آفتاب

رئیس جدید پژوهشگاه مواد و انرژی معرفی شد

رئیس جدید پژوهشگاه مواد و انرژی معرفی شد

دکتر علیرضا خاوندی رئیس جدید پژوهشگاه مواد و انرژی معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشگاه مواد و انرژی، در آیین تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی که با حضور دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسای پژوهشگاه ها و مسئولان استانی برگزار شد، دکتر علیرضا خاوندی به عنوان رئیس جدید پژوهشگاه مواد و انرژی معرفی شد.

دکتر مسعود برومند معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، ضمن معرفی دکتر خاوندی به عنوان رئیس جدید، گفت: با توجه به وضعیت خاص اقتصادی کشور، پژوهشگاه مواد و انرژی ایران می تواند تکیه گاه بخش تولید و صنعت کشور شود.

وی گفت: این پژوهشگاه دارای افراد متخصص، تجهیزات و امکانات مناسبی است؛ ظرفیت های فراوانی دارد و لازم است اعضای هیات علمی پژوهشگاه به کمک صنعت بیایند.

برومند تاکید کرد: از ظرفیت های پژوهشگاه مواد و انرژی در شرایط کنونی باید به خوبی استفاده کرد و تهدیدها را ناکام گذاشت .

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: پژوهشگاه مواد و انرژی در صورت هم افزایی و همکاری می تواند به جایگاهی در کشور دست یابد که هرکس بخواهد مشکل خود را در حوزه مواد و انرژی حل کند می بایست به این پژوهشگاه مراجعه کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشور با هجمه اقتصادی مواجه است و در این شرایط همه باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات را مرتفع کنیم، افزود: تلاش ها براین است که منابع را در جایی اختصاص دهند که می توانند بیشترین آورده را داشته باشند بنابراین در چنین شرایطی مجبوریم بیشتر از گذشته تلاش کنیم.

در ادامه دکتر محمدتقی صالحی رئیس سابق نیز در این مراسم، با ارائه گزارشی درخصوص عملکرد و اقدامات انجام شده طی دو سال اخیر در این پژهشگاه، اظهار داشت: با توجه به بررسی وضعیت سال ۹۶ و تحلیل نقاط ضعف و قدرت پژوهشگاه و به منظور ارتقا کیفی پژوهشگاه و  حرکت در راستای رسالت پژوهشگاه تصمیم به طراحی نظام یکپارچه نوآوری، فناوری و علمی جهت فعال کردن کلیه بخش‌های پژوهشگاه در راستای تولید و ایجاد ثروت انجام شد.

وی افزود: اصلاح آیین نامه پروژه های برون سازمانی در راستای افزایش تعداد قراردادهای صنعتی، شناسایی فناوری های ایجاد شده در سنوات گذشته و تعیین سطح آمادگی فناوری آنها و سعی در فروش دانش فنی، شناسایی هسته های فناوری و سعی در ارتقای این هسته ها در راستای تجاری سازی و ایجاد هسته ها و گروه های کاری پژوهشی از مواردی است که انجام شده است.

صالحی ادامه داد: گسترش همکاری های بین المللی و افزایش سطح کیفی فعالیت های پژوهشی و فناوری، هدفمند کردن پروژه های دانشجویی و هم راستا نمودن آنها با  تولید فناوری، هدفمند نمودن فعالیت های اعضای هیات علمی و تعیین موظفی پژوهشی و ایجاد مشوق جهت افزایش دستاوردهای علمی، تمرکز مدیریت آزمایشگاه ها و خرید تجهیزات عمده آزمایشگاهی،  گسترش فعالیت های مرکز رشد پژوهشگاه و همچنین افزایش سهم پژوهش در بودجه پژوهشگاه و هدفمند کردن هزینه کرد در حوزه پژوهشی از دیگر موارد مهمی است که به انجام رسیده است.

در ادامه دکتر علیرضا خاوندی با اشاره به مباحث پژوهش و فناوری و دغدغه های کشور، همت گماشتن در این حوزه و کمک به صنعت و جامعه، سخنانی را ارائه کرد.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در زمینه رشد و تعالی علمی و فرهنگی جامعه بر استفاده بهینه از ظرفیت های پژوهشگاه در جهت انجام پژوهش های محصول محور تاکید کرد.

 خاوندی بیان داشت: در شرایط فعلی کشور که فشارهای همه جانبه دشمن از جمله تحریم های ظالمانه اقتصادی بر کشور وارد می شود، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها می توانند در کاستن از آثار آنها و تبدیل تهدید به فرصت نقش مهمی ایفا نمایند.

وی تاکید کرد: ایجاد ارتباطات بین المللی و شناخت بهتر در حوزه های بین المللی و ارتباط با صنایع داخل و خارج از جمله راهکارهایی است که در این راستا می توان انجام داد.

دکتر علیرضا خاوندی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه علم و صنعت، با مرتبه استادی و فارغ التحصیل دکترا - مهندسی مواد و متالورژی (کامپوزیت ها) از دانشگاه INSA لیون ( LYON )فرانسه است.

کد N2011598

وبگردی