدارس تابستانی اقدام کنند.

کمک هزینه «هوش مصنوعی و جامعه آینده» از دیگر فرصت‌های تحقیقاتی است که بنیاد فولکس‌واگن در سال آینده در اختیار محققان قرار می‌دهد. این بنیاد می‌خواهد در مقابل پروژه‌های هوش مصنوعی که در حال حاضر انجام می‌شود، از پروژه‌هایی حمایت کند که در کنار کار بر روی هوش مصنوعی، ایده‌ها و بینش‌های جدیدی برای شکل‌گیری جامعه آینده مطرح می‌کنند. این کمک هزینه در دو بخش به محققان مقطع فوق دکترا و همچنین استادان دانشگاه اعطا می‌شود. در بخش اول، محققان می‌توانند به مدت ۹ تا ۱۲ ماه برای «کمک هزینه برنامه‌ریزی» اقدام کنند. مبلغ این کمک هزینه در حدود ۱۵۰ هزار یورو است. در بخش دوم، متقاضیان می‌توانند برای کمک هزینه بلندمدت درخواست دهند. مبلغ این کمک ‌هزینه حداکثر ۱.۵ میلیون یورو است و به مدت ۴ سال در اختیار محققان قرار می‌گیرد. علاقمندان می‌توانند تا ۴ جولای ۲۰۱۹ برای این کمک هزینه اقدام کنند.

بنیاد فولکس‌واگن همچنین کمک هزینه‌ای با عنوان  «میان اروپا و شرق - تمرکز بر تحقیق و آموزش در آسیای میانه و قفقاز» در اختیار محققان قرار می‌دهد. از آنجا که در اثر فروپاشی اتحاد شوروی، ۷۰ میلیون نفر از اقوام مختلف در امتداد مرزهای جنوبی فدراسیون روسیه، به استقلال رسیدند، بنیاد فولکس واگن قصد دارد با ارائه این کمک هزینه، به توسعه تحقیقات مربوط به کشورهای تازه استقلال ‌یافته در آسیای مرکزی، قفقاز، همچنین افغانستان و برخی از مناطق همسایه فدراسیون روسیه و چین کمک کند. هدف از ارائه این کمک هزینه، همکاری با محققان محلی و تقویت همکاری میان منطقه‌ای است. در این راستا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، بنیاد فولکس‌واگن، از ۱۳ پروژه تحقیقاتی با موضوع آسیای میانه و قفقاز حمایت کرده است، در حال حاضر نیز محققان می‌توانند در هر زمان از سال برای برگزاری سمپوزیوم، مدرسه تابستانی و همچنین کمک‌های هدفمند برای توسعه زیرساخت‌های دانشگاهی در این منطقه اقدام کنند.

همچنین محققان می‌توانند در سال ۲۰۱۹ برای کمک هزینه‌های «تغییر دوره - کشف محدوده‌های تحقیقاتی جدید میان علوم زیستی و مهندسی»، «در جستجوی ایده‌های تحقیق جسورانه»، «دانشی برای فردا – پروژه‌های تحقیقات مشارکتی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا»،  «تکانه؛ کمک هزینه‌ای برای اساتید ممتاز» و «دانش جهانی - پشتیبانی ساختاری از موضوعات نادر» اقدام کنند.

همچنین پژوهشگران می‌توانند تا ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ برای  کمک‌هزینه «چالش‌های اروپا» اقدام کنند. در سال‌های اخیر اروپا با چالش‌هایی جدی مانند بحران اقتصادی، نابرابری اجتماعی، مهاجرت، پوپولیسم، تروریسم و امنیت سایبری روبرو است. به همین دلیل بنیاد فولکس‌ واگن محققان را تشویق می‌کند تا درباره همکاری‌های آینده در اروپا تحقیق کنند. مسئولان این بنیاد همچنین از مطالعات تطبیقی در این زمینه استقبال می‌کنند. آنها معتقدند این تحقیقات موجب تقویت همکاری علمی میان پژوهشگران اروپایی می‌شوند. این کمک‌هزینه که حداکثر یک میلیون یورو است، به محققان علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی اهدا می‌شود.

علاوه بر این‌ها، بنیاد مذکور کمک‌هزینه‌هایی برای کار در موسسات پژوهشی و دانشگاهی ایالت نیدرزاکسن ارائه می‌دهد.

کد N2012018

وبگردی