آفتاب

نقشه گسل‌ اشتهارد دقیق‌سازی می‌شود

نقشه گسل‌ اشتهارد دقیق‌سازی می‌شود

بر اساس اجرای پروژه بازنگری و دقیق‌سازی گسل‌های پنج کلانشهر بزرگ کشور، از سوی مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج نقشه گسل اشتهارد دقیق‌سازی می‌شود.

به گزارش ایسنا در راستای طرح دقیق‌سازی نقشه گسله‌های فعال کلان‌شهرهای کشور، مطالعه پارینه لرزه‌شناسی سامانه گسلی "اشتهارد"، در منطقه اشتهارد–ماهدشت به عنوان مرحله دوم طرح دقیق‌سازی گسل‌ها در کلانشهر کرج از سوی مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج آغاز شد.

گسل اشتهارد

تاکنون بر روی این گسل مطالعات دقیق زمین‌شناسی صورت نگرفته بود، از این رو گسل اشتهارد به عنوان یکی از گسل‌های مهم کلان‌شهر کرج گزینه اول مطالعات تکمیلی مرکز پژوهش‌های کاربردی کرج در راستای طرح دقیق‌سازی گسل‌های کلان شهر کرج قرار گرفت.


گسل اشتهارد مجاور شهرهای "ماهدشت"، "اشتهارد" و "فردیس" و همچنین نزدیک به تهران و کلانشهر کرج است. تدقیق‌ گسل‌ها، در راستای اجرای قانون‌مندسازی طرح‌های شهرسازی و عمرانی در حریم گسل‌ها صورت می‌گیرد.

مرحله اول طرح دقیق‌سازی پیش از این با جمع‌آوری و تلفیق داده‌های موجود و استخراج نقشه گسل‌های کرج به پایان رسیده است.

اجرای طرح تدقیق نقشه گسل اشتهارد

بازنگری و دقیق‌سازی گسل‌های پنج کلانشهر بزرگ کشور از مرداد ماه سال ۱۳۹۵ با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور واگذار و مصوب شد و بر این اساس نقشه گسل‌های شهرهای بزرگ "تهران"، "کرج"، "مشهد"، "تبریز" و "کرمان" مورد بازنگری و تدقیق قرار می‌گیرد و نرخ لغزش آنها تعیین خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان زمین‌شناسی، این پروژه هم‌اکنون در فاز مقدماتی (گردآوری و بررسی داده‌های موجود) قرار دارد و در صورت تأمین اعتبارات مالی برای مراحل بعدی، بررسی عکس‌های هوایی و تصاویر ماهواره‌ای، مطالعات میدانی و مطالعات تکمیلی مانند مطالعات ژئوفیزیکی، سن‌سنجی و دیرینه لرزه‌شناسی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

کد N2011615

وبگردی