آفتاب
مربی تیم هندبال بانوان:

اوضاع هندبال خوب نیست/ با «هیچ» به مسابقات قهرمانی آسیا می‌رویم

اوضاع هندبال خوب نیست/ با «هیچ» به مسابقات قهرمانی آسیا می‌رویم

مربی تیم ملی هندبال بانوان می‌گوید تیمش با تدارکات کم و در شرایط بد راهی مسابقات قهرمانی آسیا می شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین اردوی تیم ملی هندبال بانوان کشورمان برای حضور در هفدمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در رده سنی بزرگسالان از ۲۱ تا ۲۶ آبان ماه در تهران برگزار شد. وضعیت حل مشکل اعزام تیم به این رقابتها، روند برگزاری اردوها، کمبودها و مشکلات محور گفتگویی بود که با مرضیه یوسف سرمربی تیم بانوان داشتیم. 

مرضیه یوسف در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون وضعیت برگزاری این اردو گفت: اردوی خوبی بود. وضعیت بازیکنان خوب بود و همه آماده و سرحال هستند. تنها مسئله ما تعداد کم اردوهای تیم بود  که از نظر من این مسئله و مشکل بزرگی برای تیم بانوان است. ما تنها ۶ اردوی چهار یا پنج روزه داشتیم و این برای حضور تیم در مسابقات قهرمانی آسیا بسیار کم بوده و مشکلی برای بالا بردن سطح آمادگی بچه ها است. 

وی افزود: به روسای فدراسیون ها می گوییم که وقتی از مسابقات برمی گردیم مسابقات و اردوها تداوم داشته باشد. ما باید دائم در حال تمرین و مسابقه باشیم اما نه خبری از یک بازی تدارکاتی بود و نه اردوهای بلند مدت درست و حسابی و پشت سرهم. ما با هیچی راهی مسابقات می شویم. وقتی هم از مسابقات بر می گردیم، تیم یک سال می خوابد. دوباره چند اردوی چند روزه می گذاریم و اعزام می شویم. 

مربی تیم ملی هندبال بانوان کشورمان با گلایه از وضعیت هندبال در چند سال گذشته و تغییر مداوم روسای این رشته گفت: متاسفانه در ورزش برای بانوان کم وقت و هزینه می گذارند. الان هم که در این شرایط اوضاع هندبال خوب نیست و بدبختانه دائم رئیس ما تغییر می کند. ببینید در این چند سال چند رئیس تغییر کرد. با تغییر روسا همان مشکلات همیشگی برای ما باقی می ماند.

وی ادامه داد: از کره جنوبی که برگشتیم به فدراسیون اعلام شد تا اردوهای مداوم بگذاریم. تیم دعوت کنیم به ایران بیاید؛ حداقل اگر ما به اردو و مسابقه تدارکاتی نمی رویم آنها به ایران بیایند اما نشد! بدون بضاعت به مسابقات می رویم آن وقت انتظارات هم از ما بسیار بالاست. اگر واقعا می خواهیم انتظارات از تیم های ورزشی بانوان برآورده شود باید برای ما هم وقت بگذارند؛ هزینه کنند؛ اردو و برنامه ریزی داشته باشند. یک تیم خوب نیازمند هزینه کردن، اردو و تمرینات مداوم و منسجم و بازیهای تدارکاتی و حتی تغذیه و کمپ خوب و بسیاری امکانات دیگر است. 

یوسف پیرامون بازیهای تدارکاتی داخلی هم بیان داشت: وقتی بچه ها از همه باشگاه ها هستند و مدام در لیگ بازی دارند چه بازی تدارکاتی با کدام تیم داخلی بگذارم! 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تجربه حضور بازیکنان تیم شهید چمران لارستان در سه دوره مسابقات جام باشگاه های آسیا به شما کمک نمی کند؟ افزود: یک تعدادی از بچه ها به این رقابتها رفته اند. همه که نرفته اند. با این شرایط نمی توان این تجربه را به عنوان هماهنگی تیم محسوب کرد. یک باشگاه راهی مسابقات شده است نه تمام اعضای تیم ملی. 

وی که چند دوره ای است به عنوان مربی هدایت تیم های ملی بانوان را در رقابتهای برون مرزی برعهده داشته خاطرنشان کرد: گروه بندی مسابقات قهرمانی آسیای ژاپن بسیار سخت است. ما با تیم های استرالیا، کره جنوبی، قزاقستان و نیوزلند هم گروه هستیم. همه آنها تیم های خوبی هستند. قزاقستان، نیوزلند و استرالیا سبک بازی اروپایی دارند و از آن سو کره جنوبی خود قهرمان آسیا بوده و بهترین تیم هندبال زنان قاره است. با این شرایط کار سختی در دور مقدماتی بازیها داریم. 

یوسف در پاسخ به این سئوال که آیا مشکلات اعزام تیم حل شده است یا خیر هم گفت: بله تلاش شده تا مشکل سفر تیم حل شود و الحمدالله کارهای خوبی صورت گرفته است. اما وقتی سوار هواپیما شدیم و رفتیم می توانیم با قطعیت بگوییم که رفته ایم. 

وی در خصوص اینکه آیا مشکلات مالی بر روی کاهش حداقل نفرات اعزامی هم تاثیر خواهد گذاشت یا خیر بیان کرد: در هندبال نمی توان با حداقل تیم رفت باید با تیم کامل در مسابقات حضور داشته باشیم. هندبال بازی سختی است و آسیب دیدگی بازیکنان زیاد چه بسا که باید با تعداد بیشتری نفر برویم نه کمتر . 

مربی تیم ملی هندبال بانوان با اشاره به انتشار تصاویری ازوضعیت نامناسب سالن و چکه کردن سقف تالار هندبال تهران گفت: پیرامون شرایط بد سالن کمی بزرگنمایی شده است. سالن هندبال تهران سالن خوبی است. البته مشکلاتی هم دارد. در تمام دنیا کف پوش سالنهای مسابقه ای این رشته دیگر چوبی نیست بلکه کفپوش های جدید ارتجاعی هستند. بچه های ما اینجا روی کفپوش های سفت تمرین می کنند و بعد می روند روی کفپوش های ارتجاعی مسابقه می دهند و همین مسئله باعث می شود تا دچار مشکل شوند چرا که شرایط این دو زمین باهم فرق دارد.

وی در پایان تاکید کرد: قرار است ششمین و آخرین اردوی ما از دوم آذرماه تا روز اعزام در تهران برپا شود. طبق برنامه ریزی صورت گرفته تیم ششم آذرماه راهی کوماماتوی ژاپن شده و از نهم رقابتها شروع می شود. 

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی زنان آسیا در رده سنی بزرگسال از نهم آذرماه به میزبانی کوماماتوی ژاپن برگزار می شود. تیم ایران در گروه اول با تیم های نیوزلند، استرالیا، کره جنوبی و قزاقستان هم گروه است. 

کد N2012015

وبگردی