آفتاب
آرش سنجابی در گفت‌وگو با مهر مطرح کرد:

انتشار «هستی آیینه:گفتگو با محمدرضا اصلانی»/رونمایی در موزه سینما

انتشار «هستی آیینه:گفتگو با محمدرضا اصلانی»/رونمایی در موزه سینما

«هستی آیینه: گفتگو با محمدرضا اصلانی» اثر آرش سنجابی از سوی نشر اختران منتشر شد. این کتاب سه‌شنبه ۲۹ آبان در موزه سینما رونمایی می‌شود.

آرش سنجابی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: کتاب «هستی آیینه» محصول ۱۳ جلسه گفت‌وگوی ۵ تا ۶ ساعته من با محمدرضا اصلانی در بازه‌های مختلف است که به تازگی توسط نشر اختران در دسترس مخاطبان قرار گرفت. انجام این گفت‌وگوها در حدود دو سال زمان برد و در فاصله هر گفت‌وگو نیز من با آقای اصلانی هماهنگ می‌کردم که موضوع بحث در جلسه بعدی چه باشد؟

وی افزود: محمدرضا اصلانی در حیطه‌های مختلفی چون سینمای مستند، سینمای داستانی، شعر و ادبیات و کارهای متفرقه‌ای که به عنوان پژوهشگر و نقاش، وارد شده است. در «هستی آیینه» درباره همه این موارد گفت‌وگو شده است. فصل بندی کتاب نیز بر اساس روزهای گفت‌وگو به ۱۳ بخش قسیم شده است.

سنجابی ادامه داد: این کتاب از ساعت ۱۷ سه‌شنبه ۲۹ آبان با حضور خسرو دهقان، اکبر عالمی، حامد هاتف و آقای اصلانی در موزه سینما رونمایی می‌شود. مهمانان این رونمایی هرکدام درباره یک بخش از کتاب و یک وجه از زندگی ادبی و هنری محمدرضا اصلانی سخنرانی خواهند کرد.

این پژوهشگر همچنین درباره اهمیت محمدرضا اصلانی در جامعه هنری و ادبی ایران نیز گفت: اصلانی به معنای واقعی کلمه یک هنرمند چند وجهی است و این چند وجهی بودن در معنای تکثیر ایشان در ابعاد هنری‌اش است. اصلانی در هر حوزه‌ای که وارد شده تاثیر گذار بوده است.

سنجابی اضافه کرد: سینمای مستند ایران را نمی‌توان بدون اصلانی تصور کرد. او شکل تازه‌ای از مستند و سینمای مستند داستانی را در ایران ارائه می‌کند. دو فیلم سینمایی اصلانی در زمره برترین آثار تاریخ سینمای ایران هستند و هنوز هم بسیاری از منتقدان «شطرنج باد» او را در میان ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران نام می‌برند. در حوزه شعر اصلانی تاثیرگذار بوده و نامش در بیانیه شعر حجم آمده است. در دهه ۶۰ هم که به عنوان ناشر فعال بوده یک ناشر اثرگذار و جریان ساز در ادبیات ایران بوده است. در آن دوره که شعر به انزوا رفته بود، مجموعه «شعر به دقیقه اکنون» را متشر می‌کند و در آن فرصتی به شاعران برای معرفی دوباره‌شان می‌دهد.

سنجابی همچنین به تاثیر زنده یاد فریدون رهنما بر اندیشه‌های محمدرضا اصلانی در هنر اشاره کرد و گفت: به نظرم اصلانی از فریدون رهنما بسیار تاثیر گرفته و این تاثیرپذیری یک نقطه مثبت در حرفه اصلانی است. مسیری را که مرحوم فریدون رهنما فرصت اتمامش را پیدا نکرد، اصلانی ادامه داد و به آن هویت بخشید. امروزه اگر سینمای مستند ایران هویت دارد و از سینمای داستانی بسیار جلوتر است به دلیل فعالیت‌های بزرگانی چون محمدرضا اصلانی است.

انتشارات اختران «هستی شناسی آیینه: گفتگو با محمدرضا اصلانی» اثر آرش سنجابی را با شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه، ۲۴۸ صفحه و بهای ۲۴ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار داده است.

محمدرضا اصلانی متولد ۱۳۲۲ در رشت، از هنرمندان و سینماگران مهم ایرانی است. عمده آثار او در حیطه فیلم مستند قرار می‌گیرد. او همچنین نویسنده و کارگردان سریال «سمک عیار» نیز هست که با اقتباس از متن «سمک عیار» اثر فرامرز پسر خداداد پسر عبدالله الکاتب الارجانی تولید شد. «شب‌های نیمکتی»، «بر تفاضل دو مغرب» و «سوگنامه سال‌های ممنوع» از جمله مجموعه شعرهای منتشر شده اصلانی است. «دگرخوانی سینمای مستند» هم از تالیفات سینمایی این کارگردان و شاعر است.

کد N2011198

وبگردی