آفتاب

تصویب تغییر نرخ های خدمات شهرداری به صورت یکجا در بودجه سنواتی

تصویب تغییر نرخ های خدمات شهرداری به صورت یکجا در بودجه سنواتی

با رأی اعضای شورای شهر تهران مقرر شد تا از این پس جدول تغییر نرخ بهای خدمات شهرداری در قالب لوایح بودجه سنواتی به شورا ارائه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی لایحه «تکلیف شهرداری تهران به ارائه جدول بهای خدمات در قالب لوایح بودجه سنواتی» موضوعی بود که اعضای شورای شهر تهران به تصویب آن رای موافق دادند.

بهاره آروین، مخبر کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این خصوص با تاکید بر اینکه این طرح از سمت تمامی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه طراحی و به صحن شورا ارائه شده است، گفت: اگر این طرح در مدت کنونی مورد بررسی و تصویب قرار نگیرد به دلیل قرار گیری در فصل بودجه برای سال جاری منتفی است.

وی در خصوص مضمون طرح اظهار داشت: بهای خدماتی که در طول سال توسط شورای شهر تصویب می شود حاوی اثرات درآمدی برای سازمان ها است و این در حالی است که به دلیل پراکندگی، تغییرات درآمدی قابل پیگیری نیستند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: از طرفی چون سازمان های ستادی اغلب به موقع لوایح اصلاح تعرفه های خود را به شورا ارائه نمی کنند، شاهد هستیم که خدمتی در طول سالیان بدون تغییر تعرفه باقی می ماند که به دلیل افزایش نرخ تورم این ثبات به صرفه و صلاح شهرداری نیست، ضمن اینکه افزایش یکباره نیز اثرات عمومی دارد.

آروین اظهار داشت: بر همین اساس طرحی در کمیسیون برنامه و بودجه تدوین شد تا بر اساس آن شهرداری را مکلف کند تا تمامی خدماتی که باید مورد اصلاح قرار گیرند به صورت یک جا در بودجه سنواتی به شورا ارائه شوند با این تأکید که این اقدام هم زمینه های نظارت و هم نظم بخشی را در شهرداری تهران فراهم می کند و اجرایی شدن آن در جهت شفافیت و تحقق انضباط بخشی است.

وی همچنین اظهار داشت: بر اساس جزئیات این طرح، شهرداری نمی تواند در هر زمانی لایحه اصلاح بهای خدمات را به شورا ارائه کند و تنها در اصلاحیه بودجه می توانند این جدول را ارائه کنند.

در همین خصوص زهرا صدراعظم نوری به عدم تغییر برخی تعرفه ها در طول سالیان اشاره کرد و خواستار طراحی سازوکاری برای آن شد.

شهربانو امانی نیز در همین خصوص گفت: زمانی که در این طرح آمده است کم است به گونه ای پس از تصویب شورا و تائید فرمانداری در زمان ۱۵ روز و ابلاغ آن به شهرداری فرصت را برای شهرداری که ۱۵ آذر ماه اعلام کرده بسیار محدود می کند و عملا ممکن است اجرایی نشود.

مرتضی الویری با تاکید بر اینکه تصویب این طرح شفافیت را بالاتر برده و درآمدها را واقعی تر می کند، گفت: این طرح یک ماه قبل ارائه شده است و امروز نیز دیر شده است اما جلوی ضرر را هر زمان که بگیریم در آن منفعت است.

سید ابراهیم امینی در خصوص این طرح گفت: زمانی که برای این طرح مقرر شده است خیلی عملیاتی نیست، از این رو می توان این طرح را به عنوان یک تبصره در بودجه سنواتی امسال مورد تصویب قرار داد تا در بودجه سال آتی عملیاتی شود.

سید حسن رسولی اظهار داشت: اساس این طرح التزام بخشی به فرایندهای بودجه عملیاتی است، از این رو باید چنین مصوبه ای را در شورا داشته باشیم و نباید با آوردن آن در قالب یک تبصره، صورت مسئله را پاک کنیم.

وی تاکید کرد: این موضوع در برنامه سوم توسعه شهر تهران آورده می شود اما این مصوبه می تواند منجر به تجهیز بهتر شهرداری و غنی سازی بودجه شهرداری برای سال آینده شود.

بهاره آروین در همین خصوص خطاب به معاون شهردار تهران گفت: این موضوع ارتباطی با بهای خدمات که از سوی سازمان برنامه و بودجه تعیین می شود ندارد و خدماتی که مورد نظر است موضوعاتی را در بر می گیرد که تعیین بهای آنها از وظایف شورای شهر تهران است.

وی همچنین تاکید کرد که هنوز برای تصویب این طرح دیر نشده است و شورا در حال ورود به فرایند بودجه نویسی است و ما می توانیم این موضوع را در آن وارد کنیم.

در نهایت این دستور جلسه با ۱۴ رأءی موافق و ۳ رأی مخالف به تصویب رسید.

محمد سالاری در همین خصوص پیشنهادی را ارائه کرد تا بر اساس آن شهرداری مکلف به اجرای این مصوبه در سال پیش رو باشد که فراهانی اظهار داشت: لوایح شهرداری باید تا ۱۵ آذر تجمیع شود اما شورای شهر تا ۲۵ بهمن فرصت دارد تا بودجه را بررسی و تصویب کند، از این رو هنوز برای این مصوبه دیر نشده است.

کد N2011739

وبگردی