آفتاب

برگزاری یک جشنواره عظیم مردمی بدون ردیف بودجه

برگزاری یک جشنواره عظیم مردمی بدون ردیف بودجه

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران از نبود هیچ بودجه‌ی دولتی برای برگزاری جشن بهار مهربانی با ۴۰۰ اجرا خبر دادند.

 به گزارش ایسنا، سعید اوحدی – رییس سازمان  فرهنگی و هنری شهرداری ـ  بیان کرد: این جشن با پشتوانه مردمی برگزار می‌شود؛ رویکرد ما بر این است ده ایستگاه مهربانی در نظر بگیریم و جشن‌ها در فضای باز برگزار شود. امیدواریم چنین امری شروعی برای رشد جشن‌های دیگر شود، به هر حال باید هر کاری را از جایی شروع و تمرین کنیم.

او در تشریح برنامه‌های این جشن که از ۲۹ آبان تا ۴ آذر ماه در شهر تهران برگزار می‌شود، توضیح داد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم این جشن‌ها را با رویکرد مردم محور و انجمن‌های مردم نهاد برگزار کنیم. سعی شده ۱۵ عنوان برنامه در مجموع این جشن با رویکرد خانواده و مردم محور انجام شود.

رییس سازمان  فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به گستردگی شهر تهران سعی کردیم طوری برنامه ریزی‌ها را انجام دهیم که دسترسی مردم به این برنامه‌ها آسان باشد. به همین دلیل میدان آزادی در غرب تهران، اراضی عباس آباد و پارک قیطریه در شرق تهران، فرهنگسرای بهمن و فرهنگ سرای ولا در جنوب تهران، باغ موزه قصر، دریاچه چیتگر در خلیج فارس، فرهنگ سرای اشراق از جمله فضاهایی هستند که این جشن‌ها در آنها اجرا می‌شود. تلاش شده با کمک و همفکری مجموعه‌های مردمی بیش از ۴۰۰ اجرا در این شهرها داشته باشیم.

اوحدی با بیان این که جشن مهربانی از روز دوشنبه و با برنامه نور افشانی شروع می‌شود، افزود: نور افشانی در شب‌های جمعه و شب میلاد پیامبر اکرم (ص) ادامه خواهد داشت و سعی شده برای زیبایی این بهار، سیره پیامبر اکرم (ص) را ترویج دهیم. با توجه به این که در دنیایی که استکبار کمر همت بسته تا شخصیت پیامبر (ص) را خدشه دار کند سعی کرده‌ایم در این جشن ارزش‌های والای پیامبر اسلام را ترویج دهیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به هزار و ۴۴۰ فانوس اشاره کرد که قرار است به یاد هزار و ۴۴۰ هجری قمری  در دو ایستگاه از جمله میدان ازادی روشن شود و گفت: این جشنواره هنری همچنین در کنار کاروان گل در ۶ پهنه شهر تهران ادامه خواهد داشت. همه‌ی برنامه‌ها بعد از اذان مغرب و در ایستگاه‌های مهربانی به مدت دو ساعت روی استیج برگزار می‌شود. همچنین برنامه دف نوازی در اراضی عباس آباد را خواهیم داشت. از ۶ نقطه کشور هنرمندان برجسته موسیقی حضور خواهند داشت، ترجیح دادیم این هنرمندان از اهالی سنت باشند. همچنین هنرمندان ۴ کشور در این برنامه حضور خواهند داشت.

ارکستر شهر پشتوانه مالی می‌خواهد

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اضافه کرد: جشنواره غذا نیز با همکاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با پشتیبانی مردمی انجام می‌شود. آنچه ما در مناسبت‌های اربعین شاهد بودیم با پشتیبانی‌های مردمی انجام شد برای مثال شب گذشته جمعیت نه هزار نفره‌ای در میدان امام حسین (ع) برنامه‌ای را اجرا کردند.  برنامه «به وقت مهربانی» که در جهت ترویج فرهنگ است، نیز با حضور پزشکان و خدمات صلواتی در این جشن خواهیم داشت.

برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره، برنامه‌های متنوع برای خانواده و کودکان، نمایش فیلم حضرت محمد رسول‌الله در ۱۴ مرکز و ۱۴ سینمای سیار، اجرای تئاتر میدانی، برگزاری نمایشگاه‌های تجسمی، در حوزه تصویر سازی و پوستر ادیان، سه پویش در فضای مجازی و نیم بها کردن سینماها و مجموعه‌های فرهنگی مثل موزه‌ها، روایت‌گری کتاب، برگزاری تورهای گردشگری و برنامه‌های متنوع در مساجد و متروهای تهران از جمله ویژه برنامه‌های جشن مهربانی است که اوحدی به آنها اشاره کرد.

او همچنین درباره اجرای کنسرت شهر در این جشن توضیح داد: متاسفانه امسال سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از برخی برنامه‌ها مثل جشنواره فیلم شهر یا جشنواره بزرگ تئاتر شهر محروم شد. ارکستر شهر نیز پشتوانه مالی می‌خواهد که بودجه آن در سال ۱۳۹۷ تامین نشد. امیدوارم با تکرار این پرسش خبرنگاران، این بودجه در سال آینده تامین شود تا شاهد برگزاری هر سه برنامه باشیم.   

اظهارات حسینی درباره برخورد با نوازندگان خیابانی در رشت

سید مجتبی حسینی - معاون هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز  به عنوان سخنران دیگر این نشست اظهار کرد: هنر لایه‌های مختلفی دارد، در تمام تاریخ وقتی هنرمندان خودشان را در مرتبه‌ای از هنر می‌دیدند سعی می‌کردند آن را به خاص‌های حق ارادت کنند، به همین دلیل دست به آفرینش یک اثر هنر می‌زدند. حتی بزرگترین هنرمندان خوشنویس نیز حداقل یک بار دست به قلم بردند. برنامه جشن بهار مهربانی در جلستانی که به ابتکار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، مقرر شد تا در تمام استان‌ها و در اداره‌های کل ارشاد برگزار شود. در تهران نیز با توجه به استعدادهای شهرداری تهران مقرر شد که سازمان فرهنگی و هنری این بخش را بر عهده بگیرد. همچنین خارج از محدوده تهران قرار است برنامه‌های متنوعی برگرفته از فرهنگ عمومی اقوام ایران داشته باشیم و نشست‌های اطلاع رسانی هر استان اعلام خواهد شد.

او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر برخورد بدی که با گروه نوازندگان خیابانی در شهر رشت صورت گرفته و با توجه به اینکه بخشی از برنامه بهار مهربانی نیز مشارکت مردمی را در بر دارد، معاونت هنری وزارت ارشاد چه اقداماتی برای تکرار نشدن این صحنه‌ها در نظر گرفته است؟ توضیح داد: من به عنوان علاقمند جدی موسیقی ایرانی هیچ وقت شان موسیقی را در اجرای کف خیابان نمی‌بینم و به عنوان یک شهروند معتقدم موسیقی باید در جایی برگزار شود که شان آن در نظر گرفته شود.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شاید برای برخی از مردم اینکه عده‌ای در خیابان اجرا کنند و مسیر رفت و آمد آنها تنگ شود، خوشایند و برای برخی دیگر ناراحت کننده باشد. ما سال گذشته در برج میلاد، دریاچه خلیج فارس و اراضی عباس آباد شاهد اجرای موسیقی در فضای باز بودیم. به عقیده من اجرای محیطی قاعده خودش را دارد و در سال‌های گذشته نیز وزارت فرهنگ و ارشاد در محتوای موسیقی‌ها نظارت کرده است. همانطور که هر علاقمندی برای برگزاری کنسرت نمونه آثار خود را ارائه می‌دهد که طبق روال اداری قاعده آن برگزار می‌شود. ما نیز به عنوان معاونت هنری مضایقه‌ای در اجراهای عمومی نداشتیم.

حسینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  پیش نویس شیوه نامه‌ای تهیه کرده است که در دست ویرایش دوم است. این شیوه نامه برای ساماندهی اجراهای موسیقی در معابر و خیابان است. همچنین کمیسیون فرهنگی مجلس نیز آن را تایید کرده و امیدواریم در روزهای آینده بعد از ویراستاری نهایی شاهد وحدت رویه‌ای باشیم که خواهران و برادران ما بتوانند مشق خود در حوزه موسیقی را در سطح شهر بهتر تمرین کنند تا دچار آسیب نشوند، زیرا ما نیز دوست داریم موسیقی خوب اجرا شود و معتقدیم هر نغمه‌ای شایسته شنیدن نیست و آنچه که درست و راست و بر گرفته از فرهنگ ماست اجرا شود.

او همچنین درباره برخورد بد با نوازنده‌های خیابانی شهر رشت گفت: به عقیده من برگزاری کنسرت جایگاهی می‌خواهد که یک فرد به عنوان شهروند بتواند به درستی از آن استفاده کند. بنابراین اجرای کنسرت با اجرایی که در شهر اتفاق می‌افتد کاملا متفاوت است. ما دولت و ملت را یکی می‌بینیم و من هم شهروندی هستم که در جایگاه مسئولیت قرار گرفتم و برخورد تند را زیبنده کشورمان نمی‌بینم.

معاون هنری درباره برگزاری کنسرت‌های مذهبی در این جشن بیان کرد: به باور من هنر امری جدا از زندگی نیست. بنابراین در جان، حیات و زمان زندگی ما جاری است و به فراخور خود اجرا می‌شود. در ایام سوگواری ماه محرم و صفر بنیاد رودکی برنامه‌هایی در حوزه موسیقی برنامه ریزی کرد که در معرض دید و شنید مخاطبان قرار گرفته شد. برنامه‌ها در خور مناسبت موضوع چه سوگ باشد و چه سور اجرا خواهند شد.

جشن بهار مهربانی ردیف بودجه‌ای ندارد

محمد طباطبائی به عنوان ستاد اجرایی این جشن نیز درباره بودجه جشن مهربانی که بارها از سوی خبرنگاران مطرح شد و پاسخی به آن داده نشد، اعلام کرد: هیچ ردیف بودجه‌ای تحت عنوان جشن مهربانی در نظر گرفته نشده است. همچنین بودجه‌ای با این عنوان به استان‌ها داده نشده اما به این معنی نیست که هیچ بودجه‌ای نباشد. مشخصا این برنامه‌ها هزینه دارد. منظور ما این است که از چند وقت پیش برای برگزاری جشن مهربانی برنامه ریزی شده اما اینطور نبوده که بودجه مشخصی برایش کنار بگذاریم بلکه دوستان با مشارکت سازمان‌ها، نهادها، انجمن‌های مردم نهاد دست در دست هم دادند تا برنامه‌ای را برگزار کنند. اما خوب است که برای جشن و سرور هزینه کنیم.

او درباره فضای اجرای برنامه جشن مهربانی نیز توضیح داد: اجرای این برنامه‌ها در فضای باز به شرط آب و هوای خوب است به همین دلیل اجراها در کنار سالن‌های مسقفی برنامه ریزی شده است تا اگر شرایط جوی ناپایدار شد، مردم بتوانند ادامه اجراها را در داخل سالن‌ها پیگیری کنند.

دختران و پسران منزهی که درس‌شان را در خیابان پاس می‌کنند

قبل از صحبت‌های معاون هنری وزارت ارشاد و رییس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران رضا مهدوی- موسیقی دان- نیز اظهار کرد: موسیقی در هر سرزمینی جایگاه ویژه‌ای دارد. شاید بسیاری از موسیقی دانان دوست نداشته باشند این هنر ابزار باشد اما باید بپذیریم هنر برای درک مفاهیم به عنوان یک ابزار خوب است. ما در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب هستیم عددی که در مباحث فلسفی به جایگاهی می‌رسیم که باید افق دیدمان را بلندتر کنیم.

او ادامه داد: سابقه نشان داده وقتی موسیقی از سالن بیرون می‌آید و در خیابان اجرا می‌شود اتفاق خوبی است. دختران و پسران منزهی که درس‌شان را در خیابان پاس می‌کنند این موسیقی‌ها را اجرا می‌کنند و اگر حاکمیت بخواهد این کار را نهادینه کند حتما از تصدی‌گری دولت کاسته خواهد شد و مردم راه خود را پیدا می‌کنند. همانطور که در محرم در بخش سوگ عمل می‌شود و چه خوب است که در بخش سور نیز چنین اتفاقی بیفتد.

این آهنگساز با بیان اینکه حالا که دو نهاد فرهنگی و هنری دست در دست هم داده‌اند بهتر است موسیقی از سالن‌هایی که بلیت‌های آن بسیار گران است با توجه به شرایط اقتصادی فعلی در دل مردم برود، اظهار امیدواری کرد: این اتفاق، نقطه عطفی ایجاد کند تا سکوی پرشی برای بخش‌های دیگر شود. همچنین سرودها را در خیابان بین مردم ببینیم. زیرا اجرای سرودها کمترین امکانات را می‌خواهد و امروزه این بخش در جامعه ما بسیار کمرنگ شده است.

یادگاری‌هایی به جا بگذاریم که بعدها بگویند از دوره جمهوری اسلامی باقی مانده

علی شیرازی- خوشنویس- نیز در بخش دیگری از این مراسم اعلام کرد: خوشبختانه بر خلاف حوزه موسیقی ما در حوزه خوشنویسی این شانس را داشتیم که همیشه مورد حمایت حاکمیت و مردم باشیم. به همین دلیل آثاری در موزه‌ها داریم که بیش از ۱۰۰۰ سال از عمر آنها می‌گذرد و آدم از دیدن آنها حیرت می‌کند. ما در خوشنویسی دارای مقامی هستیم که در بین کشورهای عربی و ترکیه وجود داشته و در برخی از رشته‌ها همتراز با آنها پیش می‌رویم. ما در رشته خط شکسته و نستعلیق در دنیای خوشنویسی بی رغیب هستیم.

او با بیان اینکه می‌خواهم نگاه انتقادی و سازنده‌ای داشته باشم گفت: به عقیده من باید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش عمومی کارهای مردم پسند انجام دهند و در بخش تخصصی که بی رغیب هستیم می‌توانیم به دنیا فخر بفروشیم. زیرا آثاری در حوزه‌های مختلف داریم که انسان را متحیر می‌کند. طی سال‌های گذشته طرح خوشنویسی در قالب آثار محتشم کاشانی داشتم که به سازمان فرهنگی هنری ارائه کردم اما چهارچوب تشکیلات به گونه‌ای است که این طرح‌ها آن طور که می‌خواهیم شدنی نیست. هر چه بتوانیم از توان هنرمندانان در این زمینه استفاده کنیم، می‌توانیم یادگاری‌هایی به جا بگذاریم که بعدها بگویند از دوره جمهوری اسلامی باقی مانده است.

مصطفی محدثی خراسانی- شاعر- به عنوان آخرین سخنران از جمع هنرمندان نیز بیان کرد: در طول قرن‌ها رسانه بی رغیب فرهنگساز و انتقال دهنده فرهنگ شعر بوده است. زیرا شعر با ابزار کلمه و مفهوم سر و کار دارد که مردم نیز با آن درگیر هستند. به همین دلیل شعر بیشترین مخاطب را در بین هنرها دارد. همچنین امروزه در بین هنرها، شعر در تثبیت ارزش‌ها و آرمان‌ها به نسل‌های دیگر پیشگام بوده است. اینکه پیامبر را بهانه این حرکت بزرگ فرهنگی قرار داده‌اند بسیار خوب است اما بعد از انقلاب کمتر به سیره شخصیت پیامبر در مفاهیم آئینی پرداخته‌ایم. امروز نام پیامبر نقطه وفاق است و جهان اسلام پیش از هر چیز نقطه مشترک است و باید این هوشمندی را قدر دانست. ما بیشتر عادت کرده‌ایم احساسات خود را نسبت به ائمه در مراسم سوگ بروز دهیم. در حالیکه ما و جهان اسلام در کنار سوگواری‌های انسان ساز نیازمند شادی‌های امیدبخش و حرکت آفرین هستیم و امیدواریم این بهاری که در پاییز پخش خواهد شد آغاز حرکتی برای تصمیم گیری‌های مهمتر در نظام فرهنگی کشور باشد.

انتهای پیام

کد N2011534

وبگردی