آفتاب

۲ شهردار و ۲۰ اقدام

۲ شهردار و ۲۰ اقدام

محمد سرابی -خبرنگار: تغییر شهرداران در مدت زمان کوتاه به زیان برنامـه‌ریزی‌های بلندمدت است

اما سازماندهی مدیریت شهری می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که در جریان همین تغییرات هم طرح‌ها بر زمین نماند و کار اداره و توسعه شهر با ایده‌های متفاوت ادامه پیدا کند.

در یک سال گذشته محمدعلی نجفی و سیدمحمدعلی افشانی، هر یک در مدتی کمتر از یک سال مسئولیت شهرداری پایتخت را برعهده داشتند اما برخی از برنامه‌های آنها مشترک بود؛ چنان‌که تعدادی از پروژه‌های شهری به‌صورت مشترک در دوران این دو شهردار به اجرا درآمد.

 می‌توان برای هریک از این شهرداران ۱۰طرح و ایده را مشخص کرد که اگرچه برنامه و رویکرد آنها بود، اما به‌دلیل قرارگرفتن در فصل مشترک برنامه‌ریزی شهری به شکل مداوم اجرا شد؛ چنان‌که گویی در ادامه یک مسیر و از سوی یک شخص به اجرا درمی‌آیند.

  • تغییر نگاه عمرانی

نجفی با بیان اینکه با تونل و بزرگراه مشکل حمل‌ونقل حل نمی‌شود، دیدگاه جدیدی را در عملیات‌های عمرانی شهری آغاز کرد. بر این اساس، روش قبلی در ساخت هرچه بیشتر معابر  اصلاح شد.

  • گفت‌وگوی شهری

نجفی بعد از ۱۴سال به جلسه هیأت دولت رفت و از مشکلات تهران گفت. نشست مشترک شهرداران کلانشهرهای کشور در مشهد مقدس، نشست با شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و نشست با اصحاب رسانه بهانه‌ای برای شکل‌گیری گفت‌وگو درباره مسائل شهری بود.

  • مبارزه با فساد

نجفی در ۲۸شهریور ۹۶، نخستین بخشنامه ضدفساد در شهرداری را صادر کرد؛ بخشنامه‌ای که به «ممنوعیت صدور هولوگرام» معروف شد و هولوگرام‌های صادره قبل نیز در کمیته‌ای مورد بازبینی قرار گرفت. ۱۰روز بعد دومین بخشنامه ضدفساد شهردار تهران صادر شد. براساس این بخشنامه هرگونه توافق مالی و فنی غیرسیستمی خارج از سامانه شهرسازی ممنوع اعلام شد.

  • شفافیت

 در نخستین گام شفاف‌سازی‌ مالی، نجفی در ۱۱مهر و تنها بعد از گذشت ۴۰روز از فعالیتش در شهرداری تهران  گزارشی از درآمد و هزینه ۶‌ماه نخست شهرداری تهران در سال ۹۶ را به شورای شهر ارائه کرد و همزمان این گزارش را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

  • خدمات ‌رسانی

 پیش از آنکه سالروز حادثه پلاسکو برگزار شود، پلاسکو با توافق چندجانبه شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان و میراث فرهنگی تعیین تکلیف شد. نقطه مهم و محوری فعالیت‌های نجفی خدمات‌رسانی و امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه بود.

  • اصلاح بافت فرسوده

 بر اساس طرح دولت و شهرداری قرار شد در مدت ۵سال در ۵منطقه تهران، ۵۵هزار واحد مسکونی نوسازی شود. مناطق ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۶و ۱۷در این طرح قرار می‌گیرند تا پهنه‌های بافت فرسوده به مراکز مدنی پایدار تبدیل شود.

  • دیپلماسی شهری

 نجفی به‌منظور شرکت در ۲ اجلاس جهانی و توسعه روابط دوجانبه به کره‌جنوبی سفر کرد. تفاهمنامه همکاری بین تهران و سئول از نتایج سفر او به کره بود. حضور در روز جهانی شهرها در راستای توسعه دیپلماسی شهری انجام شد.

  •  اصلاح سازمانی

نجفی در نامه‌ای از معـــــاون برنامه‌ریزی و توسعه خود خواست تا برنامه اصلاح ساختار سازمانی شهردار تهران را آماده کند. بر این اساس، معاونت برنامه‌ریزی «تهیه مدل مطلوب و نهایی ساختار سازمانی» را در دستور کار قرار داد.

  • انتصابات

نجفی به تعهد خود مبنی بر انتخاب ۳۰درصد از مدیران شهری از میان جوانان و زنان در همان روزهای نخست انتصاب عمل کرد. انتخاب ۲شهردار زن و انتخاب یک معاون جوان از آن دست  است.

  • کمربند  سبز

افشانی در تنها کنفرانس خبری خود از ایجاد بخشی از کمربند سبز در مناطق شمالی تهران برای جلوگیری از رشد شهر به سمت کوه‌ها خبر داد. محدوده این کمربند سبز به طول ۲۵ کیلومتر و عرض حدود ۵۰۰ متر مشخص و شیارها مخازن نیز در حال نصب هستند.

  • گفت‌وگوی شهری

مشکلات مالی و اجرایی شهرداری ضرورت همکاری رسمی با نهادها و ارگان‌های دیگر را بیشتر کرده بود. افشانی با امضای تفاهمنامه‌هایی با دولت، قرارگاه خاتم‌الانبیا و همینطور با بنیاد ملی نخبگان، سازوکار همکاری منظمی با این ارگان‌ها را تعیین کرد.

  • عدالت جنسیتی

 افشانی در حکمی «سکینه اشرفی» را به جای حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران منصوب کرد. این برای نخستین‌بار است که بانوان به سمت معاونت شهرداری تهران دست پیدا می‌کنند.

  • اصلاح دفع پسماند

 ایجاد کارخانه تولید مصالح ساختمانی از نخاله‌های عمرانی شروع حرکتی برای بازیافت صحیح نخاله‌ها و جلوگیری از مصرف بیشتر منابع طبیعی است. این کارخانه در آبعلی ساخته شد.

  • رسیدگی به بدهی‌ها

 افشانی رویکرد شهرداری به سمت درآمدهای پایدار به جای شهرفروشی را مدنظر قرار داده بود. به گفته او، ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از ۵۲هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری مربوط به سیستم بانکی است.

  • اورژانس هوایی

 تراکم معابر در محله‌های مرکزی و محدودیت امدادرسانی درصورت وقوع زلزله ضرورت ایجاد اورژانس هوایی را بیشتر می‌کند. افشانی بارها تأکید کرده است که برای ایجاد این سامانه باید   از پادگان‌ها کمک گرفت.

  • ساماندهی پارک حاشیه‌ای

 افشانی با تکیه بر تجربه تاکسی‌های اینترنتی که در حمل‌ونقل شهری موفق بودند، بر ساماندهی پارک در حاشیه خیابان‌ها و ایجاد نرم‌افزاری برای این کار- تا پایان سال- تأکید داشت.

  • شفافیت

در ابتدای شروع به‌کار افشانی فهرست قراردادهای بیش از یک میلیارد تومانی شهرداری تهران روی سایت شفافیت قرار گرفت و پس از آن قراردادهای بیش از ۲۵۰ میلیون تومانی از این راه منتشر شدند. انتشار پیش‌نویس برنامه سوم شهرداری و نقد و اضافه‌شدن پیشنهادهای کارشناسی از دیگر اقدامات در راستای شفاف‌سازی بود.

  • پروژه‌های نیمه‌کاره

 افشانی اعلام کرده بود که تا پایان پروژه‌های نیمه‌کاره، پروژه جدیدی در شهر آغاز نمی‌شود مگر به قید ضرورت. همین باعث شد که منابع مالی و انسانی شهرداری بر پایان بخشیدن به این پروژه‌ها متمرکز شود. ادامه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی، تونل آرش اسفندیار و دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام بخشی از این پروژه‌ها بودند.

  • توسعه مترو

 هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی مترو با توجه به قیمت‌های جدید و مطالبات قبلی باعث شده بود که توسعه خطوط جدید با موانع زیادی روبه‌رو شود. بنا به گفته افشانی، ۷۰۰ میلیارد تومان پول اوراق مشارکت وارد خزانه شده و برای تکمیل خط۷ مترو هزینه می‌شود. همچنین بنا به قراردادی به ازای هر سفر درون‌شهری با مترو، وزارت نفت حدود ۱۰ سنت به مترو کمک مالی خواهد کرد.

کد N2011795

وبگردی